هواوی سیستم‌عامل هارمونی 2.0 را معرفی کرد؛ اولین تعریف واقعی یک دنیای سراسر هوشمند اخبار

هواوی سیستم‌عامل هارمونی 2.0 را معرفی کرد؛ اولین تعریف واقعی یک دنیای سراسر هوشمند

هواوی در رویداد 12 خرداد و در یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری در سالیان اخیر، نسخه دوم سیستم عامل هارمونی (Huawei Harmony OS) را معرفی کرد. هواوی که چندین سال است که کار برای توسعه و ساخت این سیستم عامل جدید را آغاز کرده و در سال 2019 موجودیت آن را اعلام کرد، اکنون به هارمونی 2.0 رسیده است. اما سیستم عامل هارمونی چیست و چرا تا این حد برای دنیای فناوری اهمیت دارد؟

داستان از کجا شروع شد؟

پس از اعمال تحریم‌های تجاری و محدودیت‌های بی‌سابقه از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، شرکت هواوی که از سال 2016 و در سکوت خبری کار ساخت سیستم عامل اختصاصی خود را شروع کرده بود، از قصد خود برای عرضه عمومی و استفاده گسترده از آن پرده برداشت. هارمونی OS از لحاظ ساختاری تفاوت‌های زیادی با پلتفرم‌هایی مانند اندروید و iOS دارد و می‌تواند در همه دستگاه‌های هوشمند از جمله گوشی‌ها و ابزارهای اینترنت اشیا به کار گرفته شود.

سیستم عامل هارمونی 2.0

سیستم عامل هارمونی چیست؟

سیستم عامل هارمونی را باید متفاوت با سایر پلتفرم‌های موبایلی که تاکنون دیده‌ایم دانست. هواوی این سیستم عامل را به شکلی برنامه‌ریزی، طراحی و بهینه‌سازی کرده است که ضمن قابلیت استفاده همزمان در طیف گسترده‌ای از محصولات دیجیتال و در هماهنگی کامل با هرکدام از آن‎‌ها، در هر حالتی بهترین عملکرد مورد انتظار کاربران را ارائه کند. سیستم عامل هارمونی 2.0 آخرین آپدیت این پلتفرم است که با امکانات ویژه ای به کاربران عرضه خواهد شد.

هارمونی او اس 2

هواوی در روز گذشته (12 خرداد ماه) نسخه نهایی این این سیستم عامل را برای استفاده عمومی معرفی کرد. این شرکت در ماه‌های قبل نیز یک نسخه بتا در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده بود تا اشکالات و باگ‌های احتمالی آن شناسایی و رفع شوند.

شاید جذاب‌ترین و انقلابی‌ترین ویژگی HarmonyOS 2.0 را بتوان قابلیتی دانست که کار را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار از همیشه راحت‌تر خواهد کرد. به کمک این ویژگی برنامه‌نویس‌ها می‌توانند با تنها یک بار ساخت و توسعه نرم‌افزار، آن را روی تمامی دستگاه‌های سازگار با اکوسیستم هارمونی اجرا کنند.

چندی پیش هواوی وبسایتی معرفی کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد تا کدهایی از پیش آماده شده را اجرا و به طور همزمان رو سه دستگاه مختلف شامل گوشی، ساعت و تلویزیون هوشمند مشاهده کنند.

این کار به صورت خودکار، فقط با یک مرتبه نوشتن کدها انجام می‌شود. روشی که موجب یکپارچگی واقعی و افزایش سرعت در ساخت و توسعه نرم‌افزار برای دستگاه‌های مختلف خواهد شد.

کاربردهای  هارمونی؛ سازگاری با برنامه‌های اندرویدی و فراتر از آن

این یکپارچگی کاربران سیستم عامل هارمونی OS را قادر خواهد ساخت به ارتباطی بسیار سریع بین تمام دستگاه‌های مورد نیاز خود دست پیدا کنند و بتوانند با کمک این اکوسیستم، اموری که قبلاً تنها با استفاده از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها امکان‌پذیر بود را روی هر دستگاهی که دارای نمایشگر باشد، با کارایی بالا به انجام برسانند.

آپدیت سیستم عامل هارمونی 2.0

هواوی برای آسان کردن استفاده از این ویژگی‌های حاصل از یکپارچگی HarmonyOS 2.0، یک قابلیت به نام میز کنترل یا Control Panel به رابط کاربری این سیستم عامل اضافه کرده است تا با تبدیل گوشی هوشمند شما به یک ابر دستگاه، همه محصولات دیجیتال که سازگار با سیستم عامل هارمونی هستند را به وسیله آن قابل کنترل کند.

قابلیت های سیستم عامل هارمونی 2.0

برای مثال شما قادر خواهید بود از طریق ساعت هوشمند خود تاکسی اینترنتی بگیرید، سپس قهوه جوش خود را از راه دور روشن کنید و سیستم‌ تهویه هوای منزل خود را نیز بیش از رسیدن به خانه، روی دمای مطلوب قرار دهید. البته ممکن است در این بین تیم فوتبال مورد علاقه شما نیز در حال انجام یک مسابقه باشد ولی اصلاً جای نگرانی نیست؛ چرا که گوشی هوشمند نتایج بازی را دریافت کرده و بر روی ساعت هوشمند هارمونی شما ارسال می‌کند تا بدون نیاز به چک کردن سایت‌ها و صفحات زنده، از نتیجه بازی هم با خبر شوید.

بسیاری از کاربران علی رغم استقبال از این اکوسیستم توزیع یافته و بسیار کارا، نگران اطلاعات ذخیره شده خود روی اپ‌های اندرویدی و عدم دسترسی به نرم‌افزارهای مورد علاقه خود در این پلتفرم هستند که هواوی به آن‌ها اطمینان داده که سیستم عمل Harmony 2.0 از اپلیکیشن‌ها اندرویدی پشتیبانی می‌کند و دست کاربران را برای استفاده از منابع مختلف باز خواهد گذاشت.

بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و مصرف کمتر باتری

هواوی توانسته است سیستم عامل هارمونی را برای استفاده در دستگاه‌هایی با قدرت‌های سخت‌افزاری مختلف بهینه‌سازی کند و با ارائه کارایی بالا و کمتر درگیر کردن توان پردازشی، امکان ذخیره بهتر باتری و برخورداری از عملکرد قابل قبول‌تر را برای دستگاه شما فراهم آورد. در واقع گوشی‌های هوشمند با هارمونی می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری بدون کوچک‌ترین افت عملکردی کار کنند.

امکانات سیستم عامل هارمونی 2.0

نکته قابل تحسین در مورد سیستم عامل هارمونی را می‌توان توجه بسیار زیاد هواوی بر بهبود تجربه گیمینگ کاربران با استفاده از موتور گرافیکی پیشرفته و هوش مصنوعی ارتقا یافته دانست. این توجه ویژه باعث شده است تا دستگاه‌های مجهز به HarmonyOS بتوانند ضمن سرعت و کیفیت بالاتر در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، 20 تا 30 درصد باتری کمتری مصرف کنند.

رابط کاربری هارمونی او اس 2 همچنین به یک اپلیکیشن تماس ویدئویی به نام MeeTime مجهز شده است که علاوه بر امکان تماس تصویری تا رزولوشن FullHD، قابلیت به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و امکان برقراری تماس از طریق گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و حتی ساعت هوشمند را نیز برای کاربران فراهم کند.

همان‌طور که باید تاکنون متوجه شده باشید، هواوی اشتراک‌گذاری محتوا را بسیار مهم می‌داند و به همین دلیل، سیستم عامل هارمونی می‌تواند هر محتوای مورد نظر شما را روی هر دستگاهی که دوست دارید و در سریع‌ترین زمان ممکن به نمایش بگذارد. این ویژگی را باید مدیون تجربه چندین ساله هواوی در توسعه الگوریتم‌های پردازش و انتقال داده پیشرفته دانست.

تعامل و فرمان‌های صوتی با دستیار هوشمند Celia نیز بخش دیگری از سیستم‌عامل هارمونی است که می‌تواند در آینده به صورت کاربردی و ویژه‌ای به کمک کاربران بیاید. در این حالت کافی است با دستگاه هوشمند خود که می‌تواند گوشی، ساعت هوشمند، تلویزیون و… باشد، مستقیماً صحبت کرده و فقط دستورات را ادا کنید. آنگاه دستگاه‌های شما در پلتفرم یکپارچه هواوی دست به کار می‌شوند تا درخواست شما (از تاکسی گرفتن تا پخت غذا و حتی دانلود قطعات موسیقی و …) را اجرا کنند.

چه دستگاه‌هایی از سیستم عامل هارمونی 2.0 پشتیبانی می‌کنند؟

هواوی در روز 12 خرداد، سه مدل تبلت سری MatePad و دو ساعت هوشمند سری Watch را با سیستم عامل اختصاصی Harmony معرفی کرد. این شرکت که پیش از این نیز تلویزیون‌های هوشمند خود را به این پلتفرم مجهز کرده بود، اعلام کرده است که خود را در فراهم آوردن بهترین تجربه دیجیتال برای همه کاربرانش متعهد می‌داند و در آینده بروزرسانی هارمونی OS را برای همه دستگاه‌های هوشمند خود ارائه خواهد کرد.

بنابر گزارش‌ها، قرار است در گام اول 100 دستگاه شامل سری ‌های nova 6، nova 7 و nova8، دستگاه‌های سری Mate 20 و Mate 30 و تبلت‌های سری MatePad به همراه گوشی‌های سری Mate X آپدیت HarmonyOS 2.0 را دریافت کنند.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از شرکت‌های ثالث نیز برای استفاده از هارمونی در دستگاه‌ها و گوشی‌های خود ابراز علاقه کرده‌اند.

جمع‌بندی

سیستم عامل هارمونی 2.0 را می‌توان بهترین نمونه از تلاش هواوی برای رسیدن به هدف  آسان کردن ارتباط و زندگی انسان‌ها با کمک فناوری دانست. این شرکت موفق شده است با کاربردی کردن مفهوم یکپارچگی برای دستگاه‌های هوشمند به این دستاورد دست پیدا کند و قطعاً در آینده نیز برای اضافه کردن قابلیت‌ها بیشتر به آن تلاش خواهد کرد.

هارمونی به صورت کامل با برنامه‌های اندرویدی سازگار است. البته ویژگی مثبت دیگر این است که هارمونی هدف یکپارچگی را در نظر گرفته تا ارتباط واقعی و کامل بین دستگاه‌های هوشمند محقق شود.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!