چگونه سیستم عامل HarmonyOS تعریف ما از تبلت را تغییر می دهد مقاله و آموزش

چگونه سیستم عامل HarmonyOS تعریف ما از تبلت را تغییر می دهد

هوآوی با عرضه سیستم عامل HarmonyOS 2.0، برای نصب آن بر روی میلیون‌ها دستگاه مختلف برنامه ریزی کرده است و برآورد می‌شود خیلی زود به سومین سیستم عامل بزرگ بازار گوشی‌ها و تبلت ها تبدیل شود. در ادامه به معرفی امکانات سیستم عامل HarmonyOS می‌پردازیم که می‌تواند تعریف ما از تبلت ها را برای همیشه دگرگون کند.

امکانات سیستم عامل HarmonyOS

یک سیستم هوشمند با ابر پایانه برای عصر اینترنت اشیاء

HarmonyOS یک سیستم عامل هوشمند جدید و مستقل است که توسط هواوی برای عصر اینترنت اشیاء طراحی و توسعه پیدا کرده است. این سیستم عامل یک زبان یکپارچه را برای هوشمند بودن، ارتباط و تعامل وسایل مختلف با یکدیگر ارائه کرده است. همچنین امکانات سیستم عامل HarmonyOS برای انواع وسایل مختلف فارغ از اندازه آنها مناسب است. این سیستم عامل بر روی وسایلی با تنها 128 کیلوبایت حافظه گرفته تا 4 گیگابایت و بیشتر از آن قابل اجرا است.

ویژگی های سیستم عامل HarmonyOS

در وجود HarmonyOS وسایل مختلف می‌توانند یک ابر پایانه را تشکیل بدهند. همچنین با ویژگی های سیستم عامل HarmonyOS وسایل مختلف می‌توانند به منابع سخت افزاری یکدیگر دسترسی داشته باشند و منابع خود را برای ایجاد یک ابر سیستم به اشتراک بگذارند.

تجربه‌ای دل‌چسب تر از کار با تبلت ها

امکانات سیستم عامل HarmonyOS بر روی ادغام و تجمیع وسایل مختلف متمرکز است که ارتباط آسان و کاربردی میان کامپیوتر شخصی، تبلت و گوشی هوشمند نمونه‌هایی از آن هستند. با HarmonyOS هوآوی دیگر مهم نیست که اطلاعات کاربر بر روی کدام دستگاه قرار داشته باشد و به راحتی می‌توان بر روی تبلت به آن دست پیدا کرد.

مهمترین امکانات سیستم عامل HarmonyOS

در وجود HarmonyOS دیگر هیچ دستگاه هوشمندی به صورت جزیره‌ای کار نمی‌کند و همه آنها بخشی از اینترنت اشیاء خواهند بود.

اکوسیستم سوم

تبلت ها در بین 18 میلیون دستگاه مجهز به سیستم عامل HarmonyOS، رتبه دوم را پس از گوشی‌های هوشمند در اختیار دارند. در حال حاضر تبلت هایی چون MatePad 10.8, MatePad, MatePad 5G, MatePad Pro, MatePad Pro 5G سیستم عامل HarmonyOS را دریافت کرده‌اند. هواوی اعلام کرده در فصل سوم سال میلادی جاری وسایلی چون Huawei Tablet M6 و Enjoy Tablet 2 نیز این آپدیت را دریافت خواهند کرد.

به گفته هواوی امکانات سیستم عامل HarmonyOS باعث می‌شود تبلت های این کمپانی و به ویژه سری Mate، عملکرد بهتر و سریع‌تری داشته باشند. برنامه ریزی‌های هواوی در نهایت باعث خواهد شد  HarmonyOS پس از آیپد اپل و اندروید، یک پلتفرم جدید و متفاوت را در بازار تبلت ها شکل بدهد. به این ترتیب HarmonyOS سومین سیستم عامل بزرگ بازار تبلت ها خواهد بود.

حالت دسکتاپ جدید بر روی تبلت ها

به گفته هواوی HarmonyOS یک حالت دسکتاپ مُد جدید را به تبلت ها می‌آورد. در این حالت جدید مجموعه‌ای از کارت‌های هوشمند در میانه صفحه و اپلیکیشن ها در نوار پایینی نمایش داده می‌شوند. استفاده از این حالت جدید بسیار آسان به نظر می‌رسد و می‌تواند تجربه کار بر روی تبلت ها را بهبود بخشد.

ادغام صفحه نمایش وسایل مختلف

امکانات سیستم عامل HarmonyOS افزون بر گوشی‌های هوشمند و تبلت ها، امکان متصل کردن کامپیوترهای شخصی و تبلت ها را به یکدیگر می‌دهد. کاربران در وجود این ارتباط آسان می‌توانند به راحتی با یک ماوس و کیبورد دو وسیله مختلف را کنترل کنند یا به سادگی با کشیدن و رها کردن، فایل‌ها را میان آنها منتقل کنند. با HarmonyOS تبلت به عنوان صفحه دوم PC عمل می‌کند.

بهینه سازی های مخصوص تبلت

HarmonyOS در لایه پنهان خود با بهینه سازی های متعددی همراه است که از مدیریت حافظه گرفته تا گرافیک بهتر و دوام بیشتر باتری را شامل می‌شود. به گفته هواوی HarmonyOS باعث افزایش 42 درصدی کارایی در کنار بهبود دوام باتری می‌شود. برای نمونه باتری Mate 40 در گیمینگ نسبت به EMUI 11 نزدیک به 0.4 ساعت بیشتر دوام می‌آورد.

امنیت بالاتر

HarmonyOS در زمینه امنیت نیز حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد و رفع مشکلات امنیتی سیستم عامل‌های پیش از خود را در اولویت قرار داده است. حاصل این کار کسب تأییدیه +CC EAL5 توسط میکرو کرنل امنیتی TEE OS این سیستم عامل است که بالاترین سطح امنیت در دنیای هسته سیستم عامل‌ها محسوب می‌شود. این سیستم عامل قابلیت‌های کاملی برای محافظه از حریم شخصی نیز دارد و قابلیت محدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها موجب بالاترین امنیت ممکن می‌شود.

صفحه نمایش‌های بسیار سریع

مصرف باتری کمتر به عنوان یکی دیگر از امکانات سیستم عامل HarmonyOS باعث می‌شود بتوان تبلت هایی با نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز داشت که دوام باتری آنها پایین‌تر نیست. در حقیقت مصرف بهینه‌تر باتری در HarmonyOS باعث می‌شود بتوان تبلت هایی با صفحه نمایش پرسرعت 120 هرتزی داشت که نسبت به نمونه‌های 60 هرتزی باتری بیشتری مصرف نمی‌کنند.

نرخ نوسازی تصویر 120 هرتز در هر دو گوشی‌های موبایل و تبلت ها باعث عملکرد روان‌تر می‌شود و کاربر از عملکرد روان رابط کاربری لذت خواهد برد. انتظار می‌رود تبلت هایی با صفحه نمایش پرسرعت یکی از اهداف HarmonyOS باشد و برای این کار بهینه سازی شود.

سیستم عامل HarmonyOS

سخن پایانی

8 قابلیت یاد شده بخشی از ویژگی‌های تبلت آتی Huawei MatePad 11 خواهند بود. هرچند Huawei MatePad Pro 12.6 اولین تبلت هوآوی با سیستم HarmonyOS است، اما MatePad 11 قابلیت‌های بیشتری با خود خواهد داشت.

به روشنی امکانات سیستم عامل HarmonyOS تحول بزرگی در دنیای تبلت ها خواهد بود و می‌تواند تعریف ما از تبلت ها را به کلی دگرگون کند.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!