پاسخ به پرسش‌های رایج درباره سیستم عامل هارمونی هواوی راهنمای خرید

پاسخ به پرسش‌های رایج درباره سیستم عامل هارمونی هواوی

هارمونی یک سیستم برای لوازم هوشمند است که توسط  هواوی به طور اختصاصی ساخته و توسعه داده شده است. این سیستم عامل را البته باید چیزی فراتر از تنها پلتفرمی برای گوشی‌های موبایل دانست، زیرا هواوی برای آن برنامه‌های گسترده‌ای دارد‎ و اهداف بلند مدتی برای تبدیل آن به محیطی برای شکل‌گیری یک اکوسیستم یکپارچه در سر می‌پروراند. همین موضوع باعث شده تا کاربران سوالات زیادی در مورد ماهیت عملکرد این سیستم عامل داشته باشند که در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم به مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی پاسخ دهیم.

هرچند سیستم عامل هارمونی بیشتر از 5 سال در دست  توسعه بوده است، هواوی ماه گذشته برای اولین بار هارمونی OS را برای استفاده عمومی عرضه کرد. هم‌اکنون نسخه 2.0 سیستم عامل هارمونی به بازار عرضه شده است تا همان‌طور که اشاره کردیم، هواوی در راه تحقق بخشیدن به ایده بزرگ خود برای ساخت یک اکوسیستم یکپارچه، قدمی اساسی بردارد.

همه چیز درباره چرایی و چیستی هارمونی

یکی از سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی این است که سیستم هواوی چیست؟ باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم عامل هارمونی حول هسته‌ای کاملاً متفاوت با دیگر پلتفرم‌های موبایلی مانند اندروید و iOS شکل گرفته است، اما به هیچ عنوان احساس ناآشنا یا ناملموسی به کاربر منتقل نمی‌کند. به عنوان مثال اگر برای اولین بار با رابط کاربری یک گوشی هوشمند دارای سیستم عامل هارمونی روبرو شوید، احتمالاً تفاوت چندانی میان ظاهر رابط کاربری این سیستم عامل و یک گوشی اندرویدی احساس نکنید.

تفاوت‌های بنیادی و مزیت‌های ایجاد شده توسط هارمونی برای کاربر را اما باید در مکان دیگری جستجو کرد؛ هواوی سعی کرده تا با ایجاد یک پلتفرم توزیع یافته و جامع، ارتباط میان دستگاه‌های هوشمند دارای نمایشگر را از واسطه بی‌نیاز و بیش از قبل آسان کند.

سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی

این تفاوت بنیادین علاوه بر کمک به کاربران برای دسترسی آسان به همه آنچه که نیاز دارند، در حفظ زمان و انرژی توسعه دهندگان نرم‌افزار نیز نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. در واقع توسعه دهندگان نرم‌افزار خواهند توانست با استفاده ویژگی‌های مختص سیستم عامل هارمونی و بدون نیاز به بهینه‌سازی چندباره، برنامه‌ای بنویسند که بتوان آن را روی گوشی‌، تلویزیون، ساعت هوشمند و دیگر محصولات مجهز به هارمونی OS به راحتی اجرا کرد.

می‌توان گفت که هواوی با ارائه این سیستم عامل جدید توانسته است بستری امن و کارا برای دستیابی به ارتباط موثر ایجاد کند و ضمن به وجود آوردن زبانی واحد که ویژگی‌های پرارزشی مانند عملکرد روان و بهینه را تضمین می‌سازد، جهان اینترنت اشیا و محصولات دیجیتال هوشمند را به عصری جدید از فناوری وارد کند.

هواوی علاوه بر پیشرفت‌های نرم‌افزاری، توجه ویژه‌ای به توانایی دستگاه‌های مختلف برای اجرای سیستم عامل هارمونی اختصاص داده و سعی کرده است با استفاده بهینه و مناسب از سخت‌افزار، فرصت نصب هارمونی OS را برای طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های هوشمند فراهم آورد. هواوی در همین راستا یک لیست طولانی از گوشی‌های این شرکت که بروزرسانی به سیستم عامل هارمونی را دریافت خواهند کرد، منتشر کرده است.

حال که تا حدودی با اهداف و چیستی سیستم عامل هارمونی آشنا شدیم، به مرور مهم‌ترین سوالات کاربران درباره آن می‌پردازیم و تلاش ‌می‌کنیم پاسخ مناسبی نیز برای هرکدام از آن‌ها ارائه کنیم.

HarmonyOS 2.0 چه قابلیت‌های جدیدی به گوشی‌های ما اضافه خواهد کرد؟

از سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی می توان به پرسش های بیشمار درباره قابلیت های جدید آن اشاره کرد. هواوی با سیستم عامل هارمونی تعداد زیادی ویژگی اختصاصی در اختیار کاربران می‌گذارد که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • مرکز کنترل جدید: این بخش برای کنترل کلیه دستگاه‌های هوشمند سازگار با سیستم عامل هواوی در نظر گرفته شده است و می‌تواند با تبدیل گوشی هوشمند شما به یک ابر دستگاه (Super Device)، قدرت کنترل هر دستگاه هوشمند مجهز به هارمونی از طریق گوشی را فراهم آورد.
  • صفحه خانگی جدید: صفحه خانه رابط کاربری هواوی به گونه‌ای طراحی شده است که کاربران بتوانند با لمس و کشیدن انگشتان به بالا روی آیکون هر نرم‌افزار، ویجت اختصاصی مربوط به آن را ایجاد کنند تا دسترسی سریع‌تری به آن داشته باشند. همچنین می‌توان با لمس فضای خاصی در صفحه خانگی، این ویجت‌ها را مخفی کرد.
  • یکپارچگی سرویس‌ها: سیستم عامل هارمونی به شما اجازه می‌دهد تا سرویس‌های مختلفی برای کاربردهای متفاوت تعریف و آن‌ها بر حسب نیاز بین ابزارها و دستگاه‌های مختلف جابه‌جا کنید.
  • کارایی در نهایت توان: هواوی در مراسم رونمایی از هارمونی OS از یک موتور گرافیکی جدید به نام DGraphicEngine نیز رونمایی کرد که قادر است نسبت به رابط کاربری EMUI قدیمی، دستگاه شما را به عملکردی روان‌تر و باکیفیت‌تری برساند. این عملکرد روان همچنین مصرف باتری دستگاه شما را کاملاً بهینه خواهد کرد و قادر است ضمن تحقق شارژ دهی طولانی مدت، از افت عملکردی دستگاه هوشمند شما بر اثر گذشت زمان جلوگیری کند.
  • اکوسیستم امن: هواوی تلاش کرده تا با طبقه‌بندی کاملاً هوشمندانه و منظم ساختار هارمونی، از دسترسی ایمن کاربران به اطلاعات خود اطمینان حاصل کند. یک حالت به نام Pure Mode نیز به رابط کاربری هارمونی اضافه شده است که به کاربر کمک می‌کند تا همه نرم‌افزارها و سرویس‌ها را تحت کنترل کامل و امن خود نگه دارد.

هواوی بروزرسانی هارمونی را چه زمانی و برای کدام دستگاه‌ها عرضه خواهد کرد؟

زمان بروزرسانی سیستم عامل هواوی به یکی از سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی تبدیل شده است. هواوی تصمیم گرفته است مسیر حرکت به سمت سیستم عامل هارمونی را ابتدا از روز 2 ژوئن 2021 (12 خرداد 1400) و با دستگاه‌های ‌پرچم‌دار خود شروع و نسخه بتای HarmonyOS 2 را برای کلیه گوشی‌های سری میت 40، سری میت 30، سری P40، Mate X2 و تبلت‌های سری MatePad Pro ارائه کند.

علاوه بر موارد فوق، بیش از 100 گوشی، تبلت و نمایشگر هوشمند هواوی شامل گوشی‌های سری میت 20، سری P30، سری نوا 8، سری نوا 6 و تلویزیون‌های سری Vision S نیز از اواسط خرداد ماه 1400 بروزرسانی هارمونی او اس 2 بتا را دریافت خواهند کرد.

قرار است برخی دستگاه‌های برند آنر که پیش از پایان سال 2020 میلادی وارد بازار شده‌اند نیز به لیست فوق افزوده شوند که جزئیات این موضوع و لیست کامل آن‌‌ها، در وبسایت هواوی قرار خواهد گرفت.

هواوی برای عرضه هارمونی OS در خارج از چین چه برنامه‌هایی دارد؟

هنوز اطلاعات زیادی در این مورد توسط هواوی ارائه نشده است، اما دستگاه‌هایی مانند ساعت‌های سری Huawei Watch 3 و تبلت‌های MatePad Pro به صورت پیش‌فرض و در سراسر جهان به سیستم عامل هارمونی مجهز خواهند بود.

آیا بروزرسانی به هارمونی اجباری است و آیا در صورت بروزرسانی، امکان بازگشت به EMUI وجود دارد؟

کاربرانی که تا به امروز از EMUI استفاده کرده اند نگران عدم امکان بازگشت به این سیستم عامل پس از آپدیت گوشی های خود هستید. از این رو یکی از سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی امکان بازگردانی سیستم عامل به EMUI  است.

هواوی اعلام کرده است که تصمیم بروزرسانی به HarmonyOS 2 در اختیار خود کاربران قرار دارد و اگر کاربر پس از نصب هارمونی و به هر دلیلی، دیگر تمایلی به ادامه استفاده از آن نداشت، می‌تواند دستگاه خود را بدون دردسر و نگرانی به EMUI بازگرداند. هواوی برای این کار به کاربران پیشنهاد می‌کند که قبل از بروزرسانی، با استفاده از نرم‌افزار HiSuite، حتماً نسخه پشتیبانی از اطلاعات خود تهیه کنند.

آیا در صورت عدم بروزرسانی به HarmonyOS 2، هواوی به پشتیبانی و بروزرسانی EMUI ادامه خواهد داد؟

شرکت هواوی خود را متعهد می‌داند که پشتیبانی فنی از دستگاه‌هایی که همچنان به استفاده از سیستم‌عامل EMUI ادامه می دهند را ارائه کند.

تکلیف اطلاعات کاربران بعد از بروزرسانی از EMUI به HarmonyOS 2 چه می‌شود؟

از دیگر سوالات متداول درباره هارمونی او اس اطلاعات کاربران پس از به روزرسانی دهواوی اعلام کرده است که برای حفاظت از داده ها و اطلاعات دیجیتالی کاربران، به کاربران پلتفرم جدید خود اجازه نصب نرم‌افزارهای اندرویدی را نیز خواهد داد. این بدان معنی است که هواوی در مورد سیستم عامل هارمونی 2 از قوانین صدور مجوزهای منبع باز نیز پیروی می‌کند و کاربران این سیستم عامل می‌توانند با خیال راحت از اپ‌های اندرویدی روی دستگاه خود استفاده کنند.

آیا سیستم عامل هارمونی 2 فقط روی دستگاه‌های هواوی قابل نصب است؟

باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم عامل HarmonyOS 2 تحت یک پروژه متن باز به نام OpenHarmony 2.0 توسعه داده شده است و به صورت پایه‌ای برای تمام دستگاه‌های هوشمند قابل استفاده خواهد بود. به همین دلیل هر توسعه‌دهنده ثالثی می‌تواند با استفاده از این پروژه متن باز که توسط OpenAtom پشتیبانی می‌شود، نسخه اختصاصی این سیستم عامل را برای دستگاه‌های مورد نظر خود ارائه کند.

در این مطلب به مهمترین سوالات متداول درباره سیستم عامل هارمونی اشاره کردیم و سعی کردیم پاسخ کاملی به یک از آن بدهیم. نظر شما درباره امکانات و قابلیت های جدید هارمونی 2 چیست؟

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!