بررسی عملکرد دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو توسط DxOMark؛ بهترین دوربین موبایلی جهان مقاله و آموزش

بررسی عملکرد دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو توسط DxOMark؛ بهترین دوربین موبایلی جهان

این مطلب از هواوی موبایل فارسی به بررسی دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو اختصاص یافته است. در ادامه با بررسی دوربین huawei mate 40 pro بر اساس یکی نقد و نظرات یکی از معتبرترین وبسایت های جهان همراه ما باشید.

اگرچه و گروه‌های متعددی پس از معرفی یک گوشی هوشمند اقدام به بررسی دوربین و عملکرد آن می‌کنند، ولی حقیقت آن است که در حال حاضر یکی از بهترین و دقیق‌ترین معیارها برای بررسی عملکرد دوربین توسط وبسایت فرانسوی DxOMark ارائه می‌شود. در جدیدترین بررسی این وبسایت، بالاترین امتیاز کلی ثبت شده برای یک گوشی هوشمند به دوربین گوشی huawei mate 40 pro برترین گوشی هواوی در سال 2021 اختصاص داده شده که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.

این ادعا را نمی‌توان گزاف خواند که هر ساله رتبه اول آزمون‌های تخصصی و بررسی‌های دوربین گوشی‌های هوشمند با معرفی محصولات جدید هواوی جابه‌جا می‌شوند. معرفی گوشی‌های سری Mate 40 به عنوان برترین گوشی های هواوی نیز مهر تصدیق مجددی بر آن خواهد بود وقتی بدانیم که وبسایت DxOMark با بررسی گوشی هواوی میت 40 پرو، بالاترین امتیاز بخش عکاسی دوربین پشتی و همچنین بالاترین امتیاز بخش عکاسی دوربین سلفی خود را به دوربین گوشی huawei mate 40 pro اعطا کرده است.

دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو

برای آن دسته از کاربرانی که با این معیار آشنایی کمتری دارند باید بگوییم که در نسخه چهارم تست‌های تخصصی DxOMark، در سه بخش عکاسی، بزرگنمایی و ویدئو به بررسی عملکرد دوربین دستگاه پرداخته می‌شود. هر کدام از این تست‌ها زیربخش‌های مربوط به خود را داشته و تلاش می‌شود تا عملکرد دقیق دوربین در فاکتورهای مهمی مانند نوردهی (Exposure)، رنگ، فوکوس خودکار، عکاسی در شب، افکت‌های بوکه، عملکرد تله و واید و همچنین پایدارسازی در بخش‌های عکاسی و فیلمبرداری سنجیده شود.

سنسورهای دوربین huawei میت 40 پرو

در ابتدای سال 2020 و با معرفی گوشی‌های سری P40، هواوی تغییر بزرگی در پیکربندی دوربین این گوشی‌ها ایجاد کرد. با توجه به عملکرد بسیار خوبی که در تست‌های پس از معرفی این دوربین و به خصوص در هواوی پی 40 پرو به ثبت رسید، هواوی تصمیم گرفت تا ساختار دوربین آن را با بهبودهایی مجدداً در گوشی موبایل هوآوی مدل Mate 40 Pro مورد استفاده قرار داده و با ارتقای نرم‌افزاری، عملکرد آن را بهبود بخشد.

هواوی میت 40 پرو در پشت دستگاه از سه سنسور استفاده می‌کند. سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی این گوشی با کنار گذاشتن قابلیت OIS ویژگی جذاب دیگری را برگزیده و حالا بزرگترین سنسور دوربین در دنیای گوشی‌های هوشمند است که در کنار فوکوس خودکار PDAF، از فوکوس خودکار لیزری نیز استفاده خواهد کرد.

گشودگی دیافراگم دوربین گوشی هوآوی میت 40 پرو نسبت به پی 40 پرو تغییری نداشته و همان f/1.9 است؛ با این حال استفاده از ابعاد بزرگتر موجب می‌شود تا میزان نور وارده به سنسور  بیشتر شده و بتوان نسبت به رقبا، با زمان نوردهی کمتری به سطح یکسان روشنایی تصویر رسید. در عین حالت بافت تصویر (Texture) نیز با دقت بیشتری ثبت شده و همزمان می‌توان رنج داینامیک رنگ‌ها را نیز در وسعت بیشتری حاصل نمود.

سنسور دوم دوربین Mate 40 Pro که از نوع اولترا واید (فوق عریض) است؛ اما در مقایسه با گوشی پی 40 پرو دچار تحولی بزرگ شده و هواوی به جای 40 مگاپیکسل، رزولوشن 20 مگاپیکسلی را برای آن در نظر گرفته است. این کاهش تعداد پیکسل سنسور موجب می‌شود بتوان در همان فضا، پیکسل‌‌های بزرگتری را جای داد که نتیجه، توانایی جذب بیشتر نور بازتابی از سوژه و در نهایت، تصاویر روشن‌تر، دقیق‌تر و با رنگ‌های صحیح‌تر خواهد بود. البته استفاده از لنزهای  Free Form نیز بخش دیگری از اشکالات دوربین نسل‌های قبل (انحنای تصویر در لنزهای فوق عریض) را در این گوشی از بین می‌برد که یکی از بهترین ویژگی‌های دوربین گوشی موبایل هوآوی مدل Mate 40 Pro خواهد بود.

سنسور سوم دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو با رزولوشن 12 مگاپیکسلی از نوع تله‌فوتو پریسکوپی، همچنان مانند قبل است و قابلیت‌های آن تغییر ملموس و محسوسی نداشته ولی در بخش نرم‌افزار می‌توان تفاوت‌های عمده عملکرد آن با دیگر دستگاه‌ها را مشاهده کرد.

البته در مقایسه با نسل قبل، هواوی سنسور عمق میدان از نوع ToF 3D را در دوربین گوشی huawei mate 40 pro پرو حذف کرده ولی اگر تصور کنید که با این اوصاف، دوربین میت 40 پرو در ثبت سوژه‌های بوکه یا تصاویری که به اطلاعات عمق میدان نیاز دارد دچار افت کیفیت می‌شود، در اشتباهید؛ چرا که با تحلیل داده‌های دریافتی از سنسور تله‌فوتو همچنان می‌توان به آنچه در این سبک عکاسی مورد نیاز است، رسید. این اتفاق، نشان‌دهنده کارایی بسیار بالای الگوریتم‌های پردازش تصویر نرم‌افزار دوربین گوشی هوآوی میت 40 پرو  است.

بررسی عملکرد دوربین گوشی هواوی Mate 40 Pro

بدین شکل، گوشی Huawei Mate 40 تبدیل به بهترین دوربین موبایلی جهان شده است.

پس از توضیحات بالا، حالا نوبت آن است که به بررسی عملکرد دوربین میت 40 پرو بپردازیم. بنابر تست‌های انجام شده توسط دگزومارک، امتیاز کسب شده توسط این گوشی در بخش عکاسی 140، در بخش زوم 88 و در بخش ویدئو نیز 116 است که منجر به این شده‌اند تا امتیاز نهایی 136 به عنوان بالاترین امتیاز DxOMark به دست آید. بدین شکل، گوشی میت 40 پرو تبدیل به بهترین دوربین موبایلی جهان شده است.

اگر آمار رتبه‌بندی دوربین گوشی‌های مختلف در پایگاه داده دگزومارک را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در دو بخش عکاسی و فیلمبرداری، امتیازهای کسب شده توسط این گوشی بالاترین امتیازهای به‌دست آمده تا امروز است و این نشان از کیفیت بسیار بالای دوربین گوشی Huawei Mate 40 دارد.

دوربین هواوی میت 40 پرو

به صورت کلی دوربین گوشی هوآوی میت 40 پرو توانسته با ارتقای قابل توجه عملکرد داینامیک رنج از یک سو و بهبود عملکرد نور کم، ضمن ثبت بافت دقیق در حالت شب، سایه یا آفتاب، به امتیازات بالایی دست پیدا کند. همچنین در همه سکانس‌ها میزان جزئیات بسیار بالاست که نتیجه سیستم حذف نویز بسیار خوب نرم‌افزار دوربین میت 40 پرو است.

افزودن فوکوس لیزری به سنسور اصلی گوشی میت 40 پرو هواوی موجب شده تا فرایند فوکوس با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

اگرچه اینطور تصور می‌شد که به دلیل فقدان سنسور اختصاصی عمق میدان، عملکرد بوکه و عمق این گوشی دچار مشکل شود، ولی هواوی با تنظیم صحیح نرم‌افزاری عکس‌های خروجی در این حالت، ضمن ارائه بوکه طبیعی، توانسته میزان فوکوس روی سوژه را نیز در سطح دقیقی تنظیم کرده و تصاویر با کیفیت و جزئیات بالایی ارائه دهد.

در کنار موارد فوق، افزودن فوکوس لیزری به سنسور دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو موجب شده تا فرایند فوکوس با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. همچنین بازتولید رنگ عالی و تنظیم صحیح سطح سفیدی عکس نیز در همه سکانس‌ها با بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

پس از توضیحات فوق، می‌توانیم به صورت مقایسه‌ای و دیداری به بررسی نمونه‌های خروجی دوربین این گوشی در مقایسه با دیگر رقبا بپردازیم.

بررسی عملکرد دوربین گوشی میت 40 پرو در عکاسی

همانطور که عنوان شد دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو توانسته با کسب امتیاز 140 برترین گوشی از حیث عکاسی در معیارهای DxOMark باشد.

در بیان کلی باید گفت این گوشی در همه فاکتورهای مهم و اساسی در بررسی سطح کیفی دوربین، عملکردی تحسین برانگیز دارد.

از لحاظ نوردهی با عنایت به استفاده از سنسور اصلی بزرگ در ماژول دوربین، قدرت مانور گوشی در ثبت نوردهی صحیح، افزایش یافته و در کنار آن می‌توان گستره‌ی وسیع‌تری از فضای داینامیک رنگ را پوشش داد.

دوربین huawei mate 40 pro

همان‌گونه که در تصویر فوق مشخص است دوربین گوشی میت 40 پرو هواوی پرو حتی می‌تواند عملکرد بهتر از گوشی پی 40 پرو داشته باشد و این نوردهی به خصوص در بخش دیوارهای ساختمان به وضوح خود را نشان می‌دهد. البته ثبت دقیق نوردهی و رنج داینامیک در تصویر آسمان نیز مشهود است. حالا همین فاکتور را در نور کم با هم بررسی می‌کنیم:

دوربین گوشی huawei mate 40 pro

در این تصویر میزان تفاوت عملکرد نوردهی با دقت بیشتری مشهود است. در واقع بزرگتر بودن سنسور در  کمک کرده تا طیف رنگ المان‌ها داخل کادر با دقت بالاتری ثبت شده و جزئیات واضح‌تر باشد. همچنین پاشیدگی رنگ در تصویر به صورت بارزی بهتر از دو گوشی دیگر است که می‌توانید عامل تأیید آن را در نور داخل لامپ حبابی در سمت راست کادر مشاهده کنید.

بررسی دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو

نمونه بعدی که در بالا می‌بینید یک تصویر عالی برای بررسی عملکرد ثبت رنگ در نور محدود است. این نمونه نشان می‌دهد حفظ رنگ اصلی صورت سوژه‌ها همراه با ثبت رنگ اغراق‌نشده از ویژگی‌های برجسته خروجی دوربین گوشی میت 40 پرو هواوی است. در واقع علی‌رغم اینکه دو گوشی دیگر عملکرد مناسبی دارند ولی به دلیل نور کم نتوانسته‌اند به کیفیت دوربین گوشی huawei mate 40 pro برسند؛ جایی که این گوشی به لطف سنسور بزرگتر و پردازش تصویر قدرتمند، خروجی بسیار واقعی‌تری را با رنگ‌های نزدیک‌تر به معیار، به ثبت رسانده است.

بررسی دوربین هواوی میت 40 پرو

اوضاع وقتی به محیط خارجی و نور روز بیاییم از این هم بهتر شده و تصویر بالا آن را به خوبی نشان می‌دهد (دقت کنید که دو گوشی دیگر یکی انحراف به طیف آبی و دیگری به سمت صورتی دارند).

بررسی ثبت جزئیات توسط دوربین هواوی میت 40 پرو

در بخش دیگر بررسی می‌توانیم به کیفیت ثبت جزئیات در تصویر خارجی اشاره کنیم.

کیفیت دوربین هواوی میت 40 پرو

در تصویر فوق به خوبی نشان داده می‌شد که کیفیت ثبت جزئیات در تصویر روز توسط دوربین گوشی huawei mate 40 pro در مقایسه با هواوی پی 40 پرو به صورت قابل توجهی بهبود یافته و در کنار ثبت جزئیات بالا، وفاداری مشهودی به رنگ مرجع نیز مشاهده می‌شود.

در بررسی حذف انواع نویز نیز هواوی عملکرد این گوشی را نسبت به پی 40 پرو بهبود بخشیده است.

در واقع اینکه میزان نویز تصویر در هر دو سناریوی روز و شب در حدی بسیار کم است، خود نشان‌دهنده عملکرد بسیار مناسب نرم‌افزار پردازش تصویر دوربین گوشی huawei mate 40 pro است. تصویر زیر این قابلیت را در محیط با نور محدود به خوبی نشان می‌دهد:

کیفیت دوربین huawei mate 40 pro

عکاسی در شب با هواوی میت 40 پرو

بخش دیگر این بررسی، نگاهی به عملکرد گوشی در عکاسی هنگام شب است. به صورت پایه باید گفت که هواوی توانسته با تکیه بر همان دو عامل قدرت خود در این گوشی که سنسور 50 مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ از یک جهت و نرم‌افزار پردازش تصویر عالی در جهت دیگر است، میزان جزئیات و رنج داینامیک بالا را در سطحی قابل توجه قرار دهد که هم باعث غیرطبیعی و اُور اکسپوژر شدن عکس نمی‌شود و هم طبیعی بودن آن را تضمین می‌کند:

کیفیت عکس دوربین huawei mate 40 pro

تصویر بالا به خوبی نشان می‌دهد که در خروجی دوربین گوشی هوآوی میت 40 پرو  هر دو کمیت نوردهی و رنج داینامیک به خوبی ثبت شده‌اند و ارتقای مشهودی نسبت به Huawei P40 Pro نیز ایجاد شده است.

بررسی افکت بوکه با هواوی میت 40 پرو

کمیت بعدی که به بررسی آن می‌پردازیم پیاده‌سازی صحیح افکت بوکه یا تار کردن زمینه تصویر در عکاسی پرتره است. این بخش به صورت ویژه قدرت تشخیص عمق در کادر را نشان می‌دهد.

بررسی دوربین گوشی huawei mate 40 pro

تصویر فوق نیز عملکرد بوکه این دوربین را نشان می‌دهد. در واقع با پردازش صحیح تصویر، دوربین گوشی هوآوی میت 40 پرو تصور را به خوبی شناسایی کرده و افکت بوکه را حتی در مناطقی مانند موهای صورت که دقت بسیار بالایی را می‌طلبد با شناسایی صحیح رنگ‌های متضاد، پیاده می‌کند. تصویر زیر نیز این دقت بالا در تمایز سطوح میدانی وقتی که سوژه دست خود را روی نرده قرار داده به خوبی نشان می‌دهد.

مقایسه دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو

بررسی بزرگنمایی (Zoom) دوربین هواوی میت 40 پرو

امتیاز کسب شده برای بخش بزرگنمایی این گوشی در وبسایت دگرومارک نیز برابر 88 و بالاترین امتیاز کسب شده است. تا به حال برای یک گوشی هوشمند در معیار این وبسایت بوده است. این معیار به دو زیربخش تِله و واید تقسیم می‌شود.

امتیاز کسب شده برای بخش بزرگنمایی این گوشی نیز برابر 88 و بالاترین امتیاز کسب شده تا به حال برای یک گوشی هوشمند در معیار دگزومارک بوده است.

در بررسی بخش تله باید گفت که در دوربین هوآوی میت 40 پرو با تصمیم‌گیری صحیح نرم‌افزار در استفاده از رزولوشن بالای دوربین 50 مگاپیکسلی از یک سو و پتانسیل بالای سنسور تله‌فوتو پریسکوپ از سوی دیگر، همواره بهترین انتخاب در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. اگر از ظرفیت 50 مگاپیکسلی سنسور اصلی استفاده شود خروجی بر مبنای الگوریتم Super-resolution شکل گرفته که نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

کیفیت دوربین گوشی هواوی میت 40 پرو

حالا تلاش می‌کنیم سنسور تله با قدرت زوم 5 برابر اپتیکال را وارد کار کنیم بتوان عملکرد دقیق آن را بررسی نمود.

بررسی کیفیت دوربین هواوی میت 40 پرو

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید عملکرد زوم اپتیکال این گوشی حتی از رقیب سرسخت دیگر خود بهتر است. در واقع ثبت دقیق جزئیات همراه با وفاداری به رنگ سوژه اصلی باعث کسب این امتیاز بالا شده است. ثبت جزئیات دقیق در این دوربین حاصل تنظیم صحیح لنزهای تله پریسکوپ است.

مقایسه دوربین هواوی میت 40 پرو با هواوی پی 40 پرو

آخرین بخش در بررسی عکاسی این گوشی عملکرد سنسور واید آن است. تصویر فوق به خوبی نشان می‌دهد که میزان ثبت جزئیات در خروجی دوربین هوآوی میت 40 پرو به طرز قابل توجهی بالاست و همزمان با آن نویز محیط بسیار اندک و رنج داینامیک عالی برای عکس ثبت شده است.

بررسی عملکرد فیلمبرداری دوربین هواوی میت 40 پرو

در بخش فیلمبرداری نیز هواوی Mate 40 Pro یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار است و بنابر امتیاز 116 اعطا شده توسط DxOMark باید بهترین دوربین موبایل برای فیلمبرداری تا به امروز باشد.

در تست‌های عملی توسط این تیم عملکرد بسیار خوب فیلمبرداری در هر دو شرایط نور کم و مناسب ثبت شد.

دوربین هوآوی میت 40 پرو با بهره‌گیری از پردازش تصویر بلادرنگ و دقیق نرم‌افزار خود توانسته کیفیت رنگ‌ ضبط شده در همه شرایط را در سطح بالایی نگه دارد. همچنین سطح سفیدی را با دقت بالایی تنظیم کند. هنگام تغییر سطح نور در کادر نیز، گرایش سطح سفیدی بین دو میزان استاندارد به نرمی صورت گرفته خواهد شد.  این عامل موجب نمی‌شود که برای لحظاتی تصویر کاملاً تاریک یا کاملاً سفید شود.

سطح نویز تصویر نیز به خوبی مدیریت شده و دگزومارک تأیید کرده است. در همه تست‌های به عمل آمده، این معیار بسیار اندک بوده است. بهبود عملکرد نسبت به P40 Pro به خوبی مشاهده شده است. نقطه برتری دوربین میت 40 پرو زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که به شرایط نور کم رجوع کنیم.

کیفیت عکاسی دوربین هواوی میت 40 پرو

طبق اعلام DxOMark در هنگام فیلمبرداری در شدت نور 1 لوکس محیط، میزان قدرت دستگاه در تشخیص حاشیه‌ها و مرزبندی اجسام بیش از 70 درصد است. برای مقایسه باید گفت که این میزان در پی 40 پرو برابر با 25 درصد و در بسیاری از دستگاه‌های پرچمدار زیر 50 درصد است.

سرعت فوکوس خودکار حین فیلمبرداری نیز در این گوشی بسیار بالا است. تغییر از فوکوس روی سوژه نزدیک به دورتر با دقت و سرعتی بسیار مناسب انجام می‌پذیرد.

در نهایت می‌توانیم با هم به بررسی نحوه بازتولید رنگ‌ها و «اثر روح» در فیلمبرداری بپردازیم. این خود، در عین حال میزان پایداری و حذف لرزش دست را نیز به خوبی نشان می‌دهد.

جمع‌بندی

هواوی با معرفی گوشی Mate 40 Pro یک بار دیگر استانداردهای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را جابجا کرده است. به واقع باید گفت که این حجم از ارتقا و بهبود کیفیت پس از گذشت تنها چند ماه از معرفی گوشی P40 Pro، علی‌رغم عدم استفاده از لرزشگیر اپتیکال در سنسور اصلی میت 40 پرو، اتفاقی بسیار قابل توجه و بزرگ است.

به صورت خلاصه باید گفت بهبود کیفیت خروجی دوربین در همه بخش‌های عملکردی دوربین این گوشی هوشمند دیده می‌شود. ولی به صورت خاص وقتی به رنج داینامیک گسترده دستگاه یا عملکرد عالی آن در فاکتورهای حائز اهمیت در عکاسی نور کم اشاره کنیم. بسیاری از پرچمداران معرفی شده در سال 2020 میدان رقابت را به راحتی خالی می‌کنند.

این گوشی به معنای اصلی کلمه، بهترین محصول برای افراد علاقه‌مند به عکاسی در شب است که در کنار آن توانایی‌های بالقوه بسیاری نیز برای عکاسی از سوژه‌های متنوع دارد.

در سمت دیگر وقتی به قدرت زوم و عکاسی عریض آن توجه کنیم نیز همه چیز عالی است. مدیریت تک‌تک پیکسل‌ها در حین پردازش تصویر در کنار همان قاعده اصلی داینامیک رنج گسترده موجب شده تا بتوان سطوح بالایی از عملکرد را در هر بُعد دور و نزدیک از دوربین هوآوی میت 40 پرو دریافت کرد.

در بخش فیلمبرداری و ویدئو که در آن بالاترین امتیاز در جهان، عاید دوربین هواوی میت 40 پرو شده است. این مزیت نیز حاصل مدیریت کم‌نظیر نویزهای زمینه در سکانس‌های مختلف و پایدارسازی مناسب حرکت دوربین همراه با فوکوس نرم روی سوژه‌های نزدیک و دور است که با تولید صحیح رنگ‌ها ترکیب شده و عملکردی عالی را رقم زده است.

مطلب مرتبط: گوشی هواوی nova 8 SE معرفی شد؛ پرچمدار میان رده ها

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!