نگاهی به سیستم عامل HarmonyOS 2.0 ؛ از تاریخچه تا قابلیت‌های برتر هواوی مقاله و آموزش

نگاهی به سیستم عامل HarmonyOS 2.0 ؛ از تاریخچه تا قابلیت‌های برتر هواوی

بالاخره خبر انتشار سیستم عامل HarmonyOS 2.0 توسط هواوی رسما اعلام شد. شرکت هواوی چند ‌ماه قبل و در جریان همایش Huawei Developer Conference (HDC) 2020 از انتشار نسخه آزمایشی سیستم‌عامل اختصاصی خود یعنی هارمونی اواس 2 هواوی (با نام چینی HongMeng) در ماه دسامبر خبر داده بود. حالا این شرکت با پایبندی به وعده خود، نسخه بتای مخصوص توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل را در تاریخ 16 دسامبر 2020 (26 آذر 1399) منتشر کرده است که در ادامه به معرفی و بررسی سیستم عامل هارمونی خواهیم پرداخت.

هواوی منابع مالی و تخصصی زیادی را برای طراحی و تولید این سیستم‌عامل تخصیص داده است و با توجه به مشخصات این سیستم‌عامل و نوآوری‌های هواوی به نظر می‌رسد باید بصورت بالقوه در انتظار ظهور سومین سیستم‌عامل فراگیر دنیای دیجیتال پس از اندروید و iOS باشیم.

تاریخچه پیدایش سیستم‌عامل HarmonyOS

این روزها وقتی صحبت از سیستم‌های‌عامل گوشی‌های هوشمند می‌شود، تنها دو نام اندروید و iOS به ذهن خطور می‌کند. با توجه به انحصاری بودن iOS در محصولات شرکت اپل، اندروید گوگل تنها گزینه موجود برای سایر تولیدکنندگان گوشی هوشمند است تا بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

شاید یکه‌تازی اندروید و بی‌رقیب بودن آن در بازار، تأثیرات مخرب واقعی خود را وقتی نشان داد که ایالات متحده آمریکا محدودیت‌های تجاری را بر شرکت هواوی اعمال کرد و دسترسی این تولیدکننده بزرگ به برخی خدمات و فناوری‌ها محدود شد. از این رو هواوی با عرضه سیستم عامل هارمونی او اس به مقابله با این محدودیت ها پرداخته است.

سیستم عامل HarmonyOS 2.0

هواوی برای مقابله با این محدودیت‌ها ابتدا سرویس‌ موبایلی اختصاصی خود با نام Huawei Mobile Services – HMS را ایجاد کرد و سپس با تمرکز بر روی بستر فروشگاه نرم‌افزاری خود یعنی AppGallery سعی کرد جایگزینی برای سرویس موبایلی گوگل (GMS) و فروشگاه اپلیکیشن Play Store این شرکت خلق کرده و خلأ موجود را پر کند.

هواوی که از ابتدای آغاز محدودیت‌های دولت آمریکا پروژه سیستم‌عامل خود یعنی سیستم عامل HarmonyOS 2.0 را کلید زده بود حالا راهکار موثر خود را در طراحی و ارائه سیستم‌عامل بومی و اختصاصی می‌دید؛ سیستم عاملی که در ادامه هارمونی اواس 2 هواوی لقب گرفت.

سیستم عامل HarmonyOS 2.0 چیست؟

صریح ترین پاسخ به این سوال که Harmony OS چیست این است که سیستم عامل هارمونی اواس 2 هواوی یک سیستم‌عامل متن باز بوده که توسط هواوی طراحی شده است. سیستم عامل HarmonyOS 2.0 به گونه‌ای ساخته شده است تا به صورت یکپارچه در دستگاه‌های مختلفی کار کند و این بخشی از استراتژی یکپارچه هواوی (All-Scenario Strategy) است. این سیستم عامل با انواع مختلفی از دستگاه‌ها مانند گوشی‌ها  و تبلت‌های هوشمند، لوازم هوشمند پوشیدنی، دستگاه‌های تناسب اندام و ابزارهای سلامتی، تلویزیون‌‌ها و لوازم‌خانگی هوشمند و محصولات IOT سازگاری دارد.

هارمونی اواس 2 هواوی

استراتژی 1 + 8 + N

استراتژی 1 + 8 + N یکی از اساسی ترین سیاست هایی است که هواوی برای پیشبرد اهداف خود از تغییر از سیستم عامل اندروید به هارمونی در محصولات خود در پیش خواهد گرفت. از این رو لازم است بدانید در این استراتژی، عدد 1 نشانگر گوشی هوشمند، 8 نماد 8 نوع دستگاه های رایج از قبیل لپ تاپ، تبلت، ساعت هوشمند، کامپیوتر دسکتاپ و غیره هواوی است که قابلیت اتصال به ابزارهای دیگر را دارند. حرف N هم نشان دهنده ابزارهای با قابلیت اتصال به اینترنت اشیاء نظیر لامپ های هوشمند، دوربین، یخچال و ده ها مورد دیگر است که خود هواوی آنها را تولید نمی کند.
هواوی با استفاده از استراتژی 1 + 8 + N تمامی محصولات خود را با هماهنگی کامل بکار خواهد انداخت. البته که راه اندازی و استفاده از این سیاست کار ساده ای نیست و نیاز به زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری پیچیده ای دارد. این راه زمانی دشوارتر و پیچیده تر خواهد شد که پای ورود محصولات شرکت های دیگر نیز در میان باشد. هواوی قصد دارد این امکان را فراهم سازد که بدون در نظر گرفتن برند دستگاه امکان نصب هامونی او اس برای شما فراهم باشد.

 

ویژگی‌های سیستم عامل HarmonyOS 2.0

ویژگی متن باز سیستم عامل هارمونی او اس 2.0

هواوی تاکید می‌کند که سیستم ‌عامل هارمونی 2.0 یک سیستم‌عامل متن باز است. این مسأله می‌تواند یکی از برگ‌های برنده هواوی در ارائه موثر Harmony OS باشد. متن باز بودن این سیستم‌عامل امکان همکاری عده بیشتری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار را فراهم می‌کند و نکته مهم‌تر اینکه احتمالاً شاهد استفاده از این سیستم‌عامل در محصولات سایر تولید‌کنندگان تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپتاپ، تلویزیون و… خواهیم بود.

توانایی‌های توزیع‌‌یافته سیستم عامل هواوی هارمونی او اس 2.0

شاید در ویژگی های سیستم عامل هارمونی، مهمترین عناوین موارد زیر باشند. توانایی‌های توزیع‌یافته سیستم‌عامل هارمونی مجموعه‌ای سه‌گانه از ویژگی‌های کلیدی این سیستم‌عامل هستند که خصوصیت یکپارچگی این سیستم‌عامل میان انواع مختلف دستگاه‌های مجهز به آن را تعریف می‌کنند.

  • درگاه‌ مجازی توزیع‌یافته (Distributed Virtual Bus):

این ویژگی در سیستم عامل هارمونی os قادر است تا با تأخیر بسیار کم در حد 10 میلی‌ثانیه و توان عملیاتی 2.4 گیگابیت بر ثانیه و همچنین ضریب اطمینان بالا با 30 درصد بهبود ارسال بسته‌های داده، دستگاه‌های مستقل را در قالب یک سیستم به هم متصل یکپارچه درآورد.

  • مدیریت داده توزیع‌‌یافته (Distributed Data management):

ویژگی مدیریت داده سیستم عامل HarmonyOS 2.0، انتقال داده بین دستگاه‌های مختلف مجهز به این سیستم عامل را آسان‌تر و سریع‌تر از هر زمانی ممکن می‌کند. سرعت فرآیند خواندن و نوشتن از راه دور در هارمونی 4 برابر بیشتر از سیستم Samba و کارایی جستجو در این سیستم‌عامل 1.2 برابر بیشتر Spotlight سیستم‌عامل iOS اپل است.

  • امنیت توزیع‌یافته (Distributed Security):

سیستم عامل HarmonyOS 2.0 دارای قابلیت‌های امنیتی بهبود‌یافته است که هواوی ادعا ‌می‌کند این قابلیت‌ها امنیتِ داده، دستگاه و کاربر را تضمین‌ می‌کنند. لازم به ذکر است در بخش امنیت، سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 موفق به کسب بالاترین سطح گواهینامه امنیتی  CCEL5+ گردیده است.

سیستم عامل هارمونی

توسعه سریع و آسان نرم‌افزار در هارمونی os

با توجه به تمهیدات هواوی و به لطف ابزارهای اختصاصی مانند کیت توسعه نرم‌افزار هواوی به نام DevEco نسخه 2، کامپایلر متن باز چند زبانه OpenArk Compiler و برخی دیگر از قابلیت‌های توسعه نرم‌افزار مربوط به سیستم عامل HarmonyOS 2.0، تولید نرم‌افزار برای این سیستم‌عامل و همچنین انتقال نرم‌افزار‌های دیگر سیستم‌عامل‌ها روی این پلتفرم بسیار آسان و سریع خواهد بود.

یک نرم‌افزار برای تمامی دستگاه‌ها

شاید هدف اصلی و چشم‌انداز نهایی هواوی در مورد سیستم‌عامل هارمونی را بتوان در این قابلیت یافت. فریم‌ورک منعطف سیستم‌عامل هارمونی این امکان را ایجاد کرده است تا هر نرم‌افزار تنها یک بار طراحی شود و سپس در انواع مختلف دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اختصاصی هواوی یعنی Harmony OS 2.0 اجرا گردد. به این معنی که توسعه‌دهندگان در یک چشم برهم‌زدن قادر به ارائه یک نرم‌افزار بر روی تعداد بسیار زیادی از دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل HarmonyOS 2.0  هستند.

همکاری با برندهای تولید لوازم ‌خانگی و IOT

هواوی برای تکمیل اکوسیستم هوشمند خود در زمینه لوازم خانگی هوشمند و محصولات مبتنی بر IOT، همکاری مشترک با برندهایی مانند Midea، Joyoung و Robam را آغاز کرده است که به احتمال زیاد به تولید طیف وسیعی از لوازم خانگی هوشمند مجهز به سیستم عامل HarmonyOS 2.0 منجر خواهد شد.

قابلیت تشخیص خودکار صدا و تصویر هوش مصنوعی

قابلیت تشخیص خودکار صدا و تصویر هوش مصنوعی سیستم عامل هارمونی هوآوی، این اجازه را می‌دهد تا هر آنچه به ذهنتان می‌آید از سوال در مورد آب و هوا گرفته تا دستورات اجرایی به دستگاه را بپرسید.

امکانات سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 برای کاربران

سیستم‌عامل هارمونی 2.0 هواوی امکانات جذاب و کاربردی برای مصرف‌کنندگان و کاربران ارائه ‌می‌کند.

سیستم عامل HarmonyOS 2.0 علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده در بالا، امکانات جذاب و کاربردی برای مصرف‌کنندگان و کاربران ارائه ‌می‌کند که قطعاً تجربه کاربری با این سیستم‌عامل را از لحاظ کیفی ارتقا خواهد داد. هواوی این امکانات را در مجموعه‌ای از قابلیت‌‌های مشترک بین چند دستگاه معرفی کرده است که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

سیستم عامل هواوی

استفاده از نقشه و سیستم مسیریابی مشترک بر روی گوشی و ساعت هوشمند

فرض کنید می‌خواهید یک مسیر را با دوچرخه برانید و امکان استفاده از گوشی برای مسیریابی در طول مسیر را ندارید. حالا این قابلیت سیستم عامل HarmonyOS 2.0 است که به شما اجازه می‌دهد تا مسیر را بر روی نقشه گوشی هوشمند خود مشخص کنید و ادامه مسیریابی را بر روی ساعت هوشمند خود و همزمان با رکاب زدن به سمت مقصد، دنبال کنید.

درخواست تاکسی بر روی گوشی و ساعت هوشمند

با سیستم‌عامل Harmony OS 2.0 هواوی ‌می‌توانید با یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی مانند اوبر یا معادل آن برای مقصد خود درخواست تاکسی کنید و در ادامه نوتیفیکیشن‌های مربوط به قبول درخواست توسط راننده و یا رسیدن تاکسی به محل خود را از روی ساعت هوشمند پیگیری نمایید.

کلاس‌های مجازی بر روی چند نمایشگر‌ مشترک

در این قابلیت دستگاه‌های مختلف هواوی امکان اجرای همزمان این نر‌م‌افزار را خواهند داشت. هرکدام از این دستگاه‌ها با توجه به سایز و قابلیت‌های خود نقش متفاوتی را در جهت بهبود تجربه کلاس مجازی ارائه‌می‌کند.

به طور مثال این نرم‌افزار بر روی تلویزیون هوشمند با سیستم‌عامل هارمونی اجرا و کلاس مجازی به صورت تعاملی بین معلم و دانش‌آموز شکل خواهد گرفت و دانش‌آموز امکان نت‌برداری و یا ارسال یک نکته به شکل دستنویس با استفاده از یک تبلت و قلم آن را خواهد داشت.

کنترل حرکتی چند نفره در بازی‌ها

در یک بازی چند نفره که به طور مثال بر روی تلویزیون هوشمند با سیستم‌عامل هارمونی 2.0 در حال اجراست، بازیکنان می‌توانند از موبایل‌های خود برای کنترل بازی به صورت همزمان استفاده کنند.

فضای مشترک جلسات کاری

برای استفاده از این قابلیت به طور مثال در حین پخش فایل ارائه (Presentation) بر روی یک نمایشگر بزرگ با سیستم عامل HarmonyOS 2.0 در یک جلسه کاری، از گوشی یا تبلت خود برای کنترل فایل در حال ارائه و اضافه کردن توضیحات، افکت و … روی نمایشگر و پرزنتیشن خود استفاده کنید.

انتقال مکالمه در نرم‌افزار Mee Time بر روی دستگاه‌های مختلف

شما در این نرم‌افزار امکان انتقال تماس به صورت لحظه‌ای روی دستگاه‌های مختلفی نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند، لپ تاپ یا حتی پهپاد (Drone) و دوربین‌های متحرک را خواهید داشت. شما با این نرم‌افزار قابلیت تماس ویدئویی با کیفیت 1080p بر روی Wi-Fi یا دیتای گوشی خود را خواهید داشت و همچنین این نرم‌افزار از مجموعه‌ای از قابلیت‌ها مانند حالت زیبایی، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و تغییر پس‌زمینه 360 درجه نیز پشتیبانی می‌کند.

قابلیت HiCar هواوی مشترک میان گوشی، نمایشگر هوشمند خودرو و ساعت هوشمند

در قابلیت HiCar سیستم عامل Harmony OS 2.0، شما امکان کنترل و انتقال بسیاری از فعالیت‌ها مانند مسیریابی، پخش موسیقی و ویدئو، تماس تلفنی و … را بین ساعت هوشمند، گوشی و نمایشگر هوشمند خودرو خود خواهید داشت.

قابلیت تعامل با لوازم خانگی هوشمند بوسیله یک تکان گوشی

 شما می‌توانید با تپ کردن (Tap) گوشی خود روی یک وسیله هوشمند در منزل خود آن را کنترل کنید یا با سیستم عامل HarmonyOS 2.0 به تعامل بپردازید. به طور مثال از مایکروفر هوشمند خود بخواهید تا دستور یک غذای خاص را در اختیار شما بگذارد و یا به غذاساز خود بگوئید یک رژیم غذایی برای تناسب اندام شما پیشنهاد کند.

سیستم عامل هوآوی

‌دستگاه‌های واجد شرایط برای دریافت سیستم عامل Harmony OS 2.0

 

بخش زیادی از خودباوری هواوی برآمده از برخوردار بودن آنها از زیرساخت عظیمی است که کمتر شرکتی در دنیا آن را در چنته دارد. این کمپانی چیرگی و تسلط خویش را در ساخت و عرضه چپیست سری کایرین همچنین سرمایه گذاری هنگفتی را در راه اندازی سرویس های ابری و توسعه 5G به دنیا نشان داد . در کنار همه این ها باید به عزم هواوی برای تغییرات اساسی سیستم عامل رایج آن از اندروید به هامونی نیز اشاره کنیم. این تحول نیاز به توسعه همه جانبه دستگاه های برخورداری از این سیستم عامل داشت که تا به اینجا این کمپانی به خوبی از پس تمام دشواری های مسیر بر امده است.

یکی از نخستین محصولاتی که با هارمونی از راه رسیده تلویزیون ویژن است. با استفاده از مرکز کنترل HiLink این دستگاه می توان به بیش از 900 دستگاه متصل به اینترنت اشیاء متصل شد. به راستی این سیستم عامل به عنوان مرکز مهار هوشمند برای دستگاه های مختلف عمل کرده و نقش  کنترل مرکزی در اکوسیستم هواوی را ایفا خواهد کرد.

گفته مب شود، نقشه مسیر چینی ها برای سیستم عامل هارمونی از سال آینده به سمت ساعت ها و بندهای هوشمند، هدست ها و کامپیوترها کشیده خواهد شد.

در حال حاضر تعدادی از گوشی‌ها و تبلت‌های هواوی مانند پی 40، پی 40 پرو، میت 30 نسخه LTE و 5G، میت 30 پرو نسخه LTE و 5G و همچنین تبلت MatePad Pro نسخه وای فای، LTE و 5G به عنوان دستگاه‌های واجد شرایط برای دریافت سیستم عامل هارمونی 2.0 معرفی شده‌اند.

البته لیست نسبتاً بلند ‌بالاتری از گوشی‌‌های هواوی با رابط کاربری EMUI 11 منتشر شده است که در آینده قابلیت دریافت سیستم عامل HarmonyOS 2.0 را خواهند داشت. جزئیات اسامی مدل‌های این دستگاه‌ها به شرح زیر است:

  • Huawei Mate 40
  • Huawei Mate 40 Pro
  • Huawei Mate 40 Pro+
  • Huawei Mate 40 RS Porsche Design
  • Huawei Mate X
  • Huawei Mate Xs
  • Huawei P40 Pro+
  • Huawei Mate 30 RS Porsche Design
  • Huawei Nova 8
  • Huawei Nova 8 Pro
  • Huawei Nova 7 Pro5G
  • Huawei Nova 7 5G
  • Huawei Nova 7 SE
  • Huawei P30
  • Huawei P30 Pro
  • Huawei Mate 20
  • Huawei Mate 20 Pro
  • Huawei Mate 20 X 4G
  • Huawei Mate 20 X 5G
  • Huawei Mate 20 RS
  • Huawei Nova 6 5G
  • Huawei Nova 6 SE

قابل ذکر است که این لیست، نسخه اولیه بوده و امکان تغییر در آن وجود دارد. ضمن اینکه شرایط دریافت بروزرسانی بر اساس منطقه جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد.

کلام آخر

سیستم عامل هامورنی او اس چیست؟

سیستم عامل Harmony OS در واقع سیستم عامل اختصاصی هواوی است که پس از تحریم های آمریکا توسط هواوی توسعه یافته است. درباره ویژگی های جذاب این سیست عامل این مقاله را بخوانید.

با وجود سیستم عامل هارمونی اندروید از گوشی های هواوی حذف می شود؟

در بسیاری از گوشی های هواوی همچنان سیستم عامل اندروید، همچنان به کار خود ادامه می دهد. اما گوشی های جدید هواوی با سیستم عامل اختصاصی یعنی هارمونی او اس عرضه می شود. برای مشاهده این لیست به متن مقاله مراجعه کنید.

در این مطلب به این سوال که سیستم عامل هارمونی چیست پاسخ دادیم. همچنین مهمترین قابلیت های این سیستم عامل هواوی را نیز بیان کردیم. همچنین دستگاه هایی که قادر به دانلود سیستم عامل هارمونی هستند نیز ارائه نمودیم. هواوی در بخش توسعه سیستم عامل مخصوص خود با تمام قوا در حال پیشروی است، تمامی این تلاش های باعث شده تا به امروز موفقیت های قابل ملاحضه ای در زمینه خودکفایی در بخش نرم افزار و سیستم عامل برسد. به طور حتم این تلاش حتی پس از رفع تحریم های آمریکا نیز متوقف نخواهد شد.

سوالات متداول

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!