دوربین چهارگانه در گوشی هواوی Y9a چه کاربردی دارد؟ مقاله و آموزش

دوربین چهارگانه در گوشی هواوی Y9a چه کاربردی دارد؟

وجود دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a و کیفیت بالای عکاسی آن نشان داده است که هواوی رضایت کاربران گوشی‌های میان رده خود را نیز همچمون گوشی‌های پرجمدار در اولویت قرار داده است. دوربین چهارگانه هواوی Y9a یکی از چشمگیرترین ویژگی های این سری از میان رده های هواوی است. در ادامه شما را بیشتر با مشخصات y9a و کیفیت عکاسی با دوربین گوشی وای 9 ای آشنا خواهیم کرد. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید.

گوشی‌های سری Y با پسوند a اولین میان‌رده‌های هواوی با تجربه کاربری سرویس‌های موبایلی هواوی یا همان HMS محسوب می‌گردند و Y9a گل سرسبد این خانواده است. تجربه‌های قبلی شرکت‌های دیگر برای جایگزینی اندروید یا سرویس موبایلی گوگل همواره با شکست مواجه شده است؛ اما هواوی به خوبی از تجربه دیگران درس گرفته است و با تمام قوا به میدان آمده است.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم و سیاست‌گذاری صحیح هواوی در بخش توسعه نرم‌افزار، سیل توسعه‌دهندگان را به سمت سرویس موبایلی این شرکت و همچنین سیستم‌عامل آینده اختصاصی آن (HarmonyOS) جاری کرده است. نکته جالب اینکه این گوشی یکی از کاندید‌های اصلی میان‌رده هواوی برای مهاجرت به سیستم‌عامل هارمونی 2 نیز بوده است.

نتیجه تلاش‌های هواوی را در سرعت و هوش رابط کاربری EMUI، غنی بودن App Gallery از تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز کاربران (به خصوص برای ما ایرانیان) و ارائه نرم‌افزار و سرویس جایگزین باکیفیت برای اغلب نرم‌افزارهای گوگل مانند سرویس جستجوی Petal، نقشه، سرویس پخش موسیقی، تم و… می‌توان دید.

هواوی وای 9 ای چه مشخصاتی دارد؟

هواوی Y9a را می‌توان بیش از یک میان رده به حساب آورد. طراحی زیبای آن که به خصوص در پشت دستگاه و وجود دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a بسیار شبیه به Mate 30 Pro است و همچنین مشخصات کلی این گوشی باعث شده که منتقدین به نوعی آن را Mate 30 Lite تلقی‌ ‌کنند.

نمایشگر IPS LCD دستگاه از قطر 6.63 اینچ، رزولوشن FHD+ و نسبت تصویر کشیده 20:9 برخوردار است. این گوشی اندروید نسخه 10 و رابط کاربری محبوب EMUI را اجرا می‌کند. در Y9a از پردازنده هشت هسته‌ای (چهارهسته 2.0 گیگاهرتزی + چهارهسته 1.8 گیگاهرتزی) در کنار پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2 استفاده شده است.

دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a

این دستگاه با حافظه داخلی 128 گیگابایت و دو نسخه حافظه رم 6 و 8 گیگابایت معرفی شده که برای این رده قیمتی بسیار عالی است. نسخه بلوتوث آن 5.1 و درگاه شارژ از نوع USB Type-C است.

ظرفیت باتری قدرتمند دستگاه 4200 میلی‌آمپرساعت است که با دو استاندارد، یکی شارژ سریع 22.5 وات و دیگری فوق سریع 40 وات شارژ می‌شود که خوشبختانه در کشور ما، با شارژر 40 واتی عرضه شده است. استفاده از شارژ سریع 40 وات که باتری گوشی را در مدت تنها 30 دقیقه 70 درصد شارژ می‌کند یکی از نقاط قوت جذاب این گوشی است. همچنین گفتنی است حسگر اثر انگشت دستگاه نیز  در کنار دستگاه واقع شده است.

دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a

هواوی به عکاسی با گوشی موبایل اهمیت بسیاری می‌دهد و این موضوع را می‌توان در همه گوشی‌های هوشمند این برند حس کرد. ممکن است که گوشی Y9a مانند محصولات پرچمدار، به بهترین دوربین موجود مجهز نشده باشد؛ اما به نسبت قیمت و مشخصات سایر رقبا از مجموعه دوربین‌های باکیفیت و جذابی برخوردار است که حتی از حد کافی برای یک گوشی میان‌رده نیز بالاتر می‌روند. در ادامه به معرفی کامل عکاسی با دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a می پردازیم.

مشخصات دوربین پشتی چهارگانه Y9a

هواوی در قسمت دوربین پشت این محصول از یک ماژول دوربین چهارگانه استفاده کرده است. دوربین هواوی وای 9 ای از نظر طراحی ظاهری (همان طور که در بالا نیز گفته شد) شباهت بسیاری به ماژول استفاده شده در گوشی پرچمدار سال گذشته هواوی یعنی Mate 30 Pro دارد. شباهت ماژول دوربین و حلقه اطراف آن به قدری زیاد است که در نگاه اول ممکن است با یکی از اعضای خانواده Mate 30 هواوی اشتباه گرفته شود.

مشخصات کلی دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، به ترتیب زیر است:

  • دوربین اصلی عریض (واید): 64MP با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی 26mm
  • دوربین فوق عریض (اولترا واید): 8MP با گشودگی دیافراگم f/2.4و میدان دید 120 درجه‌ای
  • دوربین ماکرو: 2MP با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • دوربین سنجش عمق میدان: 2MP با گشودگی دیافراگم f/2.4
  • فلاش LED چهارگانه

عملکرد دوربین اصلی واید 64 مگاپیکسل از میان دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a

در دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a، معمولاً دوربین اصلی از نوع عریض (Wide) است و سنسور آن از بالاترین میزان رزولوشن و وضوح تصویر میان چهار دوربین بهره می‌برد. این موضوع کمک می‌کند تا دوربین اصلی از زاویه دید مناسب و دقت بالایی در ثبت تصاویر برخوردار باشد.

در Y9a دوربین اصلی، از یک سنسور 64 مگاپیکسل با اندازه 1.7/1 اینچ و یک لنز واید با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی 26 میلی متری تشکیل شده است. فوکوس خودکار این دوربین از نوع تشخیص فاز (PDAF) است و سنسور آن طبق گفته‌های هواوی می‌تواند رنگ‌ها را با دقت بالایی ثبت کند.

دوربین واید معمولاً پراستفاده‌ترین دوربین در میان 4 دوربین پشتی دستگاه است که اغلب تصاویر را با استفاده از آن ثبت می‌کنیم.

معرفی هواوی Y9a

نمونه عکس ثبت شده با دوربین اصلی Y9a

دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسل

دوربین بعدی در میان دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a؛  رتبه دوم وضوح را دارد، دوربین فوق عریض (Ultra Wide) دستگاه است. گوشی Y9a در این قسمت از یک دوربین مجهز به سنسور 8 مگاپیکسل و یک لنز التراواید با گشودگی دیافراگم 2.4/f با زاویه دید گسترده 120 درجه استفاده می‌کند. این دوربین فضای بیشتری را در کادر خود جای می‌دهد و بنابراین برای عکاسی از مناظر گسترده طبیعت یا مواقعی که به عرض بیشتری در تصویربرداری احتیاج داریم (مانند عکس‌های دسته جمعی با تعداد نفرات بالا) بیشترین استفاده‌ را دارد.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل

این دوربین در میان دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a، از یک سنسور 2 مگاپیکسل و لنز ماکرو (Macro) با گشودگی دیافراگم f/2.4 بهره می‌برد. این دوربین عموماً برای عکاسی نزدیک از سوژه‌هایی مانند، گل‌ها و گیاهان، حشرات، خوردنی‌ها، غذاها و… کاربرد دارد.

این دوربین با ثبت جزئیات سوژه از نزدیک و حالت میکروسکوپی که به تصاویر می‌دهد، این روزها خیلی مورد توجه قرارگرفته است و در بسیاری از عکس‌های نمای نزدیک که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌بینید از همین لنز استفاده شده است. لازم به ذکر است هواوی در توصیف این دوربین، به فاصله 4 سانتی‌‌متر به عنوان فاصله استاندارد دوربین تا سوژه در عکاسی ماکرو اشاره می‌کند.

کیفیت دوربین عکاسی هوآوی Y9a

نمونه عکس‌برداری با دوربین ماکرو

دوربین سنجش عمق میدان 2 مگاپیکسل

در آخر به دوربین سنجش عمق میدان می‌رسیم. این دوربین 2 مگاپیکسلی که از گشودگی دیافراگم مشابه لنز واید و ماکرو این دستگاه یعنی f/2.4 بهره می‌برد. این دوربین به صورت مستقل و خاص استفاده چندانی ندارد؛ اما آن را به چشم یک دوربین اضافه نگاه نکنید.

این دوربین در عکاسی‌های پرتره و حالت بوکه کاربرد زیادی دارد و به خلق افکت بوکه (تار کردن پیش‌زمینه تصویر) به صورت طبیعی کمک شایانی می‌کند. این روزها با علاقه شدید کاربران گوشی موبایل به عکاسی بوکه این دوربین را در ماژول دوربین پشتی بسیاری از گوشی‌های بازار مشاهده می‌کنیم.

دوربین چهارگانه هواوی وای 9 ای

ثبت بوکه خوب توسط دوربین گوشی Y9a

قابلیت‌ها و ویژگی‌های دوربین اصلی Y9a

فیلمبرداری دوربین هواوی وای 9 ای

گوشی Y9a هواوی در بخش فیلمبرداری قادر به ضبط تصاویر 1080p و 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه است. همچنین این دوربین از قابلیت gyro-EIS برای پایدارسازی ویدئو و حذف تکان‌های دست پشتیبانی می‌کند.

قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر (Gyro-EIS) دوربین هواوی وای 9 ای

هواوی در این گوشی برای پایدارسازی تصاویر از قابلیت gyro-EIS استفاده کرده است که امکان فیلمبرداری در حال حرکت و همچنین فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک با کمترین میزان لرزش را فراهم می‌کند. شاید بتوان این ویژگی در دوربین گوشی Y9a را یکی از مهمترین قابلیت‌ها به حساب آورد.

هوش مصنوعی استفاده شده در دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a

هواوی در این گوشی از هوش مصنوعی در بخش دوربین نیز استفاده کرده است. هوش مصنوعی با تشخیص صحنه و اعمال تنظیمات خودکار می‌تواند کمک خوبی برای عکاسان آماتور و کسانی که خیلی سابقه عکاسی با گوشی موبایل ندارند، باشد.

عکاسی در شب با دوربین هواوی وای 9 ای

در حالت عکاسی در شب (Super Night Shot) دوربین هواوی وای 9 ای، با فرآیند نوردهی (Exposure) شش ثانیه‌ای، شما می‌توانید در صحنه‌های با داینامیک رنج بالا، عکس را با کیفیت بیشتری ثبت کنید. این حالت با رساندن سطح ISO به 51200 برای ثبت نور بیشتر و به لطف الگوریتم‌های پیشرفته کاهش نویز هوش مصنوعی، شما را قادر می‌سازد بدون استفاده از سه‌پایه عکس‌های شگفت‌انگیز و شارپی را در شرایط شبانه بگیرید.

دوربین چهارگانه هوآوی وای 9 ای

نمونه عکاسی در حالت شب با Y9a

دوربین سلفی گوشی Y9a

دوربین سلفی گوشی Y9a هواوی از طراحی جدید و خلاقانه پاپ آپ بهره می‌برد که در مواقع عکاسی سلفی بوسیله یک موتور از بالای گوشی بیرون آمده و در خدمت کاربر قرار می‌گیرد.

اولین نکته‌ای که همواره کاربران را در مورد این نوع دوربین نگران می‌کند، صدمه خوردن دوربین پاپ آپ گوشی در حالت سلفی بر اثر افتادن است؛ اما جای نگرانی نیست. گوشی حالت سقوط را به خوبی تشخیص می‌دهد و دوربین را به شکل خودکار به داخل می‌برد. به طور کلی دوربین‌های سلفی پاپ آپ برای کمک به ارائه تجربه یک نمایشگر تمام‌صفحه بدون ناچ و حفره به کار گرفته می‌شوند.

دوربین هواوی وای 9 ای

دوربین سلفی Y9a هواوی به یک لنز واید با گشودگی دیافراگم f/2.2 و یک سنسور 16 مگاپیکسل 3.1/1 اینچی با سایز پیکسل 1.0 میکرومتر مجهز شده است. دوربین سلفی این دستگاه نیز از هوش مصنوعی بهره می‌برد که به لطف آن می‌توانید افکت‌های مختلفی مانند HDR و … را به تصویر خود اضافه کنید.

همچنین دوربین سلفی این دستگاه قادر است باکیفیت 1080p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند.

جمع‌بندی

هواوی Y9a در تمامی زمینه‌ها به خوبی و با فکر طراحی شده است. در این گوشی سعی شده با در نظر گرفتن قیمت و رده دستگاه، امکاناتی بالاتر از رقبا ارائه شود. در بخش دوربین نیز مجموعه دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y9a در کنار هم، از آن یک گزینه عالی برای عکس‌برداری و فیلمبرداری می‌سازند و این محصول می‌تواند به خوبی نیازهای شما را در عکاسی از سوژه‌های مختلف و شرایط نوری گوناگون، مرتفع سازد. در پایان به جرأت می‌توان گفت کمتر محصولی در این رده وجود دارد که بتواند تمامی امکانات هواوی Y9a را با شرایط قیمتی مشابه عرضه کند.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!