لرزش صفحه گوشی چیست و چگونه آن را در رابط کاربری EMUI هوآوی کاهش بدهیم مقاله و آموزش

لرزش صفحه گوشی چیست و چگونه آن را در رابط کاربری EMUI هوآوی کاهش بدهیم

امروزه بسیاری از گوشی‌ها دارای صفحه نمایش OLED هستند که مزایای خود را دارد و با استقبال کاربران روبرو شده اند. اما یکی از عیب‌های شناخته شده صفحه نمایش‌های OLED لرزش صفحه گوشی یا نور زمینه آن (Screen Flickering) است که موجب خستگی چشم‌ها و حتی سر درد می‌شود. خوشبختانه هواوی در رابط کاربری EMUI یک قابلیت نوآورانه را برای کاهش لرزش نور زمینه و مشکلات صفحه نمایش‌های OLED ارائه کرده است.

لرزش صفحه گوشی یا Screen Flickering چیست؟

در صفحه نمایش‌های OLED هر پیکسل دارای نور زمینه مستقل است و همین ویژگی باعث مزایایی چون Always On Display و تصویر شفاف‌تر و بهتر از پنل های LCD می‌شود. با این حال نحوه کم و زیاد کردن شدت روشنایی در پنل های OLED به گونه‌ای است که موجب چشمک زدن نور زمینه با سرعت بسیار بالا می‌شود. لرزش صفحه موبایل در پنل های OLED بسیار سریع اتفاق می افتد و شما متوجه آن نمی‌شود اما عنبیه چشم‌ها به خوبی آن را حس می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند که موجب خستگی چشم‌ها و بروز سر درد می‌شود.

Screen Flickering چیست

با وجود اینکه ما متوجه لرزش صفحه گوشی نمی‌شویم، اما عنبیه چشم‌ها دائماً به آن واکنش نشان می‌دهند و همین واکنش فیزیولوژیکی باعث می‌شود پس از مدتی کار با گوشی موبایل دچار خستگی چشم و سر درد شویم. این مشکل هنگامی بیشتر خود نمایی می‌کند که در محیط‌های تاریک یا کم نور با گوشی خود کار کنید.

چه چیزی باعث لرزش تصویر در پنل های OLED می‌شود؟

برخلاف پنل های LCD که دارای نواری از LED ها برای تأمین نور زمینه هستند، در پنل های OLED هر پیکسل خود دارای منبع نور از نوع OLED است. بنابراین نور پنل های OLED می‌تواند به ازای هر پیکسل کم یا زیاد و همچنین خاموش یا روشن شود. مشکل آنجاست که شدت روشنایی را نمی‌توان از طریق کاهش یا افزایش شدت جریان (mA) تغییر داد و از یک تکنیک به نام Pulse-width modulation (PWM) استفاده می‌شود.

به زبان ساده تکنیک PWM شدت نور را از طریق خاموش-روشن کردن بسیار سریع OLED تغییر می‌دهد که سرعت بالای آن موجب می‌شود ما متوجه لرزش صفحه گوشی موبایل نشویم. با این حال عنبیه چشم‌ها متوجه تغییرات نور می‌شود و دائماً در حال تطبیق خود با تغییرات نور صفحه گوشی‌ها است که در استفاده طولانی مدت موجب خستگی چشم‌ها و سر درد می‌شود.

لرزش صفحه موبایل

هرچند لرزش نور زمینه در پنل های LCD هم وجود دارد و به پنل های OLED محدود نمی‌شود، اما این پدیده ناخواسته در پنل های OLED شدیدتر است و بیشتر موجب خستگی چشم‌ها و سر درد می‌شود. بخشی از این تفاوت به بازه فرکانسی نور زمینه در پنل های LCD و OLED مربوط می‌شود که در پنل های OLED پایین‌تر است و بیشتر موجب حساسیت چشم‌های انسان می‌شود.

کاهش لرزش صفحه گوشی در EMUI 11

خوشبختانه هوآوی موفق به یافتن راه حل مؤثری برای کاهش لرزش نور زمینه در گوشی‌های موبایل شده است که آن را به صورت یک قابلیت نرم افزاری در جدیدترین نسخه از رابط کاربری EMUI 11 ارائه کرده است. کافی است به مسیر Settings\Display & brightness بروید و گزینه Flicker reduction را فعال کنید تا از این پس چشم‌های شما کمتر خسته شود. این قابلیت موجب کاهش شدت لرزش نور صفحه و در نتیجه آن کاهش خستگی چشم‌ها می‌شود.

لرزش صفحه گوشی

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!