تبلت‌های هواوی چگونه از سلامتی چشمان شما محافظت می‌کند مقاله و آموزش

تبلت‌های هواوی چگونه از سلامتی چشمان شما محافظت می‌کند

ویروس کرونا ما را وادار کرد تا ساعات بیشتری از روز را در منزل مانده و بسیاری از اموری که پیش از این به صورت فیزیکی انجام می‌شد را با ابزارهای هوشمند خود انجام دهیم. اما استفاده بیش از حد از ابزارهایی مانند گوشی و تبلت خطرات بالقوه‌ای را برای بدن انسان و به ویژه چشم‌ها ایجاد می‌کند. در ادامه با هم به بررسی قابلیت های تبلت های هواوی می‌پردازیم که چه فناوری‌هایی می‌توانند میزان این خطرات کاهش داده و چرا هواوی بهترین ارائه‌دهنده آنهاست.

پس از پایان مطالعه یک کتاب یا جزوه الکترونیکی یا شرکت در کلاس آنلاین طولانی مدت بارزترین اثر روی بدن انسان احساس درد در نواحی مانند گردن، شانه‌ها و چشمان است. دو مورد اول به راحتی و با بهبود ارگونومی و زاویه سر کاربر با دستگاه قابل رفع است.

اما در خصوص چشم باید از نمایشگرهایی استفاده شود که قابلیت تطابق بیشتری با استانداردهای سلامت بینایی داشته باشند. در نظر داشته باشید که در هر حالت، نگاه کردن طولانی مدت به نمایشگرها می‌تواند موجب ضعیف شدن چشم و عارضه نزدیک‌بینی شود. با این حال می‌تواند مدت زمان استفاده کم‌خطر از دستگاه را با فناوری‌های خاصی افزایش داد.

شرکت هواوی در تبلت‌های خود از 4 فناوری ویژه برای کاهش مخاطرات استفاده از نمایشگرها استفاده نموده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

قابلیت Eye Comfort

طیف نور مرئی (Visual Light) مجموعه‌ای از نورهای رنگی است که با ترکیب یکدیگر، قابلیت تماشای اشیاء در رنگ واقعی‌شان را فراهم می‌کنند. هر چه طول موج یک نور رنگی کوتاهتر باشد، فرکانس بالاتر و  انرژی بیشتری داشته و به رنگ‌های آبی و بنفش متمایل‌تر است. به مجموعه نورهایی که در بازه طول موج 380 تا 460 نانومتر باشند در اصطلاح HEV Light یا نورهای با انرژی بالا گفته می‌شود.

این بیشتر بودن انرژی موجب نفوذ بیشتر نور (به اصطلاح) آبی به درون شبکیه چشم انسان می‌گردد. مطالعات متعدد دانشمندان به اثبات رسانده که قرار گرفتن بیشتر در معرض تابش این نور (چه نور خورشید و چه نور مصنوعی) موجب آسیب‌ رسیدن به چشم انسان می‌شود.

قابلیت های تبلت های هواوی

در برابر نور خورشید ابزار انسان استفاده از عینک‌های آفتابی است ولی در مقابل منابع نورهای با منشأ مصنوعی، باید در تابش منبع، تغییر ایجاد کرده و آن را از فیلترهای آبی عبور داد.

از جمله قابلیت های تبلت های هواوی ویژگی Eye Comfort یا همان «راحتی چشم» است که با استفاده از آن می‌توان شدت نور آبی متصاعد شده از نمایشگر را کنترل و میزان خطرات استفاده طولانی مدت از دستگاه را کاهش داد.

به عبارت ساده با فعال کردن حالت Eye Comfort فیلتر مجازی آبی در نمایشگر فعال شده و به خصوص در ساعات پایانی روز که چشم‌ها خستگی بیشتری داشته و آسیب‌پذیرتر هستند، شرایط را برای کار با دستگاه بهبود می‌دهد. این قابلیت همچنین موجب بهبود چرخه خواب و کاهش خطرات ضعیف شدن چشم و پدیده نزدیک‌بینی می‌گردد.

قابلیت های تبلت های هواوی

در نظر داشته باشید که قابلیت Eye Comfort موفق به دریافت استاندارد TÜV Rheinland نیز شده و عملکرد موثر آن در کاهش مخاطرات بینایی ناشی از تبلت‌های هواوی به تأیید رسیده است.

تنظیم خودکار نور زمینه نمایشگر

بنابر اصل عنوان شده در بالا، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نورهای با انرژی بیشتر نتیجه‌ای جز تشدید روند آسیب رسیدن به شبکیه چشم نخواهند داشت. گاهی اوقات مانند قرار گرفتن در فضای باز و ساعات میانی روز که خوانایی نمایشگر با نور کم، دشوار است می‌توان نور زمینه آن را افزایش داد ولی از آنجایی که بسیاری از کاربران همواره یک روند ثابت را برای تنظیم نور زمینه نمایشگر انتخاب می‌کنند، استفاده از سنسور تنظیم نور زمینه نمایشگر به صورت خودکار می‌تواند برای کاهش مخاطرات بینایی بسیار موثر باشد.

از دیگر قابلیت های تبلت های هوآوی که برای کاربران خود در نظر گرفته است، سنسور تشخیص شدت نور محیط را در جلوی دستگاه است که با تشخیص صحیح شدت نور محیط، شدت نور زمینه نمایشگر را تنظیم کرده و همواره سطحی از نور را برای زمینه انتخاب می‌کند که علاوه بر خوانایی، اثر مخربی بر چشم کاربر نگذارد.

قابلیت Eye Comfort تبلت های هوآوی

حالت مطالعه ویژه کتاب (eBook mode)

از دیگر قابلیت های تبلت های هوآوی حالت «eBook» است. این حالت نمایشی کاربر را قادر می‌سازد در تبلت خود تجربه‌‌ی بهتری در مطالعه محتوا داشته باشد. پس از تنظیم این حالت در نوار اعلان‌های دستگاه، میزان کنتراست، شدت روشنایی نمایشگر، شفافیت، اشباع و تُن رنگ مناسب مطالعه روی تبلت هواوی شما تنظیم می‌شود.

در واقع هواوی تلاش نموده با تنظیم پارامترهای فوق، نزدیک‌ترین حالت به نگاه کردن به یک صفحه کتاب‌های کاغذی را شبیه‌سازی نماید تا میزان تأثیر تابش مستقیم و نگاه کن به منبع نور (صفحه نمایشگر) بر چشم کاربر به حداقل برسد.

حالت تاریک (Dark Mode)

چند سالی می‌شود که حالت تاریک جای خود را به رابط کاربری دستگاه‌های مختلف باز کرده است. باز هم به همان دلیل کاهش انرژی طیف نوری تابیده شده به چشم کاربر، هر چه محتوایی که به آن نگاه می‌کنیم تاریک‌تر باشد، میزان خستگی و متعاقب آن اثرات منفی که بر چشم ما دارد کاهش می‌یابد.

حالت تاریک یا Dark Mode در تبلت‌های هواوی که با رابط کاربری EMUI 10 در دسترس همه مدل‌ها قرار گرفته نیز با تنظیم رنگ غالب صفحات به رنگ‌های تیره، کنتراست و شدت روشنایی صفحه‌نمایش، محتوای درحال پخش را از پس‌زمینه تا متن بهینه‌سازی می‌کند.

با استفاده از قابلیت های تبلت های هواوی کاربر می‌تواند خصوصاً در شب و مطالعه‌ی قبل از خواب، تجربه‌ی راحت‌تری از کار با صفحه‌نمایش تبلت خود داشته باشد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!