کدام کیت‌های فنی HMS در ایران قابل استفاده است هواوی در ایران

کدام کیت‌های فنی HMS در ایران قابل استفاده است

هوآوی با توسعه اکوسیستم نرم‌افزاری خود که به نام HMS یا همان سرویس‌های موبایلی هوآوی معروف  است، در حال تکمیل پلتفرم نرم‌افزاری اختصاصی خویش است. اما داشتن چنین ساختاری نیازمند ساخت کیت‌های (Kit) فنی مختلف است. در ادامه این مقاله با تعدادی از کیت‌های فنی HMS که امکان استفاده از آنها برای توسعه‌دهندگان ایرانی نیز وجود دارد آشنا می‌شویم.

کیت‌های فنی در ساختار اکوسیستم هوآوی، عبارتند از مجموعه‌ای نرم‌افزاری که با هدف در اختیار قرار دادن یک سرویس خاص توسعه پیدا کرده‌اند. این سرویس‌ها از جمله خدماتی هستند که یک اپلیکیشن برای کار به آنها نیاز دارد و شامل حوزه‌های متفاوتی می‌شوند. این کیت‌های فنی در حوزه‌های مختلفی مانند خدمات اختصاصی برنامه‌ها، خدمات هوشمند برنامه‌ها، خدمات گرافیکی، خدمات حفاظت اطلاعات، خدمات هوش مصنوعی، خدمات رسانه‌ای و موارد دیگر عرضه می‌شوند.

هوآوی در هر کدام از این حوزه‌ها کیت‌های فنی زیادی تولید کرده که هر کدام وظیفه‌ای خاص بر عهده دارد. به عنوان مثال کیت نقشه (Map Kit) به این دلیل ساخته شده تا دسترسی همه برنامه‌ها به نقشه‌ای صحیح و به‌روز را مهیا کند. این کیت همچنین امکانات رابط کاربری دیگری مانند امکان اضافه کردن نشانه به نقشه، ذخیره نقاط جغرافیایی مختلف و استفاده از لایه‌های مختلف بر روی نقشه مانند نمایش ترافیک را نیز به صورت استاندارد به تمامی برنامه‌ها می‌دهد.

هوآوی در بخش توسعه ساختار اکوسیستم خود سرمایه‌گذاری بزرگی انجام داده و با تمرکز بر این بخش، در مدت کوتاهی موفق به ارائه بیش از 50 کیت فنی و نزدیک به 13000 API جهت پشتیبانی از اکوسیستم خود شده است. در ادامه با سه کیت فنی از هوآوی که هم‌اکنون برای توسعه‌دهندگان ایرانی نیز در دسترس هستند، بیشتر آشنا می‌شویم.

کیت فنی پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)

این کیت به برنامه اجازه دریافت و ارسال این نوع اعلان‌ها را می‌دهد. در واقع وقتی شما یک اعلان جدید از نوع پوش نوتیفیکیشن دریافت می‌کنید، به عنوان مثال اعلان شرکت در جشنواره نوروزی هوآوی، در واقع این کیت فنی در حال فعالیت است و این اعلان جدید را برای شما به نمایش می‌گذارد.

این مجموعه نرم‌افزاری یک راه ارتباطی بین بخش «کلاد» (Cloud) هوآوی و دستگاه‌های تولیدی هوآوی ایجاد کرده و اجازه ارسال این اعلان‌ها و پیام‌ها را می‌دهد. به کمک این کیت امکان ارسال پیام بر روی اپلیکیشن نیز، به صورت لحظه‌ای وجود دارد. یکی از بزرگترین اهداف ساخت این کیت فنی، ایجاد ابزاری است که بتواند توسعه‌دهندگان برنامه را به کاربران خود نزدیک کرده و با ایجاد پلی ارتباطی بین این دو، میزان مشارکت و استفاده کاربران ار برنامه‌ها را افزایش دهد.

کیت‌های فنی HMS

جدول دستگاه‌های هماهنگ با کیت پوش نوتیفیکیشن

 

قابلیت‌های اصلی این کیت فنی عبارتند از:

  • قابلیت ارسال پیام به صورت گروهی برای کاربران محصولات
  • ارسال پیام بر اساس موضوع
  • ارسال پیام‌های هدفمند مبتنی بر نتایج به دست آمده از کیت فنی HUAWEI Analytics Kit
  • ارسال پیام از طریق App Gallery هوآوی
  • امکان دسترسی به سرور کیت فنی از طریق ساختار HTTPS
  • ارسال پیام به چند کاربر حتی بر روی یک دستگاه مشترک
  • امکان ارسال پیام بر روی پلتفرم‌های اندروید، iOS و حتی Web App
  • امکان برنامه‌ریزی زمانی برای ارسال پیام

دو نوع پیام متفاوت توسط این کیت فنی قابل ارسال است. نوتیفیکشن یک پیام لحظه‌ای است که در بخش مخصوص این نوع پیام‌ها، لبه بالایی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در صورتی‌که کاربر این پیام را لمس کند، بسته به تنظیم، اتفاقات متنوعی مانند باز کردن برنامه مرتبط یا باز کردن یک صفحه اینترنتی اتفاق خواهد افتاد. پیام‌ها در چند حالت گرافیکی نمایش داده می‌شوند که امکان تغییر در تمامی بخش‌های آن وجود دارد.

کیت‌های فنی HMS

اما نوع دیگر پیامی که از طریق این کیت قابل ارسال است پیام اطلاعاتی است. این نوع پیام‌ها باید توسط برنامه شما بررسی شده و سپس رخداد مورد نظر توسط برنامه اجرا خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه پوش نوتیفیکیشن فقط یک کانال ارتباطی است و شما فقط می‌توانید از آن برای شروع یک عملکرد در برنامه استفاده کنید و این پیام به خودی خود عملکرد خاصی ندارد. در مورد مزایای استفاده از این سیستم نیز باید به مصرف انرژی پائین و درصد بالای به مقصد رسیدن پیام‌ها اشاره کرد.

کیت فنی موقعیت‌یابی (Location)

این ابزار به کمک سیستم مکان‌یابی ماهواره‌ای (GNSS)، فناوری Wi-Fi و قابلیت‌های مکان‌یابی منطقه‌ای به برنامه شما امکان استفاده از سیستم GPS یا همان مکان‌یابی جهانی را ارائه می‌دهد. این ابزار خدماتی محلی و مرتبط با هر منطقه را برای تمامی کاربران جهانی شما مهیا می‌کند. در حال حاضر این کیت سه قابلیت اصلی ارائه می‌دهد.

Fused location در واقع مجموعه‌ای از چندین API با کاربری آسان است که به شما اجازه می‌دهد تا امکان مکان‌یابی ماهواره‌ای را در برنامه خود داشته باشید. قابلیت دیگر این کیت امکان تشخیص فعالیت کاربر است. کیت مکان‌یابی به کمک سنسور سرعت‌سنج، سنسور تشخیص میزان جاذبه (magnetometer) و اطلاعات به دست آمده از شبکه موبایل، نحوه فعالیت کاربر را تشخیص داده و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌ای هماهنگ‌تر با رفتار کاربر تولید کنند.

قابلیت سوم این کیت Geofence نام دارد که همانطور که از نامش مشخص است به شما امکان مشخص کردن یک مکان جغرافیایی خاص را می‌دهد. کیت مکان‌یابی پس از تشخیص رفتاری خاص از کاربر مانند ورود، خروج و یا ماندن در این مکان جغرافیایی شما را مطلع خواهد کرد.

جدول دستگاه‌های هماهنگ با کیت مکان‌یابی

 

کیت فنی تحلیل رفتار مشتری (Analytics)

این کیت فنی ابزاری برای تحلیل رفتار مشتری روی برنامه‌های گوشی هوشمند، برنامه‌های تحت وب و برنامه‌های کوچک (Mini Program) است. این برنامه امکان جمع‌آوری، مدیریت و تحلیل اطلاعات کاربران  در سناریوهای مختلف را دارد. این اطلاعات به شرکت‌ها و برنامه‌های مختلف در زمینه شناخت مشتری بالقوه و بهینه‌سازی محصولات کمک زیادی کرده تا در مورد نحوه فعالیت خود تصمیمات درستی گرفته و کسب‌و‌کار خود را گسترش دهند.

کیت تحلیل رفتار مشتری هوآوی در کنار یک پلتفرم مستقل فعالیت می‌کند که به کمک آن می‌توان اطلاعات و تحلیل‌های مفید برای کسب‌و‌کار را به دست آورد. این پلتفرم به شکلی طراحی شده که به آسانی اطلاعات مورد نیاز شرکت‌ها و کاربران را در اختیار آنها قرار دهد.

در این سیستم اتفاقات رخ داده برای کاربران، مشخصات مختلف آنان و اطلاعات مرتبط با رفتارشان جمع‌آوری و تحلیل می‌شود. به کمک این اطلاعات گزارشاتی در مورد توانایی کسب‌و‌کار در نگهداری مشتری، تعداد کاربران، الگوریتم رفتار مشتریان، چرخه زندگی آنها و موارد دیگر توسط این سیستم و به صورت خودکار ارائه می‌شود.

علاوه بر این، سیستم امکان ایجاد تحلیل‌های چندبعدی، اطلاع از موارد رضایت‌بخش مشتریان در محصول و گزارش‌های هوشمند دیگر در مورد کسب‌و‌کار و برنامه شما را نیز دارد. گزارش‌هایی که در تصمیم‌گیری‌ جهت مسیر حرکت هر شرکتی در آینده، تاثیر زیادی خواهد داشت.

کیت‌های فنی HMS

جدول دستگاه‌های هماهنگ با کیت تحلیل رفتار مشتری

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!