مصرف باتری در سیستم عامل هارمونی در مقایسه با اندروید بسیار بهینه‌تر است اخبار

مصرف باتری در سیستم عامل هارمونی در مقایسه با اندروید بسیار بهینه‌تر است

سرانجام هواوی سیستم‌عامل جدید خود یعنی هارمونی را برای طیف وسیعی از دستگاه‌های هوشمند منتشر کرد. بر اساس اعلام هواوی مصرف بهینه‌ باتری و شارژدهی طولانی‌تر یکی از بارزترین ویژگی‌های این سیستم عامل محسوب می‌شود و آزمایش‌های جدید نیز این ادعا را ثابت کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع و تفاوت میزان شارژدهی هارمونی و رابط کاربری EMUI 11 خواهیم پرداخت.

علت بهینگی هارمونی چیست؟

سیستم‌عامل هارمونی بر مبنای میکروکرنل بنا شده و نظر به بهینه‌سازی‌های فراوانی که بر روی آن صورت پذیرفته می‌تواند مصرف انرژی دستگاه را مدیریت کند و همین باعث شده مصرف باتری دستگاه‌های مجهز به هارمونی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

شرکت هواوی در جریان رویداد هارمونی اعلام کرده که این سیستم‌عامل بر روی یک دستگاه خاص مانند گوشی هوشمند هواوی میت 40 پرو توانسته تا 5.1 ساعت بازی‌هایی با گرافیک سنگین را آن هم با نرخ تازه‌سازی 90 هرتز اجرا کند.

این در حالی است که همین گوشی با رابط کاربری EMUI 11 و در شرایط تست برابر تنها 4.7 ساعت دوام آورده و نکته جالب‌تر اینکه باتری آیفون 12 پرو مجهز به سیستم‌عامل iOS 14 هم در این شرایط تنها 3.9 ساعت دوام آورده که همه اینها فاصله زیادی با سیستم‌عامل HarmonyOS دارد.

البته باید گفت تفاوت زیادی بین سیستم عامل هارمونی با رابط کاربری  EMUI 11در زمینه مصرف انرژی وجود ندارد اما در مقایسه با iOS 14 این فاصله خیلی زیاد می‌شود که این خود برتری هارمونی را در بحث مدیریت انرژی و مصرف باتری نشان می‌دهد.

آیا می‌توان به تست‌های آزمایشگاهی هواوی اعتماد کرد؟

البته برای سنجش صحت و سقم این ادعا می‌توان آزمایش‌های مستقلی ترتیب داد و عملکرد هارمونی را در آزمایشگاه به چالش کشید. در بخش مصرف باتری آزمون تست تحمل یا Endurance Test می‌تواند نمونه خوبی برای عملکرد دستگاه در شرایط مختلف باشد.

در همین راستا آزمون مستقلی بر روی دو گوشی هواوی میت 40 پرو پلاس یکی مجهز به سیستم‌عامل هارمونی 2 با شماره ساخت 2.0.0116 و حجم نزدیک به 3 گیگابایت و دیگری رابط کاربری EMUI به شماره ساخت 11.0.0.177 مورد بررسی قرار گرفته اند و عملکرد هر یک از آنها در ترکیب با باتری 4400 میلی‌آمپر ساعتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در جریان این تست از نرم‌افزار چینی Battery DOG App برای بررسی عملکرد باتری دستگاه استفاده شده است. این نرم‌افزار بر روی پلتفرم اندروید طراحی شده بنابراین بدون هیچ مشکلی بر روی هارمونی نیز اجرا می‌شود.

این نرم‌افزار تست‌های متعددی از جمله آزمون‌های رندرینگ انیمیشن، مرور وب، اجرای ویدئو و اعمال بار سنگین پردازشی به CPU و GPU در حلقه‌ بی‌نهایت را انجام داده و در پایان هم اطلاعات دقیقی از عملکرد میزان مصرف باتری دستگاه را به نمایش می‌گذارد.

در ادامه آزمون تست طول عمر باتری بی‌نهایت مورد استفاده قرار گرفته که شامل بررسی عملکرد باتری تا تخلیه کامل آن به طول می‌انجامد. پس از آن باید گوشی را شارژ کرده و روشن کنیم تا بتوانیم نتایج آزمون را مشاهده کنیم.

نتیجه جالب توجه آزمون باتری در سیستم‎عامل هارمونی

پس از انجام آزمون و شارژ مجدد دستگاه نتایج بدست آمده نشان می‌دهد باتری گوشی هواوی Mate 40 Pro+ با رابط کاربری اندرویدی EMUI 11 توانسته تا 412 دقیقه و 29 ثانیه دوام بیاورد و این در حالی است که باتری همین دستگاه با استفاده از سیستم‌عامل هارمونی توانست رکورد 452  دقیقه و 30 ثانیه را به ثبت برساند.

همانطور که در تصویر قابل مشاهده است سیستم‌عامل هارمونی 2.0 نسبت به  EMUI 11تا 9.7 درصد بیشتر شارژ نگه می‌دارد این در حالی است که هواوی بهبود 8.5 درصدی را در زمینه مدیریت باتری اعلام کرده است.

در انتها باید گفت که تنها با تغییر سیستم‌عامل دستگاه به هارمونی می‌توان تا 10 درصد مصرف باتری را کاهش داد. این بهبود مدیون استفاده بهینه‌تر سیستم‌عامل هارمونی از منابع سخت‌افزاری و اتلاف کمتر انرژی است.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!