مقایسه‌ ساعت های هوشمند هواوی واچ 3 با اپل واچ سری 6 راهنمای خرید

مقایسه‌ ساعت های هوشمند هواوی واچ 3 با اپل واچ سری 6

هواوی واچ 3 و اپل واچ 6 هر دو از گجت‌های پوشیدنی روز بازار به حساب می‌آیند. اما ممکن است از خود بپرسید این دو محصول چه تفاوت‌های با هم دارند؟ در ادامه این مطلب سعی شده با مقایسه‌ اپل واچ سری 6 و هواوی واچ 3 به این سوال پاسخی در خور ارائه شود.

برای کاربران علاقه‌مند به حوزه ساعت‌های هوشمند، انتخاب یک محصول برتر، با توجه به تنوع موجود در بازار، چالشی بزرگ است. در این میان دو ساعت هوشمند هواوی Watch 3 و اپل واچ سری 6 از آخرین مدل‌های ارائه شده توسط دو شرکت بزرگ دنیای فناوری هستند که می‌توانند رقابت بزرگی با هم داشته باشند. اما اینکه کدام محصول ارزش خرید بیشتری داشته و از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، عملکرد موفق‌تری داشته موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طراحی و ساخت

از نظر طراحی، هر دو محصول به شکل و شمایل قدیمی خود پای‌بند بوده‌اند و اپل واچ سری 6 همچنان با نمایشگری چهار ضلعی طراحی شده و کاربران می‌توانند با استفاده از کلید چرخان کناری آن در منوی برنامه‌های مختلف جابجا شوند. در طرف مقابل هواوی واچ 3 از نمایشگر گرد بهره می‌برد که کنترل محتوای درون آن توسط یک دکمه چرخان در کنار این ساعت صورت می‌گیرد.

در این بخش شکل و شمایل کلاسیک و لوکس هواوی واچ 3 در مقابل ظاهر چهارگوش اپل واچ سری 6 است. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران به دلایلی مانند ارگونومی بهتر و القای حس استفاده از ساعت‌های نوستالژیک (مکانیکی) صفحه نمایش گرد را ترجیح می‌دهند می‌توان گفت کاربران به ساعت هوشمند هواوی واچ 3 گیرایی و جذابیت بیشتری خواهد داشت.

از سوی دیگر تنوع بسیار زیادی در زمینه انتخاب واچ فیس‌ها وجود دارد. با وجود استفاده هر دو ساعت از فروشگاه‌های واچ‌فیس و امکان انتخاب تصاویر دلخواه به عنوان زمینه ساعت، در هواوی واچ 3 امکان انتخاب قطعه ویدئوی مورد نظر کاربر به عنوان واچ فیس نیز وجود دارد که علاوه بر ظاهر لوکس، انعطاف شخصی‌سازی دستگاه را نیز بیشتر خواهد کرد/

در حالی که هر دو ساعت از نمایشگرهای بر پایه فناوری AMOLED استفاده می‌کنند، قاب رویی هر دو نیز از جنس شیشه مقاوم  و بدنه پشتی از سرامیک ساخته شده که توسط یک فریم فلزی از جنس فولاد ضد زنگ محافظت می‌شود.

با توجه به نزدیکی هر دو ساعت در مشخصات این بخش شاید بتوان گفت ظاهر کلاسیک و گرد هواوی واچ 3 عامل برتری آن خواهد بود و قابلیت هماهنگی بیشتر با انواع پوشش، حتی با رنگ‌های متفاوت را با انتخاب بندهای متناسب خواهد داشت.

قابلیت‌های سلامتی

هواوی واچ 3 به سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب مجهز شده و یکی دیگر از قابلیت‌های خوبی که به این محصول اضافه گردیده، سنسور تشخیص افتادن از ارتفاع است. در این حالت اگر کاربر به هر دلیلی به زمین بیفتد، هواوی واچ 3 می‌تواند آن را تشخیص دهد. این قابلیت به‌خصوص برای افراد مسن بسیار حیاتی است.

از قابلیت‌های خوب دیگری که واچ 3 به آن مجهز شده، سنسور اندازه‌گیری اکسیژن خون با عملکرد 24 ساعته است؛ قابلیتی که اپل واچ سری 6 فقدان آن به شدت احساس می‌شود. پشتیبانی از 118 نوع حرکت ورزشی توسط واچ 3 در مقابل 80 حرکت اپل واچ، محصول هواوی را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ورزشکاران تبدیل کرده است.

قابلیت بسیار کاربردی دیگری که در هواوی واچ 3 ارائه شده، اندازه‌گیری دمای سطح پوست بدن یا همان تَب است. در این حالت هواوی واچ 3 می‌تواند تب بدن فرد را به صورت دائم اندازه‌گیری کرده و حتی در صورت افزایش بیش از حد معمول، اخطاری را به او نمایش دهد. این ویژگی نیز به صورت عمومی برای بیماران یا افراد در معرض خطر بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

باتری و شارژدهی

هواوی برای تأمین انرژی هواوی واچ 3 از یک باتری 450 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که می‌توانند تا سه روز استفاده مداوم و معمولی کاربران را همراهی کند. در طرف مقابل اپل اعلام کرده که ساعت هوشمندش می‌تواند تا 18 ساعت روشن بماند. از طرفی با اضافه شدن قابلیت ردیاب خواب، به نظر می‌رسد باید روزانه حداقل یک‌بار این محصول را شارژ کرد. اما در مقام مقایسه نماینده‌ هواوی کاملا دست بالا را دارد. همچنین هر دو محصول از فناوری شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند.

ویژگی‌های دیگر

هواوی واچ 3 از سیستم‌عامل HarmonyOS بهره می‌برد و اپل واچ 6 هم به WatchOS 7 مجهز شده است. هر دو قابلیت نصب نرم‌افزارهای ثالث را دارند.

در بخش ارتباطات نیز علی‌رغم نزدیکی هر دو ساعت به یکدیگر، برگ برنده هواوی استفاده از ارتباط بلوتوث نسخه 5.2 است. این ارتباط سرعت بیشتری از بلوتوث 5.0 در اپل واچ سری 6 داشته و در عین حال مصرف و تأخیر بسیار کمتری نیز دارد.

برتری دیگری که در ساعت هواوی واچ 3 دیده می‌شود قابلیت پشتیبانی و استفاده از پلتفرم Super Device است که به کاربر اجازه می‌دهد از منابع دیگر دستگاه‌های موجود در شبکه استفاده کرده و در ارتباط کامل و یکپارچه‌ای با آنها عمل کند.

قیمت

اپل همیشه به‌عنوان برندی گران‌قیمت شناخته می‌شود و اپل واچ 6 هم از این قاعده مستثنی نیست. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه با بدنه آلومینیومی این ساعت 379 پوند و برای نسخه با بدنه استیل 479 پوند خواهد بود. در نقطه مقابل هواوی برای نسخه اکتیو قیمت 350 پوند و برای نسخه با بدنه استیل نیز بازه قیمتی 380 تا 430 پوند را در نظر گرفته که در هر دو حالت از رقیب اپلی خود ارزان‌تر است.

جمع‌بندی

شاید اولین ویژگی ظاهری یعنی بدنه با طراحی گرد، یکی از مهمترین عوامل برتری و پیشنهاد ساعت هوشمند هواوی واچ 3 باشد که در این حالت هماهنگی بیشتری با تیپ و ظاهر‌‎های متفاوت دارد. در کنار این ویژگیهواوی واچ 3، می‌توان به حافظه رم بیشتر، فناوری بلوتوث جدیدتر با برد و کیفیت بالاتر و تأخیر و مصرف انرژی کمتر، سنسور دمای پوست، حالت‌های تمرینی بیشتر برای ردیابی، قیمت ارزان‌تر، باتری با شارژدهی بیشتر و عمر طولانی‌تر و هماهنگی خوب با دستگاه‌های مختلف از همه پلتفرم‌ها اشاره کرد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!