معرفی اکوسیستم جامع هواوی با نام 1+8+N مقاله و آموزش

معرفی اکوسیستم جامع هواوی با نام 1+8+N

این روزها همه جا نام فناوری جدید 5G را می‌شنویم و مقالات متعددی که در خصوص این فناوری به رشته تحریر درآمده‌اند بیشتر به بحث سرعت ارسال و دریافت داده این فناوری در بستر اینترنت اشاره دارند؛ اما حقیقت آن است که 5G چیزی بسیار بیشتر از یک راهکار اتصال به اینترنت است. در واقع با 5G می‌توانیم همه چیز را به یکدیگر متصل کنیم، از گوشی موبایل گرفته تا خودروی شخصی و حتی تلویزیون و لوازم خانگی مانند تلویزیون هوشمند و … . در این میان اکوسیستم جامع هواوی و پلتفرم ارتباطی 1+8+N از یکی از بهترین بسترهای ارتباطی بر پایه 5G است که رونمایی شد. با ما همراه باشید که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

مقدمه

گوشی‌ های هوشمند، خانه‌های هوشمند، خودروهای هوشمند و این روزها ابزارهای هوشمند؛ هر آنچه پیرامون ما قرار دارد می‌تواند روزی هوشمند شود و این به لطف ساخت تراشه‌های پردازشی و ارتباطی بسیار ریز و قدرتمند از یک سو و فراهم شدن بستر ارتباطی آنها از سوی دیگر است. به نظر تنها قطعه تکمیل کننده این پازل را باید در بُعد نرم‌افزار و تعریف زبان ارتباط این دستگاه‌ها با هم در نظر بگیریم که به یک کاربر اجازه می‌دهد تنها از درون گوشی هوشمند خود بتواند همه دنیای پیرامون خود را کنترل کند.

با توجه به این حرکت گسترده کمپانی‌های مختلف در عرصه هوشمندسازی ابزارهای پیرامونی، شرکت هواوی یکی از جذاب‌ترین پلتفرم‌ها برای مدیریت و استفاده از فناوری ارتباطی 5G جهت استفاده از آن در همه ابعاد زندگی یک کاربر را در رویداد Mobile World Congress Shanghai 2019 معرفی کرده که با نام استراتژی 1+8+N شناخته می‌شود. این فناوری که از آن با عنوان Seamless AI Life یا «زندگی بر پایه هوش مصنوعی یکپارچه» نیز یاد شده، به بیان ساده عنوان می‌کند که چطور می‌توان از صفر تا صد یک پلتفرم کامل ارتباطی و هوشمند را بر پایه فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توسعه داده شده توسط هواوی بنا نهاد. فناوری‌هایی که به شما اجازه خواهند داد با هر آنچه در آینده نزدیک پیرامون خود می‌بینید و تنها از طریق گوشی هوشمند کنترل کرده یا با آن ارتباط برقرار کرد.

اکوسیستم جامع هواوی همچنین به ما می‌گوید در دنیای هوشمند و سریع این روزها که هر دستگاهی قابلیت هوشمند شدن دارد چطور می‌توانیم ارتباطی گروهی و کامل بین خود، دوستان و ابزارهایی که در میان ما قرار دارند برقرار کرده و شرایط و زمینه‌ها را به صورت هوشمند برنامه‌ریزی کرده تا بتوانیم زندگی یکپارچه، هوشمند و سریعی را در کنار دیگران شکل دهیم.

مفهوم 1+8+N چیست؟

اکوسیستم موبایل اختصاصی هواوی همانطور که از نامش مشخص است دارای سه بخش “1”، “8” و “N” است که هر کدام بیانگر بخشی از زندگی روزمره ما هستند و برای دو کاراکتر «به علاوه» بین آنها نیز به بستری برای تجمیع، دسترسی خواهیم پیدا کرد که ارتباط از یک سطح به سطح دیگر را به راحتی هر چه تمام‌تر ممکن خواهد ساخت.

عبارت “1” در واقع بیانگر مرکز این پلتفرم بوده و به کاربر اصلی به عنوان دارنده گوشی هوشمند اشاره دارد.

عبارت “1” در اکوسیستم جامع هوآوی در واقع بیانگر مرکز این دایره پلتفرم بوده و به کاربر اصلی به عنوان دارنده گوشی هوشمند برای قرار گرفتن در رأس حلقه کنترلی اشاره دارد؛ دستگاهی که با ابعاد کوچک و پتانسیل بالای خود در عین داشتن قابلیت جابجایی بالا می‌تواند هر آنچه برای کنترل در این پلتفرم جای گرفته را در اختیار و نظارت کاربر قرار دهد. ویژگی برتر گوشی‌های هوشمند آن است که این روزها با افزایش توان پردازشی و توان ارتباطی می‌توانند با همه ابزارهای پیرامونی خود در تماس بوده و به نوعی قلب تپنده یا پیاده‌‌کننده همه خواسته‌های باشند که در ذهن کاربر انسانی قرار دارد.

با رسیدن به عبارت “8” در اکوسیستم جامع هواوی یک پله بالاتر رفته و 8 بستر ثانویه برای ارتباط را مشاهده می‌کنیم که به هشت دستگاه شامل تبلت، لپ‌تاپ (یا رایانه رومیزی)، ایربادز، خودروها، ساعت‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند و تلویزیون‌های (نمایشگر) هوشمند را می‌رسد.

این دستگاه‌ها قادر خواهند بود با بستر ارتباطی ساده و بی‌تکلفی به مرکز حلقه که گوشی هوشمند است متصل شده، فرامین و داده‌ها را از آن دریافت و تجربه کاربر از کار کردن با گوشی هوشمند را متحول نمایند.

در آخرین حلقه از این ارتباط اما عبارت “N” جای می‌گیرد که نشان دهنده طیف بسیار گسترده و نامحدود امکاناتی است که کاربر به آنها دست خواهد یافت.

هواوی در رویداد معرفی این پلتفرم به دفاتر سیار، سیستم‌های حمل و نقل، سیستم‌های سرگرمی، سلامتی و خانه‌های هوشمند اشاره کرده که برای کاربری هیچ یک محدودیتی متصور نیست و می‌توان با توجه به رشد و توسعه فناوری، هر لحظه برای آنها کاربردی نو و زمینه‌ای جدید را تعریف نمود.

پس از معرفی این سه سطح حالا باید به مسیرهای ارتباطی آنها اشاره کنیم. در ارتباط سطح “1” و “8” شرکت هواوی بستر نام‌آشنای Huawei Share را معرفی کرده که با راه‌اندازی آن روی گوشی هوشمند خواهید توانست داده‌های متناسب را در چشم به هم زدنی بین گوشی و دیگر ابزارهای هوشمند عنوان شده جابجا کنید و یا دستورات و فرامین مد نظر خود را از گوشی به سطح 8 رسانده و یا وضعیت دستگاه‌های هوشمند موجود در این سطح را از آنها جویا شوید و با آنها به تبادل داده بپردازید.

در سطح بعدی که لازم است ابزارهای هوشمند را به دنیای واقعی پیوند دهیم پیشنهاد هواوی بستر ارتباطی HiLink است که به ما اجازه می‌دهد با استفاده از آن به زبان ساده‌تر اشیاء هوشمند صحبت کنیم. پیش از این هواوی نرم‌افزاری را با نام اپلیکیشن My Huawei برای استفاده از ابزارهای سازگار با HiLink معرفی کرده بود که کاربران می‌توانستند با نصب آن روی گوشی هوشمند خود، به صورت مستقیم بسیاری از چیزهای هوشمند (ابزارهایی که در رسته IoT قرار می‌گیرند) را کنترل نمایند ولی حالا ابعاد این فناوری بسیار گسترده‌تر شده و هواوی قصد دارد از آن برای برقراری ارتباط و کنترل همه چیز استفاده کند.

زندگی هوشمند یکپارچه با اکوسیستم جامع هواوی

با توجه به توضیحاتی که عنوان شد هواوی خواهد توانست از این پلتفرم به صورت ویژه در همه ابزارهای خود استفاده کند. در حال حاضر حلقه “8” به صورت کامل پس از حلقه “1” در مجموعه شرکت هواوی شکل گرفته و همه ابزارها و مسیر ارتباطی آنها تکمیل شده است و این شرکت در حال گسترش ارتباطات خود جهت تعامل با شرکای تجاری دیگر برای استفاده از اکوسیستم N و ابزارهای IoT آن است.

تحقق راهکارهای 5G شرکت بخش دیگری از این اکوسیستم است که به کاربران اجازه می‌دهد بتوانند از پتانسیل این شبکه برای نیل به اهداف کامل ارتباطی خود در هر سه سطح توسط Huawei Share یا Huawei HiLink شرکت کنند.

برای توصیف کاربردهای اکوسیستم موبایل اختصاصی هواوی آقای شائو یانگ، معاون ارشد بخش استراتژی بازاریابی Huawei Consumer BG در مراسم مذکور  اعلام کرد که هواوی با دیدی به ورای فناوری 5G پتانسیل بالای آن برای کاربران را متصور است که با استفاده از HiLink و یک بستر IoT کامل، امنیت، حریم خصوصی و کارایی آن تنها با حرکت نوک انگشتان کاربر کنترل می‌شود و دیگر نیازی به طی مسیرهای طولانی برای انجام بسیاری از کار و استفاده از خدمات غیرعمومی نخواهد بود.

استفاده در سطوح پایین‌تر 

پلتفرم 1+8+N به جز موارد خاص و برنامه‌ریزی شده در کاربردهای ساده‌تر نیز می‌تواند به کمک کاربران بیاید. برای مثال اگر رمز عبور روتر هوشمند HUAWEI AX3 که در منزل دارید را فراموش کرده باشید کافیست با استفاده از گوشی، خود را به آن نزدیک کنید تا با استفاده از بستر ارتباطی NFC رمز وای فای در اختیار شما قرار بگیرد.

همچنین با استفاده از فناوری Huawei One Tap Share می‌توانید قطعه موسیقی مورد نظر خود را نیز در اسپیکر هوشمند Sound X که در منزل دارید تنها با نزدیک کردن آن به محل مودم NFC دستگاه فعال کرده و پخش کنید. استفاده از گوشی هوشمند برای باز کردن قفل در خودرو را نیز می‌توان در بسیاری از خودروهای پیشرفته بازار مشاهده کرد که در آینده طیف وسیع‌تری از محصولات شرکت‌های مختلف خودروسازی را پشتیبانی خواهند کرد.

یکی از مثال‌هایی که شاید تا به امروز نیز با آن کار کرده و یا موارد بسیاری را نیز در موردش شنیده باشید اشتراک‌گذاری محتوای ویدئویی روی تلویزیون هوشمند، لپ‌تاپ و یا تبلت از گوشی هوشمند برای رسیدن به نمایشگری بزرگتر با استفاده از اکوسیستم جامع هواوی است.

همچنین در زمانی که از لپ‌تاپ یا تبلت استفاده شود امکان استفاده از بسیاری قابلیت‌های گوشی مانند برقراری مکالمه با دوستان و یا ارسال و دریافت پیامک و … نیز در دسترس خواهد بود.

استفاده از اکوسیستم موبایل اختصاصی هواوی در دنیای واقعی

تصور کنید شما به همراه عده دیگری از دوستان خود برای حاضر شدن در یک وعده تمرینی مشخص نیاز به یک برنامه‌ریزی و هماهنگی گسترده دارید. کافیست که این برنامه را شما و دوستانتان روی گوشی هواوی خود تنظیم کرده و راهکار انجام آن را مطالبه کنید. در این حالت گوشی شما پیش از رسیدن به زمان مقرر با استفاده از برنامه زمانبندی، تمرین‌های خانگی شما را برنامه‌ریزی کرده و حتی برای اینکه در خانه احساس راحتی کرده و با ریتم تمرینی خود همزمان شوید می‌تواند آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را برای ایربادز FreeBuds 3 که در گوش دارید ارسال کرده و همچنین با استفاده از داده‌های دریافتی از ساعت Watch GT 2 که در دست دارید، وضعیت سلامتی شما پایش شود.

با رسیدن به موعد مقرر، در حالی که روی کاناپه نشسته و در حال تماشای فیلم‌های آنلاینی هستید که با اتصال گوشی خود به شبکه 5G دریافت کرده و روی تلویزیون هوشمند Huawei Smart TV خود نمایش داده می‌شود، زمانبندی تمرین از طریق اسپیکر هوشمند Sound X و به صورت همزمان با نوتیفیکیشنی روی تلویزیون به شما یادآور شده و وقتی برای رفتن به محل تمرین آماده می‌شوید با اطلاعاتی که از قبل برای خودروی شما ارسال شده مسیر باشگاه ورزشی روی نقشه از قبل مشخص شده و تنها کافیست گوشی خود را به خودرو نزدیک نموده، قفل درب آن را با احراز هویت خود به صورت لمس سنسور اثر انگشت روی گوشی انجام داده (قابلیت Huawei Car Key) و سوار آن شده و به سمت محل تمرین حرکت کنید. تمامی این امکانات در اکوسیستم جامع هواوی امکان پذیر خواهد بود.

در این حین با اکوسیستم جامع هواوی می‌توانید وضعیت دیگر دوستان خود در مسیر رسیدن به باشگاه را نیز روی نمایشگر داشبورد گوشی که از برنامه نقشه‌های هواوی استفاده نموده مشاهده کرده و حتی اگر یکی از دوستان ساعت و یا محل تمرین را فراموش کرده بود از راهنمایی گوشی شما به صورت هوشمند برای جا نماندن از تمرین استفاده کرده و داده‌ها به صورت مستقیم برای ابزارهای هوشمندی که در دست دارد ارسال شود. شاید بتوان در طی مسیر نیز موسیقی مورد نظر را در خودرو پخش کرد و یا حتی آن را با دیگر دوستان نیز به اشتراک گذاشت تا در محل باشگاه همگی شرایط و احساسی یکسان داشته باشند.

پس از رسیدن همه دوستان به محل تمرین حالا نوبت آن است که سیستم‌های هماهنگ کننده تمرین‌های ورزشی وارد کار شده و به نوعی از اسپیکر هوشمندی که در این محل قرار گرفته، برای هماهنگ شدن استفاده کرد. در این میان دستبند هوشمندی WATCH FIT که در دستان هر کاربری قرار دارد پایش کننده وضعیت سلامتی او خواهد بود و به عنوان یک بهیار همیشه همراه، وضعیت سطح اکسیژن خون (SpO2) و ضربان قلب کاربر را پایش نموده و از او مراقبت خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که مثال فوق مانند دنیای آینده در فیلم‌های علمی و تخیلی نیست و پلتفرم هوشمند 1+8+N با توجه به پتانسیل ارتباطی خود، می‌تواند به صورت کامل آن را در اختیار افراد قرار دهد.

جمع‌بندی

باور کنید یا نه، دنیای آینده ما دنیای ارتباط همه چیز است. اینترنت اشیا عبارتی است که این روزها علاقه داریم به سمت آن حرکت کنیم ولی مهم‌تر از هر عامل تعریف چارچوب و ایجاد نظامی هماهنگ برای ابزارهای مختلف در این بخش است که هواوی با نگاهی عمیق و افقی روشن، در حال ترسیم آن است.

اکوسیستم جامع هواوی به ما نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در کنار 5G، دو ستون اصلی دنیای آینده ما هستند و چطور می‌توان با استفاده از آنها کنترل هر ابزاری را به دست گرفت. در این میان هر دو فاز سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد توجه قرار می‌گیرد و بسترهای ارتباطی تعریف شده می‌توانند در نهایت بهینگی، فرایندی را تعریف کنند که با یک گوشی هوشمند بتوان هر ابزاری که در اختیار داریم را به ساده‌ترین روش ممکن کنترل و برنامه‌ریزی نمود.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!