تفاوت مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای عادی چیست مقاله و آموزش

تفاوت مانیتورهای گیمینگ و مانیتورهای عادی چیست

شاید برای شما هم پیش آمده که در هنگام تهیه یک مانیتور با این پرسش روبرو شده‌اید که مانیتور گیمینگ چه تفاوتی با نوع معمولی خود دارند. برای یافتن پاسخ این سوال تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا تفاوت مانیتور ساده و گیمینگ را بهتر بشناسیم.

عوامل مهمی تفاوت میان مانیتور‌های عادی و مانیتورهای گیمینگ را شکل می‌دهند که مهم‌ترین آنها را می‌توان نرخ پاسخ‌دهی و نرخ تازه‌سازی در نظر گرفت. به زبان ساده زمان پاسخ‌دهی به معنی مدت‌زمانی است که طول می‌کشد یک پیکسل نمایشگر تغییر رنگ دهد. نرخ تازه‌سازی هم به معنی تعداد تصاویری است که مانیتور می‌تواند در مدت‌زمان یک ثانیه نمایش دهد. البته گیمرها با مشکلی دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کنند که مهمترین آن‌ها زمان تأخیر است. در واقع زمان تأخیر به فاصله بین ایجاد تغییر محتوا توسط منبع و مشاهده آن در خروجی مانیتور گفته می‌شود.

مانیتورهای گیمینگ هواوی با به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌های روز به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای کمترین زمان پاسخ‌دهی و تأخیر بوده و نرخ تازه‌سازی بالایی داشته باشند. به عنوان مثال مانیتور MateView GT هواوی دارای زمان پاسخ‌دهی 4 میلی‌ثانیه و نرخ نوسازی 165 هرتز است. زمان تأخیر این مانیتور به ‌قدری پایین است که گیمرها در هنگام اجرای بازی متوجه اثر آن نخواهند شد.

تفاوت در طراحی مانیتور

از دیگر تفاوت‌های مانیتور ساده و گیمینگ نسبت تصویر پنل است. مانیتور گیمینگ هواوی از نوع عریض یا همان اولترا واید بوده و زاویه دید گسترده‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در این حالت دید بیشتری نسبت به محیط اطراف خود در بازی خواهید داشت. در اغلب مانیتورهای معمولی نسبت تصویر 16 به 9 است اما مانیتور MateView GT دارای نسبت تصویر 21 به 9 بوده و البته رزولوشن نمایشگر هم از همین نسبت پیروی می‌کند. بنابراین وقتی‌که از وضوح تصویر در مانیتور گیمینگ هواوی صحبت می‌کنیم منظورمان 1920*1080 پیکسل نبوده و این عدد به میزان 3440*1440 تغییر می‌کند.

نمایشگر مانیتورهای گیمینگ به صورت خمیده طراحی شده‌اند تا گیمرها برای مشاهده کل محیط بازی نیاز به چرخاندن سر یا چشم‌های خود نداشته باشند. میزان خمیدگی نمایشگر مانیتور گیمینگ MateView GT برابر 1500R است که علاوه بر داشتن همخوانی بالا با میدان دید انسان موجب مشاهده تصاویر به صورت واقعی می‌شود.

اکنون بهتر می‌توان درک کرد که مانیتورهای گیمینگ با مانیتورهای ساده چقدر متفاوت هستند. علاوه بر این در محیط بازی‌های کامپیوتری اتفاقات با سرعت بالایی رخ می‌دهند که چند میلی‌ثانیه غفلت می‌تواند منجر به باختن و حذف گیمر شود که این امر در بازی‌های آنلاین نمود بیشتری دارد.

فناوری‌های به‌کار رفته در مانیتورهای گیمینگ

نمایش تصاویر با سرعت بالا توسط مانیتورها از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال مساله دیگر در این حوزه سرعت متغیر کارت گرافیک در پردازش تصاویر است. می‌توان گفت اگر این قطعه با مانیتور هماهنگی نداشته باشد، تصویر نمایش داده‌ شده دچار مشکلاتی مانند بریده شدن و کاهش نرخ فریم خواهند شد.

به عبارت دیگر این موارد زمانی رخ می‌دهند که نرخ تازه‌سازی کارت گرافیک سیستم با نرخ تازه‌سازی مانیتور مطابقت نداشته باشد. اما برای رفع این مشکل فناوری AMD FreeSync مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این فناوری‌ هماهنگ کردن سرعت ارسال و دریافت تصاویر است. مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای‌ نظیر MateView GT با پشتیبانی از فناوری‌ FreeSync  به گزینه‌ای مناسب برای انجام بازی‌ها تبدیل شده تا گیمرها با خیالی راحت از اجرای روان بازی‌های لذت ببرند. در نظر داشته باشید که فناوری FreeSync از همه درگاه‌های HDMIو Display Port و  Type-C  پشتیبانی می‌کند.

گیمرها زمان زیادی را در مقابل مانیتور می‌گذرانند و به همین خاطر باید محصولی را انتخاب کنند که به چشم‌هایشان آسیب نزند. خوشبختانه مانیتور گیمینگ هواوی MateView GT توانسته با کسب گواهی TÜV Rheinland Low Blue Light برای کاهش نور مضر آبی در زمره مانیتورهای دوست‌دار چشمان گیمرها قرار بگیرد.

MateView GT فراتر از یک مانیتور گیمینگ

گذشته از این هواوی امکانات جذابی را برای مانیتورهای گیمینگ خود تدارک دیده که همه آنها کاربردی و بسیار جذاب هستند. پایه زیبای مانیتور گیمینگ MateView GT قابلیت‌های هیجان‌انگیزی را در بطن خود جای داده است. هواوی درون این پایه یک ساندبار حرفه‌ای با دو بلندگوی قدرتمند تعبیه کرده و توانسته یک تجربه صوتی دلنشین و واقع‌گرایانه برای گیمرها به وجود آورد.

این ساندبار همچنین دارای یک نوار لمسی است که به وسیله آن می‌توان بلندی صدای خروجی را نیز کنترل کرد. امکان نمایش جلوه‌های نوری در هنگام اجرای بازی یا گوش دادن به موسیقی نیز از دیگر ویژگی‌های این ساند بار است. علاوه بر این مانیتور MateView GT به یک میکروفون دوتایی نیز مجهز شده که قادر است صدای کاربران را از فاصله چند متری دریافت کند. این موضوع می‌تواند گیمرها را از داشتن هدست بی نیاز کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت‌های بین مانیتورهای گیمینگ و ساده پرداختیم. مواردی مانند طراحی منحنی، ابعاد تصویر گسترده، نرخ تازه سازی بالا در کنار زمان پاسخدهی کم از ویژگی‌های یک مانیتور گیمینگ  عالی مانند هواوی میت ویو GT محسوب می‌شود. علاوه بر موارد فوق مانیتور MateView GT هواوی با نوآوری‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد متعددی چون ساندبار داخلی، طراحی شکیل و میکروفن دوتایی هوشمند، گیمرها و کاربرانی را هدف می‌گیرد که خواهان تجربه‌ای هیجان انگیزتر از گیمینگ هستند.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!