تحریم‌های آمریکا و شرکت هوآوی؛ نگرانی‌ به حق یا تلاش برای شکست رقیب رویدادها

تحریم‌های آمریکا و شرکت هوآوی؛ نگرانی‌ به حق یا تلاش برای شکست رقیب

واژه انگلیسی Techno-Nationalism به معنی برخورد میهن‌پرستانه و جانبدارانه در حوزه فناوری به نفع کشورخود است. این مفهوم سوابق استفاده بسیاری در دنیای سیاست داشته است.

برای مثال احساسات و برخوردهای میهن‌پرستانه به وجود آمده در رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا یک نمونه بارز از این نوع برخوردهای بی منطق و مبتنی بر علایق ملی و کشوری است. بدیهی است که همه دوست دارند در حوزه تکنولوژی، کشورشان حرف نخست را بزند. این موضوع می‌تواند دلیل اصلی تحریم‌های آمریکا و شرکت هوآوی باشد.

 

آغاز ماجرا

 با ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی و رشد روزافزون تجاری این کشور در چند دهه اخیر، برخورد رودرو این قدرت نوظهور جهانی با آمریکا به عنوان قدرت سنتی جهان بسیار محتمل می‌نمود. این رقابت و برخورد سیاسی و اقتصادی از سال 2018 و اقدامات عمده آمریکا جهت تحریم بخش‌های اقتصادی چین و قراردادن تعرفه‌های بیشتر برای واردات از چین، وارد مرحله جدیدی شده و عملا تبدیل به مبارزه رودرو شده است.

 

اما به غیر از برخورد مستقیم با کشور چین، آمریکا تصمیم به برخورد مستقیم و تحت فشار قرار دادن یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه در جهان یعنی شرکت هوآوی را گرفت. تحریم‌های آمریکا شامل قطع همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی می‌شود که در شامل حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید تلفن همراه می‌شود.

تحریم‌های آمریکا و شرکت هوآوی

 

ضربات هدفمند

 شروع اتهام‌زنی و کارشکنی‌های آمریکا در قبال شرکت هوآوی به مدت‌ها قبل‌تر از تحریم یادشده برمی‌گردد. در ادامه تعدادی از این اتفاقات آمده است.

  • اتهام تقلب در حساب‌های بانکی در نیویورک که هوآوی از این اتهام تبرعه شد
  • اتهام نقض امنیت سایبری آمریکا توسط هوآوی
  • اتهام‌زنی و دستگیری مدیر مالی کل هوآوی در کانادا
  • توقف فروش محصولات هوآوی توسط اپراتورهای بزرگ تلفن همراه در آمریکا مانند At & t، Verizon و Vodafone
  • شروع تخقیقات وسیع بر روی فعالیت‌های تجاری هوآوی
  • اتهام جاسوسی از آمریکا به وسیله گوشی‌های هوشمند هوآوی
  • خودداری گوگل از ارائه برخی خدمات به هوآوی

تمامی این اتهامات در صورتی نسبت داده می‌شود که هوآوی یکی از شرکت‌هایی است که بالاترین میزان بررسی و ارزیابی توسط سازمان‌ها و دولت‌های مختلف را داشته و موفق‌شده از تمامی آزمون‌ها موفق خارج شده و عملا تا به حال هوآوی هیچ مشکل امنیتی عمده‌ای در شبکه‌های خود نداشته است.

 

اظهارات ضد و نقیض

 دلیلی اصلی عنوان‌شده از طرف رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در مورد تحریم هوآوی، دغدغه امنیتی ایالات متحده آمریکا و اختلال هوآوی در امنیت ملی آمریکا به کمک دستگاه‌هایش عنوان شده است.

هوآوی علاوه بر اینکه دومین شرکت در صنعت گوشی هوشمند از لحاظ فروش در دنیا است، بزرگترین شرکت در صنایع مخابراتی نیز به حساب می‌آید. این اتهام، در صورت صحیح بودن، می‌تواند در زمینه تجهیزات مخابراتی ساخت هواوی صادق باشد. اما این تحریم‌ها شامل بخش گوشی هوشمند نیز می‌باشد که کاملا غیرمنطقی و بی پایه است.

دلیلی اصلی بی‌پایه بودن اتهام آمریکا حضور کمرنگ هوآوی در بازار ایالات متحده در بخش گوشی هوشمند است. هوآوی اصولا گوشی هوشمند چندانی به امریکا صادر نمی‌کند که بتواند از طریق آنها جاسوسی کند

 

در حاشیه نشست با گروه‌های کشاورزی آمریکا که در رابطه با مشکلات پیش آمده برای کشاورزی آمریکا بر اثر جنگ تجاری با چین برگزار شد، ترامپ اظهارات ضد و نقیض دیگری را مطرح کرده که بی‌اساس بودن اتهامات مطرح شده را بیشتر نمایان می‌کند. او گفنه هوآوی امنیت سایبری آمریکا را به خطر انداخته اما اگر چین راضی به عقد قراردادی تجاری با آمریکا شود که مناقع آمریکا در آن تضمین شده باشد، هوآوی می‌تواند از تحریم‌ها خارج شود.

سوال اصلی این است که اگر امنیت سایبری آمریکا توسط هوآوی در خطر است، چگونه می توان به واسطه یک قرارداد تجاری دوباره اجازه همکاری هوآوی با آمریکا داده شود؟ آیا یک قرارداد تجاری ضامن حفظ امنیت ایالات متحده خواهد بود؟ یا اساسا اتهامات غیر واقعی بوده و فقط جهت جلوگیری از موفقیت روزافزون هوآوی طراحی شده است؟

 

دلایل اصلی کدامند؟

 بر اساس آمار اقتصادی سال گذشته یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا و حوزه فناوری، یعنی اپل، با تجربه کاهش فروش در سال میلادی گذشته جایگاه خود به عنوان دومین شرکت بازار گوشی‌های هوشمند را از دست داده است.

یکی از دلایل این اتفاق عرضه گوشی‌های با کیفیت و ارزان توسط هوآوی بود که توانست توجه بسیاری از افراد در دنیا را به خود جلب کرده و فروش بیش از 200 میلیون عدد گوشی در سال گذشته را برای هوآوی به ارمغان بیاورد.

این تغییر بزرگ در بازار و از دست رفتن جایگاه آمریکا دراین بخش احساسات ملی‌گرایانه آمریکایی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد را تحریک کرد تا به هر شکل ممکن جایگاه از دست رفته برای آمریکا بازگردد، حتی به کمک تحریم‌های ناعادلانه. تحریم‌هایی که غیر منطقی بودنشان به اثبات رسید.

تحریم‌های آمریکا و شرکت هوآوی

نکنه دیگر اینکه هوآوی به کمک سرمایه‌گذاری مالی و زمانی بسیار، موفق به ارائه قویترین شبکه نسل پنج تلفن همراه جهان شده است که حداقل نزدیک به یک سال از نزدیک‌ترین رقیب خود جلوتر بوده و تنها شبکه نسل پنج آماده بهره‌برداری در جهان است.

نکته‌ای که می‌تواند سود سرشاری را نصیب شرکت هوآوی کرده و البته باعث نارضایتی رقیبان این شرکت منجمله شرکت‌های آمریکایی شود.

 

به هرحال این نقطه پایان جنگ تجاری دو قدرت بین‌المللی یعنی آمریکا و چین نخواهد بود و قطعا این روند تا رسیدن به تعادلی بین‌المللی و تعریف دوباره قدرت در جهان ادامه پیدا خواهد کرد. چین در پی کسب جایگاهی متناسب با قدرت کنونی‌اش در دنیا و آمریکا در پی حفظ قدرت سنتی خویش است.

در این میان باید منتظر ماند و به نظاره نشست که در پی تحولات آتی کدام یک از این دو حریف موفق به شکست حریف قدر خود خواهد شد یا این دو غول به زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر عادت می‌کنند.

منابع:

usatoday

fortune

theverge

huawei

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!