کنترل از راه دور اینترنتی اشیا با ساعت هوشمند هواوی Watch 3 مقاله و آموزش

کنترل از راه دور اینترنتی اشیا با ساعت هوشمند هواوی Watch 3

سازندگان و کاربران دنیای دیجیتال همیشه به دنبال تحقق رویای هیجان‌انگیز خانه هوشمند و کنترل از راه دور آن بوده‌اند. استفاده از ساعت‌های هوشمند برای کنترل از راه دور اینترنتی اشیا و وسایل هوشمند موجود در خانه یکی از ایده‌های خلاقانه هواوی در زمینه هوشمندسازی و یکپارچه سازی محصولات دیجیتال به حساب می‌آید که به‌تازگی ساعت‌های هوشمند سری هواوی واچ 3 به این قابلیت مجهز شده‌اند.

مقدمه

هواوی با عرضه سیستم‌عامل هارمونی بزرگ‌ترین گام را برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌ها و کنترل از راه دور اینترنتی اشیا هوشمند برداشته که می‌توان انتشار HarmonyOS 2.0 برای هواوی واچ 3 و واچ 3 پرو را اولین قدم در این راستا ذکر کرد. البته پس از آن هواوی با عرضه بروزرسانی‌های متعدد خیل عظیمی از قابلیت‌های کاربردی و جذاب را برای محصولات خود به ارمغان آورده است.

هواوی با انتشار نسخه 2.0.0.179 سیستم‌عامل هارمونی برای ساعت هوشمند واچ 3 برای نخستین بار ویژگی جدیدی به ساعت‌های هواوی واچ 3 و واچ 3 پرو اضافه کرده است. قابلیت IoT device control panel این ساعت‌ها را به یک وسیله کاربردی برای کنترل سایر دستگاه‌ها تبدیل کرده است. این قابلیت پیش از این فقط محدود به گوشی‌های هوشمند هواوی بوده است.

کنترل از راه دور اینترنتی اشیا

کدام دستگاه ‎ها را می‎توان با ساعت‌های هواوی کنترل کرد؟

هواوی گفته که پس از آپدیت ساعت هوشمند خود به نسخه جدید سیستم‌عامل هارمونی، کاربران قادرند به کنترل از راه دور اینترنتی اشیا و دستگاه‌هایی نظیر کلیدهای هوشمند، سیستم‌های تهویه مطبوع هوشمند، تصفیه کننده هوا، سیستم روشنایی هوشمند، سوکت‌های هوشمند، دستگاه‌های خنک‌کننده، ربات‌های جارو خانگی، لامپ‌های هوشمند، رطوبت‌ساز، کنترل کننده سوئیچ و هدفون‌ها را از طریق ساعت هوشمند واچ 3 و نسخه پرو آن بپردازند.

البته هواوی پا را از این فراتر گذاشته و قصد دارد در بروزرسانی‌های بعدی خود دستگاه‌های بیشتری را به قابلیت IoT device control panel مجهز کرده و این کار را تا تحقق کامل ایده رویایی خانه هوشمند ادامه دهد.

فعالسازی و تنظیم IoT Device Control Panel

اما برای فعال کردن کنترل از راه دور اشیا به صورت اینترنتی یا همان IoT device control panel در ساعت‌های هوشمند واچ 3 و واچ 3 پرو کافیست به قسمت تنظیمات دستگاه بخش More connections رفته و سپس گزینه Multi-device Control Panel انتخاب کرد.

پس از آن هم با انتخاب گزینه Smart Life Basic Services و فعال کردن این قابلیت اطلاعات ساعت و گوشی هوشمند همگام‌سازی می‌شود.

علاوه بر این می‌توان تنظیمات بخش IoT device ساعت‌های واچ 3 هواوی را سفارشی سازی کرد و وضعیت دستگاه‌های هوشمند متصل را از طریق ویجت‌ها مورد بررسی قرار داد. البته در حالت پیش‌فرض امکان نمایش حداکثر 6 دستگاه از طریق ویجت متصور است. اگر کاربر بخواهد دستگاه‌های بیشتری را از طریق ساعت هوشمند کنترل کرده و روی گوشی مشاهده کند باید مراحل زیر را انجام دهد:

همانطورکه در تصاویر مشاهده می‌کنید برای اینکار ابتدا گزینه Edit Smart Device را که در قسمت بالا سمت راست دستگاه قرار دارد را انتخاب کرده و تا صفحه مربوط به دستگاه‌های دیگر ظاهر شود.

پس از آن به منظور افزودن دستگاه جدید کافیست ویجت دستگاه مربوطه را انتخاب و با کشیدن آن در قسمت مربوطه رها کنید.

همچنین برای حذف یک دستگاه از لیست کافی است به بخش Edit Smart Device رفته و روی علامت (-) در قسمت بالا سمت راست ویجت دستگاه ضربه بزنید.

قابلیت کنترل از راه دور اینترنتی اشیا توسط سیستم هارمونی

پس از طی این مراحل، ساعت هوشمند می‌تواند با دریافت اطلاعات از دستگاه مورد نظر، آن را با ویجت نظارتی روی گوشی همگام‌سازی کند.

نحوه استفاده از قابلیت کنترل از راه دور اینترنتی اشیا روی ساعت

پیش از این گفته شد که ساعت‌های هوشمند سری واچ 3 قابلیت کنترل دستگاه‌های ذکر شده در بالا را داشته و برای اینکار کافیست انگشت خود را از بالا تا پایین نمایشگر ساعت هوشمند کشیده تا منوی مربوطه ظاهر شود. پس از آن باید مجدد این عمل را تکرار کنید تا بتوانید با موفقیت وارد پنل IoT دستگاه بشوید. پس از آن قادر خواهید بود تمام دستگاه‌های متصل را از قسمت نمایش کارت دستگاه باز و بسته کنید.

امکان کنترل از راه دور اینترنتی اشیا روی ساعت هواوی

ناگفته نماند که کارایی قابلیت کنترل از راه دور اینترنتی اشیا به همین جا ختم نشده و کاربران قادرند کارهایی بیشتر از کنترل عملکرد را بر روی هر دستگاه پیاده کنند. در همین راستا می‌توان سناریوهای متفاوتی مانند شرایط و وظایف جداگانه را برای هر دستگاه در برنامه Smart Life تعریف کنید.

هماهنگی با Super Device

هواوی با معرفی سیستم‌عامل هارمونی قابلیت Super Device را معرفی کرد. این قابلیت به دستگاه‌های متصل امکان کنترل، تعامل و بهره‌گیری از امکانات یکدیگر را می‌دهد. بنابراین می‌توان قابلیت IoT Device Control Panel را یک بخش از پلتفرم سوپر دیوایس هواوی دانست که نشان‌دهنده برتری هارمونی نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها است.

این یعنی شما می‌توانید با بهره‌گیری از ساعت هوشمند خود پیش از ورود به منزل، سیستم تهویه مطبوع را روشن کرده و به جاروبرقی هوشمند خود بگویید تا خانه را حسابی تمیز کند و برق بیاندازد.

این تنها یکی از هزاران قابلیت سیستم کنترل از راه دور اینترنتی اشیا بوده که توسط سوپر دیوایس هواوی به ثمر نشسته و در آینده هم شاهد عرضه ویژگی‌های بیشتری در این پلتفرم خواهیم بود.

جمع‌بندی

شاید بتوان افزوده شدن قابلیت کنترل از راه دور اینترنتی اشیا یا همان IoT Device به ساعت‌های هوشمند را انقلابی در زمینه تحقق خانه‌های هوشمند به حساب آورد. از طرفی کار کردن با ساعت‌های هوشمند بخاطر ابعاد فیزیکی و محل قرارگیری آن به مراتب راحت‌تر از گوشی‌های هوشمند بوده و علاوه بر تسریع در انجام امور، اطلاع‌رسانی بهتری را به کاربران ارائه می‌دهند.

بنابراین دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک بتوان کوچک‌ترین وسایل الکترونیکی موجود در منزل را تنها با یک ضربه روی ساعت مچی هوشمند کنترل کرده و از هر نقطه از این کره خاکی هم بتوان اتفاقات خانه خود را رصد و بررسی کرد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!