آیا پردازنده دسکتاپ هواوی Kunpeng از پردازنده محبوب اینتل Core i9-9900K قدرتمندتر است؟ مقاله و آموزش

آیا پردازنده دسکتاپ هواوی Kunpeng از پردازنده محبوب اینتل Core i9-9900K قدرتمندتر است؟

هواوی در سال 2019 برای اولین بار و به عنوان اولین شرکت در دنیا پردازنده‌ای از خانواده ARM با نام پردازنده دسکتاپ هواوی Kunpeng 920،  در کلاس دسکتاپ را به صورت رسمی معرفی کرد که توانست افق روشنی را برای ورود پردازنده‌های ARM به حوزه دسکتاپ ترسیم کند. نکته جالب توجه در مورد این پردازنده، قدرت بالای آن است که حتی با بسیاری از پردازنده‌های رده‌بالای دسکتاپ نیز قابل رقابت است.

سال‌هاست که در دنیای گوشی‌های هوشمند از تراشه‌های بر پایه ARM استفاده می‌شود. خصیصه اصلی سیستم‌های پردازشی توسعه داده شده بر مبنای ARM ارائه توان پردازشی مناسب در عین کاهش توان مصرفی آنها بوده که موجب شده پس از سال‌ها، هنوز هم هیچ شرکتی نتواند رقیبی درخور برای این گروه جذاب ارائه کند.

پردازنده‌های ARM با افزایش کارایی بسیار بالای خود طی سال‌های گذشته به رقبایی سرسخت و قدرتمند برای پردازنده‌های اینتل و AMD تبدیل شده‌اند.

با گذشت سال‌ها، میزان قدرت پردازشی این پردازنده‌ها در قیاس با سال‌های ابتدایی کار آنها نیز به صورت جذابی افزایش یافته و همین مورد شرکت‌هایی مانند هواوی را بر آن داشته که از این توان پردازشی بالا در جهت توسعه و ساخت تراشه‌های کلاس دسکتاپ بر پایه ARM استفاده کنند. با توجه به محدودیت‌های کمتری که در حوزه توان مصرفی پردازنده‌های کلاس دسکتاپ وجود دارد فرصت بالقوه‌ای برای توسعه تراشه‌های با توان پردازشی بالا در این زمینه وجود داشته و پتانسیل افزایش تعداد هسته‌ها و همچنین کارایی آنها را تا حد بسیار بالایی افزایش داد.

بررسی پردازنده هواوی Kunpeng 920

معرفی پردازنده Kunpeng 920 هواوی در کلاس دسکتاپ

در همین راستا بود که شرکت هواوی که در حوزه فناوری‌های مختلف فعال بوده و سال‌ها از شرکت‌های پیشرو در حوزه موبایل و در کنار آن تراشه‌های سیستم روی چیپ (SoC) بوده، دست به اقدامی جالب زده و پردازنده کلاس دسکتاپ ARM خود موسوم به خانواده Kunpeng را به صورت رسمی معرفی کرد.

پردازنده Kunpeng 920 را باید اولین عضو از این خانواده جذاب دانست که در روزهای ابتدایی سال 2019 و در رویدادی اختصاصی توسط شرکت هواوی معرفی شد. این تراشه بر پایه فناوری ساخت پیشرفته 7 نانومتری و توسط شرکت TSMC ساخته شده است. در ابتدای کار اعلام شد این پردازنده در سرورهای اختصاصی هواوی که برای دولت چین ساخته شده‌اند مورد استفاده قرار خواهد گرفت ولی بعد از مدتی شرکت هواوی با ایجاد تغییرات مد نظر خود در آن، شرایط را برای عرضه این تراشه در حوزه رایانه‌های رومیزی نیز فراهم کرده که می‌تواند جذابیت‌های فراوانی برای کاربران ویژه خود داشته باشد.

پردازنده هواوی Kunpeng 920 را می‌توان قدرتمندترین پردازنده ARM در مقیاس صنعتی و دسکتاپ (در زمان معرفی) دانست.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط هواوی این پردازنده بر پایه ریزمعماری TaiShan v110 ساخته شده و قابلیت استفاده از 64 هسته پردازشی بر پایه ARM v8.2 در حداکثر فرکانس 3.0 گیگاهرتز را خواهد داشت. این تراشه قابلیت پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 به صورت پیکربندی 8 کاناله را داشته و طبق اعلام شرکت سازنده، قدرتمندترین پردازنده صنعتی خواهد بود که بر پایه ARM طراحی شده است.

پس از این مراسم شرکت هواوی کیس کامل رومیزی موسوم به Pangu را معرفی کرد که در آن از نسخه 24 هسته‌ای این پردازنده با نام کامل Kunpeng 920 3211K استفاده شده و با فوت‌پرینت اختصاصی BGA و در ابعاد 60 در 75 میلی‌متری بر روی مادربرد دستگاه لحیم شده است. این نسخه از Pangu قابلیت اتصال 64 گیگابایت حافظه RAM از نوع DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز را داشته و با مجموعه‌ای از درگاه‌های ارتباطی شامل سه اسلات PCIe 3.0 (یک نوع x16، یک x4 و یک x1) و همچنین دو اسلات M.2 و شش درگاه ارتباطی SATA 3.0 در اختیار کاربران خود قرار خواهد گرفت.

باسی پی یو kunpeng 920، با قدرتی بیشتر از رقبای مدعی روبرو هستیم

در بخش قبلی به این مورد اشاره کردیم که با توجه به توسعه یک پلتفرم پایه، امکان سفارش نسخه‌های مختلف پردازنده Kunpeng 920 برای کاربران ویژه وجود دارد.

برای مثال نسخه Kunpeng 920 2249K ساختار هشت هسته‌ای (به همراه هشت Thread) دارد. در مدل تستی که یکی از کاربران یوتیوب مورد آزمون قرار داده این پردازنده با 16 گیگابایت حافظه RAM و 256 گیگابایت حافظه SSD ساخت DTST و یک کارت گرافیک Yeston RX550 همراه شده است.

پردازنده دسکتاپ هواوی Kunpeng 920

با توجه به ساختار اختصاصی این کیس، سیستم عامل بومی UOS روی آن نصب شده که خود توزیعی بر پایه لینوکس و سیستم عامل Deepin بوده و توسط شرکت Tongxin Software توسعه داده شده تا بتواند به عنوان سیستم عامل مرجع در نهادهای دولتی چین از آن استفاده نمود.

هواوی نسخه‌های مختلف Kunpeng 920 را توسعه داده که متناسب با نیاز کاربر تعداد هسته‌های آنها متفاوت است.

برای این کیس منبع تغذیه 200 واتی اختصاصی نیز در نظر گرفته شده ولی نکته بسیار جالبی که باید به آن اشاره شود توان پردازشی است که توسط تراشه Kunpeng 920 در این کیس به دست آمده و می‌تواند پردازنده قدرتمند اینتل Core i9-9900K را در بخش عملکرد چند هسته‌ای پشت سر بگذارد.

پردازنده هواوی Kunpeng 920

بررسی بنچمارک های مختلف از پردازنده Kunpeng 920

اگرچه تا به امروز به امتیازات دقیق این تراشه در بنچمارک‌های معمول دنیای پردازنده‌های دسکتاپ مشخص نیست ولی مطابق آنچه توسط منابع متعدد اعلام شده نسخه هشت هسته‌ای این پردازنده با شماره مدل Kunpeng 920 2249K در بنچمارک Blender BMW موفق به انجام کلیه تست‌ها ظرف مدت زمان 11 دقیقه و 47 ثانیه شده است.

سی پی یو kunpeng 920

برای مقایسه با تراشه‌های دیگر باید در نظر داشته باشید که در همین بنچمارک پردازنده‌ی اینتل Core i9-9900K زمان 16 دقیقه و 45 را به ثبت رسانده که فاصله زیادی با رقیب چینی خود از شرکت هواوی دارد.

برنامه هواوی تأمین تمام نیاز داخلی حوزه پردازنده دسکتاپ چین تا سال 2022 و نیم نگاهی به آن سوی مرزهاست.

به هر حال این تراشه‌ها نشان می‌دهند که هواوی تا چه حد در طراحی و ساخت پردازنده‌ها پیشرفت کرده و می‌تواند چه آینده جذابی را برای محصولات پردازشی خود به جز گروه Kirin در دنیای موبایل‌ها ترسیم کند.

پردازنده دسکتاپ هواوی Kunpeng 920

از سوی دیگر هواوی این امکان را فراهم خواهد کرد تا بتوان طی برنامه اعلام شده دولت چین تا پایان سال 2022 که باید همه تجهیزات مورد استفاده در ساختار دولتی چین از محصولات بومی تهیه شوند، نیاز کشور را مرتفع نموده و در عین حال با توسعه و پیشرفت روزافزون، رقیبی مناسب و قدرتمند برای شرکت‌های قدیمی اینتل و AMD در حوزه پردازنده‌ها نیز باشند.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!