نحوه اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (SpO2) با ساعت‌های هوشمند هواوی مقاله و آموزش

نحوه اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون (SpO2) با ساعت‌های هوشمند هواوی

یکی از مهمترین پارامترهای سلامتی سطح اکسیژن خون است که در صورت پایین آمدن بیش از حد می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کاربر ایجاد کند. در همین راستا شرکت هواوی این قابلیت بسیار مهم و کاربردی را روی ساعت‌های هوشمند خود قرار داده است. در ادامه به آموزش نحوه اندازه گیری سطح اکسیژن خون با ساعت هوشمند هواوی می‌پردازیم.

در دوران کرونا یکی از مهمترین پارامترهای اولیه که می‌تواند وضعیت سلامتی کاربر را در حد ابتدایی مشخص کند این است که سطح اکسیژن خون، از حد مشخصی پایین‌تر نیامده باشد. در واقع کارکرد صحیح ریه انسان موجب می‌شود که سطح اکسیژن خود بالاتر از حد مشخصی که توسط پزشکان اعلام شده باشد و در صورت کاهش قابل توجه آن باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کرد.

ساعت‌های هوشمند با توجه به امکاناتی که داشته و تماس همیشگی با پوست بدن فرد دارند می‌توانند ابزاری بسیار مناسب برای اندازه‌گیری این پارامتر مهم باشند. در همین زمینه شرکت هواوی، با بروزرسانی OTA، این قابلیت را روی همه ساعت‌های هوشمند خود در دسترس کاربران قرار داده تا بتوانند به راحتی پارامتر SpO2 یا همان سطح اکسیژن خون خود را اندازه‌گیری نمایند.

SpO2 چیست؟

به بیان ساده SpO2 درصد اشباع هموگولوبین در خون فرد است که نمایانگر سطح اکسیژن موجود در خون بوده و می‌تواند روی عملکرد بدن به صورت مستقیم موثر باشد.

اکسیژن خون با انجام فعالیت‌های ورزشی یا … افزایش پیدا می‌کند و ضروری است که در واقع تأمین کننده انرژی مورد نیاز برای عضلات جهت انجام وظایف نیز خواهد بود. هر چه این پارامتر بیشتر باشد، میزان عملکرد متابولیسم بدن بهتر بوده و ریه‌ها و بدنی سالم‌تر را نشان می‌دهد.

SpO2 پارامتری است که در هنگام انجام تمرین‌های ورزشی، چرخه خواب و یا شرایط محیطی تغییر کرده و تفسیر دقیق آن از الگوی مشخصی پیروی می‌کند.

به صورت عمومی این مقدار باید عددی بین 90 تا 10 درصد باشد و اگر مقدار SpO2 اندازه‌گیری شده به زیر 90 درصد برسد به معنای بیماری یا مشکلی در بدن فرد است که باید از سوی پزشکان مورد بررسی قرار بگیرد.

نحوه اندازه گیری سطح اکسیژن خون با ساعت هوشمند هواوی

  • ابتدا روی یک سطح ثابت نشسته و سعی کنید بدن شما در حالتی آرام و به دور از تنش و استرس باشد.
  • ساعت هوشمند را روی دستان خود بسته و در منوی کاربری اسکرول کرده تا به گزینه SpO2 برسید.
  • با ورود به این بخش، تا زمان اعلام نتیجه آرامش خود را حفظ کرده و حرکت نکنید.

اندازه‌گیری خودکار SpO2

برخی از محصولات هواوی مانند Watch GT 2 Pro ، Huawei Watch GT 2 Pro ECG و Huawei Watch GT 2 PORSCHE DESIGN قادر به اندازه‌گیری خودکار SpO2 هستند که از مسیر زیر قابل تنظیم است:

  • نرم‌افزار Huawei Health روی گوشی هوشمند را باز کنید. روی گزینه Device کلیک کرده و بعد از انتخاب ساعت خود به بخش Health Monitoring بروید.
  • با انتخاب گزینه Automatic SpO2، عملکرد خودکار اندازه‌گیری این پارامتر را فعال کنید.
  • می‌توانید با تنظیم بخش Touch Low SpO2، در صورت کاهش این پارامتر، نوتیفیکیشنی را روی گوشی خود دریافت کنید (البته در حالت بیداری).

به این نکته دقت داشته باشید که این قابلیت صرفاً برای مرجع شخصی بوده و نباید جایگزین تشخیص پزشکی شود.

 

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!