در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟ اخباررویدادها

در رویداد توسعه دهندگان هواوی 2021 چه گذشت؟

روز جمعه 30 آبان ماه، هواوی در کنفرانس آنلاین توسعه‌دهندگان سال 2021 خود به معرفی دستاورد‌ها و فناوری‎‌های نرم‎افزاری خود پرداخت. در این رویداد که به اختصار HDC. Together نامیده شده، از سیستم عامل هارمونی 3.0، انسان دیجیتالی هواوی و انبوهی از قابلیت‎‌های جدید پلتفرم هواوی رونمایی شد که در ادامه به بررسی اجمالی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رویداد توسعه‌دهندگان هواوی محفلی برای معرفی جدیدترین دستاورد‌ها، ابزار‌ها و فناوری‎‌های شرکت هواوی برای یک سال آینده است. اما همانطور که عنوان شد مراسم امسال به دلیل گذشتن از یک سال بسیار حساس پس از معرفی سیستم عامل هارمونی، به معرفی امکانات، قابلیت‎‌ها و شرایط جدید برای توسعه این سیستم‌عامل و چندین شگفتانه جدید پرداخته که در ادامه با هم آنها را مرور می‌کنیم.

پیش نمایش HarmonyOS 3.0

در حال حاضر جدیدترین نسخه پایدار از پلتفرم اختصاصی هواوی، نسخه دوم آن یعنی HarmonyOS 2.0 است که روی بیش از 150 میلیون دستگاه نصب شده است. بنابر اعلام  مدیر بخش محصولات مصرفی هواوی، این میزان، سریع‌ترین رشد میان سیستم‌عامل‌های تاریخ به شمار می‌‎رود.

در رویداد توسعه‌دهندگان جدید، هوآوی از نسخه پیش نمایش هارمونی 3.0 رونمایی کرد. HarmonyOS 3.0 در واقع یک بروزرسانی ساختاری و تثبیت‌کننده برای این سیستم‌عامل خواهد بود که به نوعی اولین بروزرسانی بزرگ پس از عرضه عمومی نسخه 2.0 به حساب می‌‎آید و می‌‎تواند انبوهی از انتظارات کاربران را در اختیارشان قرار دهد.

HarmonyOS 3.0 نسبت به نسخه پیشین این پلتفرم از 50 درصد بهبود در بخش اتصال به دستگاه‌های هوشمند، ارتقاء دو برابری در اجرای پایدار محتوای HD و 20 درصد پیشرفت برای عملکرد‌های بین دستگاهی (Cross-Device) برخوردار خواهد بود.

بنابر اعلام هواوی، نسخه آزمایشی HarmonyOS 3.0 طی سه ماهه نخست سال 2022 در دسترس توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. هنوز زمان عرضه نسخه نهایی برای کاربران مشخص نشده ولی به نظر قبل از رسیدن به سال 2023 شاهد این اتفاق هیجان‎انگیز خواهیم بود.

زبان برنامه‌نویسی ویژه هواوی

ساخت زبان برنامه‌نویسی ویژه هواوی از آن اتفاقاتی است که مدت‎‌هاست در موردش صحبت می‌‎شود. پس از معرفی سیستم‌‎عامل هارمونی اعلام شد که هواوی قصد دارد زبان برنامه‎‌نویسی اختصاصی خود برای این سیستم‎‌عامل که نهایت سازگاری با آن را دارد نیز ارائه کند. در رویداد روز جمعه این شرکت از Cangije به عنوان زبان برنامه‎‌نویسی اختصاصی خود رونمایی کرد.

Cangije زبانی خواهد بود که بنا بر اعلام هواوی، می‌‎تواند گامی مؤثر در جهت ادغام سیستم‌‎عامل مبتنی بر لینوکس اولر (Euler) و هارمونی ایفا کند.

تحقق این هدف سبب می‌شود تا گستره بیشتری از محصولات بتوانند با پلتفرم یکپارچه هارمونی سازگار شده و دیگر دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل Euler نیز به راحتی بتوانند با دستگاه‌های مبتنی بر هارمونی اتصال برقرار کنند. در همین رابطه طی کنفرانس HDC.Together، هواوی بخشی را نیز به معرفی مقدماتی زبان برنامه‌نویسی کانگجی اختصاص داد تا توضیحاتی در خصوص هدف و رویکرد هواوی از عرضه این زبان برنامه‌نویسی شخصی‌سازی شده شرکت، عنوان شود.

رابط کاربری داشبورد خودروی مبتنی بر سیستم عامل هارمونی

یکی دیگر از خبر‌های جدید و البته جذاب هواوی در مراسم HDC 2021 اعلام برنامه‌ریزی جهت عرضه اولین خودروی هوشمند مبتنی بر HarmonyOS تا پایان سال میلادی جاری بود.

بنا بر اظهارات آقای ریچارد یو، مدیر بخش محصولات مصرفی هواوی، این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری یا در ابتدای سال میلادی آینده، نخستین خودرو‌های کراس اور مبتنی بر پلتفرم هارمونی را که با همکاری شرکت نوآور SERES (استارت‌آپ خلاق چینی در زمینه خودرو‌های الکتریکی)، روانه بازار کند.

طبق اعلام هواوی، در داشبورد خودرو‌های هوشمند HarmonyOS توجه ویژه‌ای به پوشش چند منظوره و قابلیت‌های Multi-Device دارد تا بتوان تجربه‌ای نو و بی‌سابقه را در اختیار مشتریان گذاشت. البته هواوی در این رویداد یک نسخه پیش نمایش از این رابط کاربری را نیز به نمایش گذاشت که از اتفاقات جالب توجهی مانند مدیریت کامل خودرو، سیستم‎‌های چندرسانه‎‌ای، قابلیت‎‌های پیام‌رسانی و مسیریابی به همراه برخی قابلیت‎‌های دیگر در آن خبر می‌‎دهد.

هواوی HMS Core 6

یکی دیگر از نکات قابل توجه این کنفرانس، انتشار نسخه ششم از سرویس‌های موبایلی HMS Core بود که این بار نه تنها به عنوان یک سرویس اختصاصی برای هواوی بلکه به عنوان بستری آزاد برای عملکرد بین سیستم‌عاملی و منبع باز (Open Source) معرفی شده است.

طبق اعلام شرکت هواوی، سرویس موبایلی HMS Core که برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد اکنون در نسخه جدید خود شامل 69 کیت توسعه دهنده به همراه 21،738 بسته API در 7 دسته‌بندی مختلف است.

از طرفی برای HMS Core 6 تعداد 13 قابلیت جدید، 18 قابلیت بهبودیافته و 13 قابلیت بین سیستم‌عاملی در نظر گرفته شده تا امکان پشتیبانی از تنوع بی‌نظیری از سیستم‌عامل‌ها شامل هارمونی، اندروید، پروژه متن باز OpenHarmony، ویندوز، iOS و لینوکس فراهم شود. با این تنوع امکان اجرای برنامه‌های بر پایه HMS Core 6 روی این سیستم‌عامل‌ها فراهم شده و می‌توان به راحتی بین انبوهی از سیستم‎‌عامل‎‌ها با رویکرد‌های مختلف، اتصال داخلی و هماهنگ برقرار کرد.

علاوه بر این قابلیت جذاب، با استفاده از HMS Core 6 می‌‎توان با استفاده از چارچوب‌های نرم‌افزاری (Framework) ثالث نظیر React ،Cordova و غیره از بستر‌های متنوع و مختلفی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت، رایانه‌های شخصی، تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، هدفون، اسپیکر، ساعت و خودرو‌های هوشمند نیز پشتیبانی کرده و بین آن‌ها ارتباط هماهنگی ایجاد نمود.

اتفاق خوب دیگر در مورد HMS Core 6 آن است که هواوی تمامی تمرکز خود را حول هماهنگی و ارتقای عملکردی در همه بخش‎‌ها شامل، گرافیک، قابلیت‎‌های چندرسانه‌‎ای، هوش مصنوعی، سرویس‎‌های برنامه و لایه سیستم به وجود آورده تا بسیاری از کار‌ها از دوش توسعه دهنده برداشته شده و به بهترین نحو توسط HMS Core انجام شود.

انسان دیجیتال هواوی با سرویس‌های مبتنی بر زبان اشاره

هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های کلیدی در دست توسعه شرکت هواوی است که طی کنفرانس HDC.Together به عنوان محور اصلی بسیاری از فناوری‎‌ها، مورد بحث قرار گرفت. شگفتانه دیگر هواوی در این زمینه یک انسان دیجیتالی بود که می‌تواند برای اولین بار تمامی فرامین نوشتاری و گفتاری را در لحظه با زبان اشاره اجرا نموده و امکان ارتباط با افراد بیشتری را فراهم کند.

این سرویس تحت عنوان Huawei SignPal Kit در دست توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار خواهد گرفت تا به واسطه آن بر پایه فناوری‌های Deep Neural Network، متن ورودی انسجام‌یافته و تصحیح‌شده از لحاظ قواعد دستوری و ادبی را با این انسان دیجیتال به حرکات زبان اشاره تبدیل نمود. با این فناوری حتی افراد زیادی که دچار ناشنوایی یا کم‌شنوایی هستند نیز امکان استفاده از محتوا‌های آموزشی را خواهند داشت.

جایزه بزرگ هواوی برای هکر‌ها و افراد عیب‌یاب

یکی از اهداف همیشگی هواوی، ارتقای عملکرد دستگاه‎‌ها از طریق ارتقای استانداردهای امنیتی آنهاست. افزایش سطوح امنیتی نیازمند ارتقای عملکرد و ممانعت از به وجود آمدن باگ‎‌های بزرگ و کوچک با بررسی همیشگی و مداوم پلتفرم‎‌ها و قابلیت‎‌هاست. با توجه به عرضه نسخه‎‌های جدید هارمونی 3.0، HMS Core 6 و بستر‌های نرم‌‎افزاری دیگر هواوی، توجه بیشتر به این بخش نیز به شدت احساس می‌‎شود.

در همین راستا هواوی اعلام نموده که اگر توسعه‌دهندگان بتوانند حتی یک باگ نرم‌افزاری ساده در پلتفرم نرم‌افزاری هواوی پیدا کنند جوایز ارزنده‎ای به آن‌ها تعلق خواهد گرفت که تا مبلغ حداکثر 1.5 میلیون یوآن تعیین شود. جایزه دیگر هواوی در این زمینه که مبلغی حتی سنگین‌تر است نیز به کسانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند هر گونه نقص سیستمی در محیط‌های نرم‌افزاری هواوی پیدا کنند.

همچنین هواوی دعوتی گسترده از هکر‌های کلاه سفید نیز به عمل آورده تا با پایش و بررسی وضعیت امنیتی، پلتفرم‎‌های تحت سرپرستی و توسعه این شرکت را از حیث نفوذ به هر متر و میزان لازمی مورد آزمون قرار دهند.

جمع‌بندی

کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی از 30 مهر تا 2 آبان برگزار می‌‎شود که در مراسم نطق اصلی آن شاهد انبوهی از خبرها و محصولات نرم‌افزاری جدید بودیم. در این مراسم هواوی پیش نمایشی از نسخه سوم هارمونی را معرفی کرد، زبان برنامه‌نویسی خود را به توسعه‌دهندگان نشان داده و با قابلیت‎‌هایی مانند انسان دیجیتال، رابط کاربری مخصوص خودرو‌ها و HMS Core 6 نشان داد تا چه حد به یکپارچگی و حوزه‎‌های مختلف نیز علاقه‎‌مند است.

این افق گسترده مسلماً در بازه‎‌های کوتاه و میان‌مدت موجب ارتقای نفوذ هواوی در صنایع مختلف و تبدیل شدن به شرکتی فعال در حوزه‌های مختلف فناوری خواهد شد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!