نگاهی به دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y7a و عملکرد آن مقاله و آموزش

نگاهی به دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y7a و عملکرد آن

اگر به خاطر داشته باشید هواوی در تاریخ 21 اکتبر 2020 (30 مهر 1399)، عضو جدید خانواده گوشی‌های میان‌رده‌ی سری Y خود را با نام Huawei Y7a معرفی کرد. عملکرد دوربین گوشی هواوی Y7a یکی از نقاط قوت این میان رده جدید هواوی بود. در ادامه به معرفی کلی این گوشی می‌پردازیم و سپس دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y7a را با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم.

نگاه اولیه به گوشی Huawei Y7a

گوشی هواوی Y7a دارای یک نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080×2400 پیکسل، نسبت ابعاد 20:9 و تراکم پیکسلی 395 پیکسل بر اینچ است که دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 این گوشی را در طراحی حفره‌ای (Punch Hole) خود جای داده است.

قلب تپنده‌ی این گوشی چیپست هشت هسته‌ای Kirin 710A هواوی بوده که از 4 هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A53 با فرکانس 1.7 گیگاهرتز تشکیل شده است. پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) این چیپست نیز Mali-G51 MP4 است. در نظر داشته باشید دیگر انواع چیپست‌های Kirin 710 با تکنولوژی ساخت 12 نانومتری تولید می‌شوند و حرف «A» موجود در Kirin 710A نشانگر فناوری ساخت 14 نانومتری این تراشه بوده که از این نظر با دیگر هم‌نوعان خود متفاوت است.

البته از نظر عملکرد تفاوت چندانی میان گوشی‌ها مجهز به چیپست Kirin 710A و اسمارت‌فون‌های دارای دیگر نسخه‌های Kirin 710 دیده نمی‌شود و از این نظر نیازی به نگرانی نیست. در کنار این چیپست، 4 گیگابایت حافظه‌ی رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی نیز حضور دارد که برای اکثر نیازهای کاربران کافی است.

دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y7a

از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های بارز گوشی Y7a نیز می‌توان به باتری حجیم 5000 میلی‌آمپر ساعتی، بلوتوث 5.1، جک 3.5 میلی‌متری هدفون، اسلات جداگانه برای کارت حافظه microSDXC و حسگر اثر انگشت آن اشاره کرد. افزون بر این‌ها گوشی مذکور از فناوری شارژ سریع 22.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند و طبق گفته‌های هواوی این شارژر قادر است باتری گوشی را تنها در 30 دقیقه به 46 درصد برساند.

از نظر نرم افزاری نیز گوشی هواوی Y7a به رابط کاربری EMUI 10.1 و سیستم عامل اندروید 10 تحت سرویس‌های موبایلی هواوی یا همان HMS مجهز است. بدین شکل کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از اپ گالری (App Gallery) هواوی یا راه‌های دیگر دانلود کنند.

از سوی دیگر می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بسیاری از کاربران را به گوشی Huawei Y7a جذب می‌کند، قیمت اقتصادی آن است. در حال حاضر (زمان نگارش این مطلب) این گوشی در بازار ایران با قیمتی در حدود 5 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مشخصات و کاربردهای دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y7a

گوشی هواوی Y7a دارای یک ترکیب دوربین چهارگانه است که با استانداردهای کنونی برای یک گوشی میان‌رده هم‌خوانی دارد. در اصل دو سنسور از این ترکیب چهارگانه را می‌توان به عنوان فاکتورهای اصلی در نظر گرفت و دو سنسور دیگر برای کاربردهای خاص قابل استفاده هستند.

دوربین اصلی (واید)

در بررسی عملکرد دوربین گوشی هواوی Y7a باید گفت که دوربین اصلی این ترکیب یک سنسور 48 مگاپیکسلی Quad Bayer با اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر بوده که برای دوربین گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی حال حاضر بسیار رایج است. پیش روی آن نیز یک لنز 26 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 و بدون لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. این دوربین به فناوری فوکوس خودکار موسوم به PDAF نیز مجهز است.

در نظر داشته باشید به دوربین اصلی یک ترکیب دوربین، سنسور واید یا عریض نیز گفته می‌شود که در اصلی پراستفاده‌ترین دوربین حاضر در هر اسمارت‌فونی است. این دوربین برای تصویربرداری از مناظر و عکاسی‌های روزمره عملکرد قابل قبولی دارد.

دوربین اولترا واید

دوربین اولترا واید یا همان فوق عریض گوشی Y7a یک سنسور 8 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/1.8 و میدان دید 120 درجه‌ای است.

دوربین‌های اولتراواید نیز عملکردی همانند دوربین اصلی (واید) دارند، با این تفاوت که این نوع دوربین‌ها نمای دورتر و وسیع‌تری را ضبط می‌کنند؛ پس دوربین اولتراواید برای مناظر گسترده‌تر عملکرد بهتری داشته و برای عکس‌های دسته جمعی و خانوادگی ایده‌آل است.

عملکرد دوربین گوشی هواوی Y7a

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو گوشی مزبور نیز یک حسگر 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و گشودگی دیافراگم f/2.4 است که برای تصویربرداری بسیار نزدیک خوب عمل می‌کند و بهترین عملکرد خود را در فاصله فوکوس 4 سانتی‌متری نشان می‌دهد؛ پس برای تصویربرداری فوق‌نزدیک پیشنهاد می‌شود از دوربین ماکروی این گوشی استفاده کنید. برای مثال تصویربرداری با سنسور ماکرو از گل‌ها، اسباب‌بازی‌ها، حشرات و دیگر سوژه‌های نزدیک، تصاویر واقعاً جذابی را ایجاد می‌کند.

شایان ذکر است متخصصین وب‌سایت‌های تکنولوژی، دوربین این گوشی را برای تصویربرداری از اسباب‌بازی‌ها و مینیاتورها بسیار خوب دانسته‌اند.

دوربین عمق‌سنج

آخرین دوربین گوشی Y7a نیز یک سنسور عمق‌سنج 2 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 است. البته همانطور که می‌دانید با سنسورهای عمق‌سنج نمی‌توان تصویر جداگانه گرفت و در واقع این حسگرها برای اضافه کردن اطلاعات عمق تصویر به دیگر دوربین‌های گوشی و به صورت هوشمند توسط نرم افزار گوشی به کار گرفته می‌شوند.

دوربین گوشی هواوی Y7a

اپلیکیشن دوربین گوشی هواوی Y7a تفاوت چندانی با دیگر اسمارت‌فون‌های سری Y ندارد. برای تغییر حالت تصویربرداری کاربر می‌تواند از قسمت پایین اپلیکیشن دوربین استفاده کند و برای تغییر به دوربین سلفی و برعکس نیز مثل همیشه یک دکمه‌ی جداگانه در قسمت پایین و راست نرم افزار حضور دارد.

در میان حالت‌های مختلف، حالت حرفه‌ای یا همان پرو نیز مشاهده می‌شود که بر خلاف دیگر برندهای بزرگ، بین حالت حرفه‌ای در این گوشی میان‌رده و پرچمداران این شرکت تفاوت چندانی نیست. از پارامترهایی که در حالت حرفه‌ای (Pro Mode) کاربر می‌تواند تغییر دهد نیز می‌توان حساسیت یا همان ISO (بین 50 تا 3200)، سرعت شاتر (بین 1/4000 تا 30 ثانیه)، جبران نوردهی (از -4 تا +4 EV با توقف‌های 1/3) و تراز سفیدی یا همان وایت بالانس را نام برد.

افزون بر این‌ها حالت نورسنجی را نیز می‌توان بین نورسنجی ماتریسی، مرکزی و نقطه‌ای تغییر داد و همچنین می‌توان برای عکاسی از میان فوکوس تکی، پیوسته و دستی نیز یکی را انتخاب کرد.

دوربین هواوی Y7a عملکرد دوربین گوشی هواوی Y7a، در حالت پرتره (Portrait Mode)، به شکلی است که کاربر قادر است پس‌زمینه‌ی تصویربرداری را مات کند و افکت‌های بوکه‌ای چون دایره‌ها و قلب‌ها را به تصویر اضافه کند. علاوه بر ویژگی‌های گفته شده کاربر می‌تواند روی تصویر بین 0 تا 10 درجه زیباسازی (Beautification) انجام دهد.

دوربین چهارگانه گوشی هوآوی Y7a

نمونه‌های عکاسی با دوربین چهارگانه گوشی هواوی Y7a

در روز روشن، تصاویر گرفته شده توسط دوربین اصلی گوشی Y7a از کیفیت رضایت‌بخشی برخوردارند. جزئیات این تصاویر به خوبی حفظ شده و نویز نیز تا حد قابل قبولی کاهش یافته است. در کل  عکاسی با دوربین اصلی گوشی Y7a تجربه‌ی خوبی است.

عملکرد دوربین گوشی هوآوی Y7a دوربین گوشی هوآوی Y7a

نمونه عکس واید (اصلی) با Y7a

البته در نظر داشته باشید با تغییر در حالت تصویربرداری و استفاده از رزولوشن 48 مگاپیکسلی دوربین، تصاویر با جزئیات بیشتری می‌توان گرفت، اما کیفیت عکس‌ها در این حالت به نوردهی بسیار بالا نیاز دارد.

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی گوشی مزبور نیز قابل قبول بوده و با دیگر سنسورهای اولتراواید 8 مگاپیکسلی موجود در گوشی‌هایی چون گلکسی A31 تفاوت چندانی ندارند.

دوربین هوآوی Y7a

نمونه عکس اولترا واید با Y7a

در نور کم نیز دوربین گوشی Huawei Y7a عملکرد خوبی دارد. البته بخش‌هایی از تصویر که نوردهی لازم را دارند، وضعیت رنج دینامیکی بهتری در آنها به چشم می‌خورد.

در حالت عکاسی شب (Night Mode) تقریباً تمام نکات گفته شده برطرف می‌شوند. در این حالت رنج دینامیکی و اشباع رنگ‌ها بهبود چشم‌گیری می‌یابند.

دوربین هوآوی Y7a

نمونه عکس نایت شات با Y7a

دوربین ماکروی دو مگاپیکسلی موبایل Y7a هواوی برای تصویربرداری از سوژه‌های نزدیک یا به عبارتی کلوزآپ عملکرد خوبی و جالبی دارد و علی‌رغم رزولوشن پایین سنسور آن، جزئیات بالایی را از سوژه مد نظر ضبط می‌کند.

عکس دوربین هوآوی Y7a

نمونه عکس ماکرو با Y7a

اما نکته مهم اینجاست اگر کاربر با دوربین اصلی گوشی تصاویری با رزولوشن 12 مگاپیکسل بگیرد و آن‌ها را به اندازه‌ی ابعاد لنز ماکرو کراپ کند نیز به همان اندازه جزئیات را خواهد دید. البته اگر با حالت 48 مگاپیکسلی از سوژه‌ی نزدیک عکس گرفت و بزرگنمایی نمود، جزئیات بیشتری هم قابل مشاهد خواهند بود؛ پس می‌توانید بسته به شرایط، از این روش نیز استفاده کنید.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!