هواوی پردازنده اختصاصی خود را جایگزین محصولات اینتل و AMD می‌کند اخبار

هواوی پردازنده اختصاصی خود را جایگزین محصولات اینتل و AMD می‌کند

شرکت هواوی از سال 2019 با مشکلاتی در زمینه تهیه قطعات سخت‌افزاری ساخت ایالات متحده روبرو شده، اما همواره از پردازنده‌های اینتل و AMD در تولید لپ‌تاپ‌های خود استفاده کرده است. حالا به نظر می‌رسد که این شرکت قصد داشته باشد تا یک پردازنده جدید برای استفاده در محصولات خود تولید نماید تا هر چه بیشتر بتواند خطرات منابع غیرقابل اطمینان خارجی را کاهش دهد.

بر اساس گزارش‌های منابع چینی، شرکت هواوی که در سال‌های اخیر به یکی از شرکت‌های اصلی سازنده لپ‌تاپ تبدیل شده و به محبوبیت بالایی در بین کاربران این حوزه دست پیدا کرده، قصد دارد پردازنده‌ای به نام Pangu را جایگزین تراشه‌های پردازنده اینتل و AMD در PC و لپ‌تاپ‌های ساخت خود کند. هواوی چندی پیش نیز سیستم عامل اختصاصی هارمونی را برای گوشی‌های هوشمند خود معرفی کرد که تاکنون به بیش از 150 میلیون بار دانلود دست یافته است.

هنوز اطلاعات رسمی از پردازنده Pangu منتشر نشده، اما گمانه‌زنی‌ها از معرفی آن در تابستان سال آینده میلادی حکایت دارند. همچنین انتظار می‌رود که این محصول در برخی مدل‌های سال آینده میت بوک‌های هواوی و کامپبوترهای با عملکرد بالا که بیشتر برای مشتریان دولتی آماده می‌شوند نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده جدید هواوی احتمالاً با معماری (در واقع با مجموعه دستورالعمل‌های استاندارد) ARM طراحی شده و هم رده با تراشه‌های سری cx/c اسنپدراگون شرکت کوالکام جای خواهد گرفت. پردازنده Pangu را می‌توان نسخه‌ای با عملکرد و مصرف انرژی بهینه‌سازی شده تراشه‌های موبایلی Kirin هواوی دانست.

باید به این نکته اشاره کنیم که هواوی قصد دارد سال آینده یک لپ‌تاپ سری میت بوک جدید با پردازنده‌های سری Kirin 9000 به بازار بفرستد که با فناوری ساخت تراشه 5 نانومتر تولید خواهد شد. این تراشه جدید قرار است نسخه‌ای از Kirin 9000 مورد استفاده در گوشی‌های میت 40 هواوی باشد که در سال 2020 به بازار آمدند.

به هر حال شرکت هواوی همواره نشان داده که دست از تلاش برای تجسم ایده‌های خود نمی‌کشد و ورود آن به حوزه پردازنده‌های دسکتاپ را می‌توان به فال نیک گرفته و آینده روشنی را برای محصولات آتی، متصور شد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!