برنامه جذاب هواوی برای انحصارشکنی در صنعت ساخت دستگاه‌های تولید تراشه پیشرفته اخبار

برنامه جذاب هواوی برای انحصارشکنی در صنعت ساخت دستگاه‌های تولید تراشه پیشرفته

صنعت نیمه‌هادی و تولید تراشه به عنوان دومین صنعت دقیق جهان بعد از ساخت هواپیما شناخته می‌شود و دستگاه‌های لیتوگرافی مورد استفاده در آن تنها در اختیار چند کشور غربی قرار دارند. اکنون اطلاعاتی به دست آمده که نشان می‌دهد هوای قصد دارد با ساخت این دستگاه‌ها و شکستن انحصار موجود، به یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های بشری دست پیدا کند.

باید گفت که هواوی در چند سال اخیر عملکرد موفقی در مبارزه با تحریم‌های تجاری داشته و اجازه نداده است که جنگ اقتصادی و سیاسی میان پکن و واشنگتن، ضربه‌ای به تصویر جهانی و موفقیت‌های این شرکت وارد آورد.

این شرکت در طول این مدت علاوه بر وارد شدن به افق‌های جدیدی از فناوری به غیر از صرفاً ساخت گوشی‌‌های هوشمند و تجهیزات ارتباطی، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای بر روی تولید دستگاه‌های مورد نیاز در صنعت نیمه‌هادی انجام داده است تا علاوه بر شکستن انحصار و مونوپولی موجود، خود را از تجهیزات سازندگان خارجی بی‌نیاز کند.

سرمایه‌گذاری هواوی در گسترش صنعت دستگاه های تولید تراشه

تحریم‌های آمریکا شاید بتواند سرنوشت بسیاری از شرکت‌های کوچک را به سمت نابودی و ورشکستگی سوق دهد، اما برای یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان همه چیز متفاوت است و محدودیت‌ها به دستاورد بزرگی مانند ساخت و توسعه اکوسیستم اختصاصی HarmonyOS ختم می‌شود.

اخیراً یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هواوی به نام Hubble Technology Investment برای محقق کردن یک رویا و دستاورد بزرگ دیگر و این بار در حوزه سخت‌افزار، مبلغی معادل 88 میلیون یوآن (12.8 میلیون دلار) بر روی شرکت صنایع الکترونیک نوری RSLaser Opto-Electronics Technology سرمایه‌گذاری کرده است تا ضمن تبدیل شدن به هفتمین سهام‌دار بزرگ این کمپانی، توسعه سیستم‌های نوری مورد استفاده در تولید تراشه به روش لیتوگرافی را تسریع بخشد.

دستگاه های تولید تراشه

هواوی در سال 2019 و برای سرعت بخشیدن به روند تزریق سرمایه خود به صنعت تولید تراشه، یک دپارتمان سرمایه‌گذاری تشکیل داد. این دپارتمان تاکنون روی 28 شرکت مرتبط با صنایع نیمه‌هادی فعال در حوزه‌هایی مانند تولید تراشه‌های آنالوگ، ماده سیلیکون کاربید مورد استفاده در ساخت تراشه، تراشه‌های مدار تغذیه، تراشه‌های هوش مصنوعی، تراشه‌های مورد استفاده در خودروها و کانکتورها سرمایه‌گذاری کرده است.

چشم انداز هوآوی برای شکستن انحصار شرکت‌های آمریکایی

در سال گذشته و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، تقاضا برای دستگاه‌های دیجیتال هوشمند با رشدی انفجاری مواجه شد که در نتیجه این موضوع، بسیاری از شرکت‌های تولید تراشه نتوانستند نیازهای جدید جهان را به خوبی و سرعت قبل تامین کنند. اکنون باید گفت که در صورت به نتیجه رسیدن سرمایه‌گذاری هواوی در صنعت نیمه‌هادی و ساخت دستگاه‌های تولید تراشه، بازار جهانی نیز به تعادل  خواهد رسید.

سیستم‌های منبع نور یا تابش اشعه یکی از سه جزء کلیدی تشکیل‌دهنده دستگاه‌های لیتوگرافی هستند و پیش از این شرکت RSLaser Opto-Electronics موفق شده بود به طور کاملاً مستقل اولین لیزر اگزایمر توان بالای خود را تولید کند و انحصار این فناوری پیشرفته را بشکند.

هرچند در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های لیتوگرافی موجود در کشور چین بومی هستند و در این کشور تولید شده‌اند، دسترسی به فناوری‌های بهتر و رقابت با بازار جهانی بدون بروزرسانی این دستگاه‌ها ممکن نخواهد بود. شاید مهم‌ترین عامل تمایل شدید هواوی برای تزریق سرمایه و کمک به تحقیقات در این حوزه را بتوان همین موضوع دانست.

با توجه به افتخارات گذشته و تجربه چند دهه‌ای هواوی در حرکت به سمت لبه‌های تکنولوژی، موفقیت این شرکت در راه تلاش برای شکستن انحصار دنیای دستگاه‌های تولید تراشه دور از ذهن نیست. HarmonyOS 2.0 را می‌توان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های توان هوآوی در پایان دادن به مونوپولی‌های دنیای تکنولوژی دانست.

اهمیت استراتژیک دستگاه‌های لیتوگرافی

شاید برای درک این موضوع بهتر باشد بدانید که هر دستگاه تولید تراشه EUV از 100 هزار قسمت و جزء مختلف تشکیل شده و باید با 40 کانتینر حمل و جابه‌جا شود. مشکل اصلی در مورد تامین این دستگاه‌های 120 میلیون دلاری که به بزرگی یک ایستگاه اتوبوس هستند را می‌توان در ظرفیت بسیار محدود تولید سالانه آن‌ها خلاصه کرد.

شرکت آلمانی ASML تقریباً تنها تولیدکننده کنونی دستگاه های تولید تراشه در دنیاست که تجهیزات خود را به غول‌های سازنده تراشه می‌فروشد. انحصاری که حالا هواوی به دنبال شکستن آن است و با این اتفاق، معادلات قدرت در عرصه تکنولوژی نیز به نفع این کمپانی تغییر خواهد کرد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!