بررسی تحلیلی گسترش سبد محصولات هواوی؛ چرا هواوی با وجود چالش‌ها همچنان شرکتی سودده است؟ مقاله و آموزش

بررسی تحلیلی گسترش سبد محصولات هواوی؛ چرا هواوی با وجود چالش‌ها همچنان شرکتی سودده است؟

شرکت هواوی به تازگی گزارش مالی سه ماهه ابتدایی سال 2021 خود را منتشر کرده که حاوی اطلاعات جالب توجهی در وضعیت شرکت طی ماه‌ها و سال گذشته است. این گزارش به خوبی دلایل سودده بودن شرکت هوآوی نشان می‌دهد. در سال جاری هواوی به جای درجا زدن و منتظر ماندن برای لغو محدودیت‌های اعمالی، راهکارهای مناسبی را برای ادامه فعالیت خود انتخاب کرده که توانسته‌اند همچنان برای این شرکت حاشیه سود مطمئنی را در نمودارها، نشان دهند.

آخرین روز از اردیبهشت ماه 1398 بود که با رسانه‌های دنیا خبر شروع محدودیت‌های گسترده شرکت‌های آمریکایی علیه هواوی را اعلام کردند. در آن زمان با توجه به طوفان رسانه‌ای و هجمه‌های گسترده به نظر می‌رسید که هواوی در شروع شیب تندی از نزول در بازارهای مختلف و حوزه‌های فعالیت خود قرار گرفته و امیدی به ایستادن و ادامه دادن در مسیر تجارت خود نخواهد داشت.

فارغ از مسائلی که در پس تحریم‌ها و محدودیت‌های تجارت گوشی‌های هوشمند و صنایع مخابراتی 5G هواوی پیش آمد، این شرکت راهکاری جالب توجه را در نظر گرفت. در واقع مدیران و تصمیم‌گیران در شرکت هواوی به جای نشستن و دنبال کردن راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک، به راه‌هایی اندیشیدند که می‌توانست از دلایل سودده بودن شرکت هوآوی در سال اخیر و سال جاری باشد.

انتشار گزارش سه ماهه اول 2021 شرکت نیز نشان داد که با وجود کاهش فروش در بخش‌هایی مانند گوشی هوشمند، وضعیت کلی شرکت از حیث پارامترهایی مانند حاشیه سود، بسیار مطلوب بوده و این شرکت فعالیت مثبتی در صنایع مختلف و جدید را آغاز نموده است.

سرمایه‌گذاری عظیم تحقیق و توسعه اولین دلیل سودده بودن شرکت هواوی

هواوی از سالیان گذشته همواره یکی از شرکت‌های به فرایند تحقیق و توسعه محصولات جدید بوده است. طی آمارهای بین‌المللی این شرکت تنها در سال 2019 بودجه‌ای نزدیک به 19.3 میلیارد دلار را صرف واحدهای تحقیق و توسعه خود نموده که از مجموع بودجه 25 استان داخلی کشور چین بیشتر است. هواوی حالا پنجمین سرمایه‌گذار حوزه تحقیق و توسعه در میان همه شرکت‌های دنیاست.

هواوی طی سالیان گذشته همواره با محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند در بازار شناخته می‌شد و محصولاتی در کلاس A جهانی ارائه می‌کرد که نتیجه آن کسب جوایز مختلف، فروش عالی در مقیاس جهانی و همواره قرار گرفتن در صدر بسیاری از رتبه‌بندی‌های تخصصی دنیای موبایل (مانند دوربین، هوش مصنوعی، ارتباطات و …) بود.

اما پس از دور جدید فعالیت شرکت این بودجه عظیم به سمت بازارهای موازی و حتی جدید دیگری هدایت شد که طی ماه‌های گذشته اولین نمونه‌ محصولات آن را شاهد بوده‌ایم؛ محصولاتی که حالا فراتر از گوشی و تبلت بوده و بازارهای نوظهور و با پتانسیل بالایی را نشانه رفته‌اند.

حضور در بازارهای جدید با محصولاتی جذاب 

حضور در بازارهای جهانی جدید از اصلی ترین دلیل سودده بودن شرکت هواوی است. اگر ترندهای روز دنیای فناوری را دنبال کنید حتماً می‌دانید که خودروهای الکتریکی، آینده صنعت حمل و نقل به حساب می‌آیند. اضافه شدن پسوند هوشمند به این محصولات و همراه شدن آنها با فناوری 5G را هم که در نظر بگیرید قطعات پازل تکمیل شده و یک حوزه بسیار جذاب برای فعالیت شرکت‌های پیشرفته دنیای فناوری شکل می‌گیرد.

توسعه سیستم عامل اختصاصی هارمونی از یک سو و فناوری‌های میانی مانند سیستم‌های صوتی، ارتباطی و همکاری با شرکت‌های نوآور چینی، همه مواد لازم برای ورود هواوی به این حوزه را در کنار هم قرار داده است. در فاز اول هواوی با توسعه سیستم مدیریت هوشمند خودروی خود توانست قرارداد مهمی را با شرکت مرسدس بنز عقد کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده از سرویس‌های موبایل HMS این شرکت در خودروهای S-Class این کمپانی آلمانی باشیم.

دلیل سودده بودن شرکت هواوی

از دیگر شواهد حضور این کمپانی در بازارهای جهانی که از اصلی ترین دلیل سودده بودن شرکت هواوی است اقدامات عملی در جهت توسعه فناورری و علم در زندگی افراد است. هواوی پا را فراتر از تنها توسعه نرم‌افزار و سیستم‌های کنترلی خودروها گذاشته و چندی پیش به صورت رسمی از همکاری خود با کمپانی SERES و ساخت مشترک خودروی SF5 رونمایی کرد که به صورت کامل از سیستم‌های کنترلی این شرکت استفاده نموده و تطابق کاملی با پلتفرم 1+8+n هواوی دارد.

دلایل سودده بودن شرکت هوآوی

خودرو تنها زمینه فعالیت جدید شرکت نیست و ورود به حوزه تلویزیون‌های هوشمند را نیز باید به لیست فعالیت‌های جدید هواوی بیفزاییم. Vision S سری جدید تلویزیون‌های هواوی هستند که سازگاری بسیار بالایی با پلتفرم هوشمند هواوی داشته، از پنل‌هایی با نرخ بروزرسانی 120 هرتز استفاده نموده و سیستم صوتی حرفه‌ای برای آنها انتخاب شده که استفاده به عنوان یک نمایشگر بزرگ مناسب تماشای فیلم یا حتی بازی با کنسول‌ها را در لیست کاربردهای آنها قرار می‌دهد.

دلایل سودده بودن شرکت هوآوی

اقدامات شگفت انگیزی مانندف معرفی کامپیوترهای دسکتاپ جدید سری MateStation اتفاق دیگری است می توان آن را از دلایل سودده بودن شرکت هوآوی در نظر گرفت. که در پلتفرم هواوی شاهد تحقق آن هستیم. کامپیوترهایی با کارایی بالا و طراحی مناسب که می‌توانند راهکارهایی مناسب برای شرکت‌ها، ادارات یا حتی منازل باشند.

گسترش تجهیزات پوشیدنی مانند عینک‌های هوشمند، ایربادزها، حوزه نرم‌افزار و حتی توسعه ساخت تراشه را نیز باید به لیست فعالیت‌های هواوی در گروه محصولات IT و فناوری نیز اضافه کنیم.

به جز موارد فوق، هواوی فعالیت‌هایی را در حوزه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی، صنایع سنگین مانند نفت و گاز و سیستم‌های مخابراتی پیشرفته نیز آغاز کرده که افق‌های جدیدی را پیرامون آینده شرکت باز می‌کنند.

این گسترش فعالیت به نوعی می‌تواند هواوی را از هرگونه محدودسازی و چالشی در آینده مصون بدارد. چرا که با محدود کردن شرکتی که در ده‌ها یا شاید صدها حوزه فناوری و صنعت، به صورت جدی فعالیت می‌کند، ممکن نبوده و جز آسیب رساندن به محدودیت‌سازان، عایدی برای آنها نخواهد داشت.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!