حالت‌های مختلف عکاسی با Mate 40 Pro که شما را ترغیب به انتخاب این گوشی می‌کند مقاله و آموزش

حالت‌های مختلف عکاسی با Mate 40 Pro که شما را ترغیب به انتخاب این گوشی می‌کند

این مطلب به صورت تخصصی به بررسی دوربین Mate 40 Pro اختصاص یافته است. در این مقاله شما را با قابلیت های شگفت انگیزی از دوربین میت 40 پرو آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

گوشی‌های پرچمدار هواوی همواره از بهترین‌های نسل خود بوده‌اند اما شاید گوشی هواوی میت 40 پرو را بتوان به عنوان بهترین ساخته‌ی هواوی نام برد. کسب امتیاز 136 از وب‌سایت تخصصی DxOMark پس از بررسی‌ها و تست‌های فراوان روی دوربین این گوشی، Mate 40 Pro  را پس از نسخه‌ی پلاس همین گوشی در جایگاه دوم بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند جهان و همچنین دارنده‌ی بهترین عملکرد دوربین سلفی قرار داد.

گوشی میت 40 پرو دارای ماژول دوربین سه‌گانه است. در مجموعه دوربین این گوشی شاهد دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، سنسور 20 مگاپیکسلی اولتراواید و لنز 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو 5x هستیم که در کنار یک فلش LED، ترکیب کاملی را برای این گوشی رقم می‌زند.

شاید در سال 2020 توقع از دوربین یک گوشی پرچمدار به خودی خود بالا باشد اما بررسی دوربین هواوی میت 40 پرو نشان داد این گوشی نه تنها می‌تواند انتظارات کاربران را در حد عالی برآورده کند بلکه دیگر رقبای مطرح خود را نیز به راحتی پشت سر می‌گذارد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای داشتن عکس خوب، دارا بودن دامنه‌ی دینامیک گسترده است. در این مورد دوربین Mate 40 Pro هواوی توانسته است به خوبی از پس تست‌های تخصصی برآید طوری که DxOMark لقب «Dynamic range monster» را برازنده‌ی آن دانسته است.

اما با وجود برتری مشهود این گوشی نسبت به رقبا در بخش دوربین، شاید بهتر باشد برای آشنایی بیشتر با عملکرد دوربین Mate 40 Pro وارد بحث جذاب‌تری شویم.

همواره سعی می‌شود در دوربین گوشی‌های هوشمند، قابلیت‌ها و حالات عکس‌برداری برای شرایط مختلف در نظر گرفته شود، چرا که گوشی‌ها اغلب به عنوان یک دوربین همراه هستند که انتظار می‌رود بتوان از آن‌ها در هر شرایط  زمانی و مکانی برای عکس گرفتن استفاده کرد.

گوشی میت 40 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و هواوی تمام تلاش خود را در طراحی دوربین این گوشی بکار بسته تا بتواند دوربینی همه‌چیز تمام برای تمام فصول به کاربران ارائه دهد.

عکاسی با میت 40 پرو

 

بررسی دوربین میت 40 پرو در تست های عملی سایت Techradar

در ادامه خواهیم دید که در تست‌های عملی سایت Techradar، این مدعی سرسخت چه نمایشی در حالات مختلف عکس‌برداری از خود به‌جای می‌گذارد.

حالت استاندارد

در عکاسی نرمال با دوربین Mate 40 Pro، به طور خودکار از دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی استفاده می‌شود که در میت 40 پرو نیز به مانند گوشی پی 30 پرو، شاهد استفاده از فیلتر رنگی RYYB (قرمز-زرد-زرد-آبی) بجای آرایه‌ی مرسوم RGB (قرمز-سبز-آبی) هستیم. استفاده از این نوع فیلتر رنگ که ابداع خود هواوی نیز هست در واقع باعث می‌شود جذب نور سنسور چیزی در حدود 40 درصد افزایش پیدا کند.

بررسی دوربین میت 40 پرو

این گونه است که حتی با وجود عکاسی‌های آماتور، باز هم می‌توانید روشنایی و کنتراست قابل‌توجهی را در تصاویر گرفته شده مشاهده کنید که نمایش دقیق بافت‌ها خود گواه این مسئله است.

حالت Aperture

به طور کلی در عکاس‌برداری، گشودگی دیافراگم در ضرایب مختلف f موجب ثبت تصاویر با عمق‌میدان‌های متفاوت می‌شود. دوربین Mate 40 Pro پرو نیز در لنز دوربین اصلی خود گشودگی f/1.9 را دارا می‌باشد که حالت Aperture شما را قادر می‌سازد کنترل بیشتری در تنظیم دریچه‌ داشته و در حد دوربین یک گوشی هوشمند، از این قابلیت در تصویربرداری استفاده کنید.

البته حالت «Photo» در منوی دوربین گوشی به قدری هوشمند عمل می‌کند که شما را از هرگونه نیاز به تغییر گشودگی دریچه سلب خواهد کرد و شاید در کاربری عادی نیاز چندانی به تغییر گشودگی دیافراگم نداشته باشیم.

اما به هرحال این قابلیتی است که هر گوشی از پس اجرای آن برنخواهد آمد و این بار هم میت 40 پرو در این زمینه خوش می‌درخشد.

حالت شب (Night Mode)      

کیفیت عکس‌برداری در شب همواره یکی از مهم‌ترین معیارهای مقایسه‌ی دوربین گوشی‌های هوشمند بوده و هست. دوربین Mate 40 Pro هواوی در این بخش عملکرد خیره‌کننده‌ای را از خود نشان می‌دهد. به لطف سیستم بهینه‌سازی هوش مصنوعی، این گوشی می‌تواند حتی در نور کم و بدون استفاده از Night Mode تصاویر با جزئیات بالا را ثبت کند که این موضوع میت 40 پرو را به یکی از بهترین‌های عکس‌برداری در شب بدل می‌کند.

همان‌طور که در مقایسه‌ی دو تصویر مشاهده می‌کنید، در تصویر گرفته شده با حالت شب (عکس پایین)، شاهد روشنایی بیشتری در حاشیه‌های تاریک تصویر هستیم که جزئیات و بافت دیوارها را بهتر نشان می‌دهد.

اما به طور کلی شاید استفاده کردن از Night Mode برای عکس‌برداری‌های این چنینی چندان مناسب نباشد و حس و حال تاریکی شب را از تصویر بگیرد. کما اینکه با وجود عملکرد خیره‌‌کننده‌ی عکاسی در حالت استاندارد با دوربین Mate 40 Pro، قابلیت عکاسی شب در این گوشی برخلاف رقبا چندان مورد نیاز نخواهد بود و به خودی خود کیفیت مطلوبی را ارائه می‌دهد.

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره ویژگی است که در بسیاری از گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پرچمدار امروزی دیده می‌شود. اما آنچه که میت 40 پرو هواوی به کاربر ارائه می‌دهد چیزی ورای یک «محو کردن پس‌زمینه‌» معمولی است.

برخلاف آنچه در دیگر اسمارت‌فون‌ها می‌بینید در این گوشی بجای محو کردن زمینه تمرکز اصلی بر روی برجسته‌تر نشان دادن سوژه‌ی اصلی است.

همان‌طور که در تصویر پرتره‌‌ی بالا مشاهده می‌کنید، دوربین سوژه‌ی اصلی و محیط نزدیک آن را واضح‌ و در عوض پس‌زمینه‌ی دورتر را محو می‌کند تا تصویری هنری‌تر داشته باشیم.

عکاسی Monochrome

حالت مونوکروم یا همان عکاسی تک‌رنگ  دوربین Mate 40 Pro به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های سیاه و سفید باکیفیت‌تری ثبت کنید. در واقع این قابلیت چیزی جدای از قرار دادن فیلتر سیاه و سفید روی یک عکس رنگی است.

هنگامی که شما تصویر ثبت شده‌ی رنگی را با فیلتر گذاشتن به استایل سیاه و سفید تبدیل می‌کنید اکثر اوقات شاهد آن هستیم که سایه‌ روشن‌های عکس به خوبی شکل نمی‌گیرند و برخی از اجزای تصویر هم‌رنگ هم نمایش داده می‌شوند.

اما قابلیت عکاسی تک رنگ در گوشی Mate 40 Pro هواوی باعث می‌شود شما بتوانید اجزای داخل کادر را بررسی کرده و تأثیر جابجایی زاویه‌ی عکس‌برداری روی تصویر نهایی را در همان لحظه مشاهده کنید.

همچنین گفتنی است که این قابلیت در تمامی حالت‌های استاندارد، پرتره، Pro و Aperture دوربین گوشی قابل استفاده است.

حالت Light painting

احتمالاً تا بحال با تصاویری مشابه آنچه در بالا می‌بینیم مواجه شده‌اید. این قابلیت دوربین Mate 40 Pro که در اصل «نقاشی با نور» نام دارد ویژگی جالبی است که شما را قادر می‌سازد نور را به یک شیء تبدیل کرده و آن را در تصویر دنبال کنید.

شیوه‌ی عکس برداری در این بخش کمی مانند فیلم‌های تایم‌لپس است. بدین شکل که باید برای ثبت یک تصویر نهایی، باید برای مدتی دوربین را ثابت در مکان خود نگه دارید.

شاید این حالت برای عکاسان حرفه‌ای چندان کاربردی نباشد اما بی‌شک ویژگی جذابی است که قرار گرفتن آن در دوربین یک گوشی هوشمند همچون میت 40 پرو قابل توجه است.

اگرچه ممکن است نقاشی با نور به دلیل اهمیت ثابت ماندن دوربین در حین تصویربرداری کمی سخت باشد اما همان‌طور که می‌بینید خروجی بسیار جالبی دارد که قطعاً نمونه‌های آن را تا کنون تماشا کرده‌اید.

Moon Mode

حالت عکاسی از ماه در واقع قابلیتی است که هواوی اولین بار با عرضه‌ی گوشی P30 از آن پرده برداشت و به یکی از عوامل کلیدی در فروش بالای این گوشی بدل شد.

گرچه اکنون دیگر صحبت‌ها در مورد این قابلیت به پایان رسیده اما هنوز هم نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت. عکس‌برداری از جسمی در این فاصله همچون کره‌ی ماه چیزی نیست که هر گوشی هوشمندی از پس آن بربیاید!

در عمل ثابت می‌شود که دوربین میت 40 پرو می‌تواند به درستی این ادعای هواوی را باز هم ثابت کند. هنگامی که دوربین گوشی را به سمت ماه می‌گیریم و روی آن زوم حداکثری می‌کنیم شاید تا چند لحظه تصویر تاری نمایش داده شود اما پس از آن جزئیات کم کم روی خود را نشان می‌دهند.

مطابق عکس بالا دیده می‌شود که حالت Moon در دوربین Mate 40 Pro هواوی تصویر خوبی از کره‌ی ماه و عوارض موجود در سطح آن ارائه می‌کند.

به طور کلی باید گفت هواوی با عرضه‌ی میت 40 پرو حجت را بر دنیای دوربین گوشی‌های موبایل تمام کرد و به معنای واقعی پرچمداری را معرفی کرد که شکست دادن آن حداقل در بخش دوربین و عکس‌برداری، به این راحتی‌ها نخواهد بود.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!