هفت شرکت بزرگ که مجوز همکاری با هواوی را دریافت کرده‌اند مقاله و آموزش

هفت شرکت بزرگ که مجوز همکاری با هواوی را دریافت کرده‌اند

اگر چه هواوی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت حوزه فناوری در کشور چین مدتی است به دلیل جدال‌های اقتصادی آمریکا، تحت محدودیت‌هایی قرار گرفته است، اما این شرکت همواره در تلاش بوده است تا بتواند اثرگذاری این محدودیت‌ها را کمرنگ کند. با این حال شرکت‌های زیادی مجوز تأمین قطعات برای Huawei را دریافت کرده‌اند و این نشان می‌دهد هنوز امید بسیاری برای ادامه راه توسط این شرکت وجود دارد.

همه چیز از آنجایی شروع شد که دولت ایالات متحده آمریکا بدون ارائه هیچ شاهدی ادعا کرد فناوری 5G هواوی امن نیست. این در حالی است که هواوی بارها این ادعاها را تکذیب کرده است. به هر حال اوایل سال گذشته میلادی دولت آمریکا داشتن فعالیت تجاری با هواوی را ممنوع کرد؛ به این معنی که شرکت‌های آمریکایی بدون مجوز ویژه نمی‌توانند با Huawei به همکاری بپردازند.

پس از اعمال این محدودیت‌ها، هواوی در پاسخ، سیستم عامل اختصاصی Harmony (در چین با نام Hongmeng) و HMS (مخفف Huawei Mobile Services) یا  همان خدمات موبایلی هواوی را راه‌اندازی کرد. اگرچه محدودیت‌های آمریکا شرایط را کمی برای هواوی دشوار کرد ولی اوضاع اقتصادی این شرکت پایدار ماند. عملکرد هواوی در این دوره آن‌چنان خوب بود که در همین دوره، هواوی به بزرگترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد.

شرکت‌های دارای مجوز همکاری با هواوی

از زمان اجرایی شدن این تحریم در 15 سپتامبر تا به حال، بیش از 300 شرکت برای دریافت مجوز تأمین قطعات هواوی به وزارت بازرگانی ایالات متحده درخواست داده‌اند. در اینجا به معرفی 7 شرکت برتر که موفق به کسب این مجوز شده‌اند می‌پردازیم.

AMD

شرکت AMD یکی از اولین شرکت‌هایی بود که مجوز تأمین قطعات هواوی را دریافت کرد. در 19 سپتامبر، پنج روز پس از اعمال تحریم علیه هواوی، گزارش‌هایی در مورد مجوز AMD منتشر شد. همکاری هواوی با AMD ماه‌‌هاست که موفقیت آمیز بوده است. با توجه به متن کنفرانس فارست نورود، مشاور ارشد AMD تأیید کرد که این شرکت مجوز همکاری با هواوی را دریافت کرده است و به همین دلیل ممنوعیت هواوی تأثیری بر تجارت AMD نخواهد گذاشت.

Intel

منابع چینی اعلام کرده‌اند که اینتل مجوز ادامه فعالیت با هواوی را از آمریکا دریافت کرده است. این بدان معناست که غول فناوری چینی می‌تواند تراشه‌های سخت افزاری خود را از اینتل سفارش دهد. هواوی از راه‌کارهای اینتل در کسب و کار لپ‌تاپ خود استفاده می‌کند. بنابراین مجوز همکاری اینتل با هواوی تأثیر مثبتی در تجارت رو به رشد لپ‌تاپ‌های این کمپانی دارد.

TSMC

این تولیدکننده تراشه تایوانی از مهمترین شرکتی‌هایی است که با هواوی همکاری دارد. طبق آخرین گزارش‌ها، TSMC اخیراً چراغ سبز از سر گرفتن مجوز همکاری با شرکت هوآوی را دریافت کرده است.  چیپست Kirin 9000 شرکت Huawei از فناوری 5 نانومتری که در حال حاضر پیشرفته‌ترین است، استفاده می‌کند و ساخت و فراهم آوردن این تراشه، از سوی کمپانی TSMC برای هواوی صورت گرفته است.

Qualcomm

می‌دانیم که هواوی معمولاً از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند که توسط HiSilicon‌ طراحی شده و توسط TSMC ساخته شده‌اند.  مجوز همکاری با هواوی توسط کوالکام از این جهت برای هواوی مهم است که در شرایط احتمالی که نتواند تراشه‌های اختصاصی خود را بسازد، می‌تواند از محصولات کوالکام در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند.

Sony

بر اساس گزارش‌ها، غول صنعتی ژاپن نیز مجوز همکاری با شرکت هوآوی را دارد. معاملات بین هواوی و سونی در زمینه قطعات دوربین است. سونی یکی از بهترین سازندگان سنسور دوربین در جهان است و بسیاری از تلفن‌های هوشمند هواوی از سنسورهای سونی استفاده می کنند. در حال حاضر، هواوی یکی از بزرگترین مشتریان سنسورهای تصویر سونی برای گوشی‌های هوشمند است و اگر این شرکت نتواند به تولید قطعات برای Huawei ادامه دهد، سود اقتصادی سونی در معرض خطری بزرگ قرار می‌گیرد.

Omnivision

شرکت آمنی ویژن نیز که به مانند سونی از پیشروترین ارائه‌دهندگان سنسورهای تصویربرداری در جهان است، مجوز فروش برخی از محصولات خود به هواوی را از دولت آمریکا دریافت کرده است.

Samsung Display

بخش نمایشگر شرکت سامسونگ نیز از جمله شرکت‌هایی است که قادر به فروش پنل‌های OLED خود به هواوی خواهد بود. اما به تازگی این شرکت اعلام کرده است مجوز همکاری با شرکت هوآوی که در اختیار دارد تنها پنل صفحه نمایش را شامل می‌شود و قطعه درایور (IC کنترل کننده) این صفحات شامل این تأییدیه نمی‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد این امر چندان برای هواوی دشوار نباشد و بتواند از نمایشگرهای سامسونگ در کنار درایورهای دیگر استفاده کند.

جمع‌بندی

هواوی یک غول فناوری جهانی است و تنها چند سازنده تراشه وجود دارند که می توانند در حال حاضر قطعات مورد نیاز این شرکت را تهیه کنند. همه این تولید‌کنندگان برای کسب سود بیشتر به تجارت با هوآوی نیاز دارند. برای اکثر این شرکت‌ها، هواوی در میان سه مشتری برتر و با ارزش قرار دارد و هیچ شرکتی نمی‌خواهد مشتری بزرگ و اصلی خود را از دست بدهد.

در حال حاضر شرکت های دیگری مانند مدیاتک، SK Hynix و Broadcom نیز برای همکاری و تأمین قطعات هواوی درخواست مجوز کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد با صدور مجوزهای همکاری، هواوی می‌تواند از قطعات خارجی و غیربومی لازم برای تولید گوشی، لپ تاپ و… استفاده کند و در نتیجه مشکل عمده‌ای بابت تامین تجهیزات وجود نخواهد داشت.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!