هوآوی میت 50 پرو گوشی هوشمند شماره یک جهان از منظر کیفیت دوربین! اخبار

هوآوی میت 50 پرو گوشی هوشمند شماره یک جهان از منظر کیفیت دوربین!

سری Huawei Mate 50 در سپتامبر 2022 با چهار مدل جدید در چین عرضه شد.

Mate 50، Mate 50 Pro، Mate 50E وMate 50 RS Porsche Design. هوآوی میت 50 پرو در حال حاضر در اروپا به فروش می‌رسد. گرچه این گوشی بدون سرویس‌های موبایلی گوگل و 5G ارائه می‌شود، ولی همچنان یک دستگاه چندرسانه‌ای با دوربین عالی است.

در برگه مشخصات Mate 50 Pro نکات قابل توجه و درخشانی در رابطه با این پرچم‌دار تازه وارد به چشم می‌خورد. میت 50 پرو یک گوشی هوشمند نازک با لبه‌های خمیده و محافظ IP68 و گلس با دوام روی صفحه نمایش است. این صفحه نمایش OLED، 6.74 اینچی فوق‌العاده از یک پنل یک میلیارد رنگی p1212 با وضوح بالا، نرخ به روزرسانی 120 هرتزی +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

ناچ صفحه نمایش این گوشی به اندازه آیفون آزاردهنده نیست چراکه به‌طور محسوسی نازک‌تر است. دارای سخت افزار مشابهی مانند دوربین سلفی، اسکنر ToF 3D برای شناسایی دقیق چهره و بلندگو/گوشی و مجهز به دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی فوق عریض می‌باشد که سه گزینه متفاوت برای میدان دید ارائه می‌دهد.

دوربین عقب هواوی میت 50 پرو به معنای واقعی توجه کاربر را جلب می‌کند. سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی RYYB با یک لنز تثبیت‌شده منحصربه‌فرد و دیافراگم متغیر واقعی (f/1.4-f/4.0) ارائه می‌شود. همچنین یک دوربین فوق عریض 13 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار و ماکرو دارد.

هرچند هوآوی به لطف سنسور با وضوح بالا، عکس باکیفیت تا زوم 10 برابر را وعده داده است، دوربین تله فوتو 64 مگاپیکسلی دارای لنز پریسکوپی برای زوم اپتیکال 3.5 برابری است. کل سیستم دوربین میت 50 پرو از یک سنسور 10 کاناله چند طیفی و فوکوس خودکار لیزری کمک می‌گیرد.

نتایج تست دوربین هوآوی میت 50 پرو

سایت دکزومارک (dxomark) با مجموعه‌ای از آزمایش‌های دقیق روی دوربین، عملکرد گوشی هوشمند Huawei Mate 50 Pro را از منظر کیفیت عکس، فیلم و زوم از دیدگاه کاربر نهایی بررسی کرده است. این مقاله نحوه عملکرد این گوشی را در انواع آزمایش‌ها شرح می‌دهد و مهم‌ترین نتایج را اراده می‌دهد که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

بررسی اجمالی

مشخصات کلیدی دوربین:

اصلی: سنسور 50 مگاپیکسلی، لنز 24 میلی‌متری با دیافراگم قابل تنظیم f/1.4 – f/4.0، OIS

فوق عریض: سنسور 13 مگاپیکسلی، لنز 13 میلی‌متری با دیافراگم f/2.2

تله: 64 مگاپیکسل، لنز دیافراگم 90 میلی‌متری با زوم f/3.5، OIS

مزایا:

  • طیف وسیع عکاسی و فیلمبرداری
  • عکس با جزئیات بالا
  • نویز کنترل شده در تصویر
  • عمق تصویر در عکس‌های گروهی با نور زیاد
  • حفظ جزئیات در حالت‌های زوم مختلف
  • افکت بوکه شبیه‌سازی شده‌ی عالی
  • فوکوس خودکار سریع و دقیق در عکس و ویدیو
  • رنگ‌های قابل توجه در شرایط پر نور
  • ویدیوهای یک‌پارچه

معایب:

  • برفک‌هایی که گاهی قابل تشخیص هستند
  • پیش‌نمایش و عکس نهایی متفاوت که اغلب در صحنه‌های پیچیده قابل مشاهده است
  • عکاسی با سرعت پایین در برخی صحنه‌ها
  • تفاوت وضوح تصویر بین فریم‌ها؛ قابل مشاهده در اغلب ویدیوها

 

با کسب 149 امتیاز، هوآوی میت 50 پرو شماره‌ی یک را در رتبه‌بندی دوربین میان گوشی‌های هوشمند در DXOMARK  به خود اختصاص داده است. همچنین به لطف نتایج عالی در مقوله‌های نوردهی، فوکوس و بافت/نویز، بهترین امتیاز عکس تا به امروز را به دست آورده است.

امتیاز فوکوس خودکار از دیافراگم قابل تنظیم جدید و مبتکرانه بهره برده است به شکلی که امکان بهینه‌سازی عمق میدان را در یک صحنه فراهم می‌کند. دیافراگم قابل تنظیم به‌ویژه در پرتره‌های گروهی بسیار مفید است. با بزرگ‌تر شدن سنسورهای تصویر گوشی‌های هوشمند، عمق میدان کاهش می‌یابد و چنانچه سوژه‌ها در یک صفحه متمرکز نباشند، فوکوس کردن روی همه سوژه‌ها دشوارتر می‌شود.  هواوی از یک دیافراگم تعبیه‌شده که امکان تنظیم از فوکوس f/1.4 تا f/4.0 را دارد استفاده می‌کند، بنابراین بسته به قاب عکس، دوربین می‌تواند جذب نور را در اولویت قرار دهد (در نور کم)، یا عمق میدان را به حداکثر برساند، و یا حتی یک تصویر متعادل‌تر انتخاب کند. آخرین بار شاهد یک ویژگی مشابه در سری گلکسی نوت 10 سامسونگ با دیافراگم دوگانه بودیم، اما هنوز خیلی رایج نیست و نتایج این ویژگی سامسونگ شبیه هوآوی نیست.

به لطف ترکیبی از ماژول دوربین سه‌تایی با وضوح فوق‌العاده و الگوریتم‌های فیوژن، کیفیت زوم دوربین نقطه قوت این دستگاه است. نتیجه آن، حفظ جزئیات تصویر از لنز تله فوق عریض تا دوربرد است. به طور کلی، Mate 50 Pro بعد ازHonor Magic4 Ultimate در رتبه دوم زوم قرار دارد، که جزئیات بهتری را در لنز تله با برد متوسط ​​ارائه می‌دهد.

برای تست ویدیو، هوآوی میت 50 پرو با حالت Vivid HDR فعال، رزولوشن 4K و 30 فریم در ثانیه تست شد. Vivid HDR یک فرمت ویدیویی HDR جدید است و قبلاً توسط تلفن‌ها و برخی تلویزیون‌ها (http://www.theuwa.com/terminal-certify) پشتیبانی شده است. به طور کلی، میت 50 پرو در فیلمبرداری به اندازه تصویربرداری برجسته نبوده و در رتبه هفتم قرار دارد، یعنی دقیقا پایین‌تر از رقبای خود مثل گوگل پیکسل 7 پرو و ​​آخرین آیفون‌های اپل. در این تست، نوردهی نقطه قوت اصلی در فیلمبرداری بود که با نوردهی دقیق و هدفمند، همچنین دامنه دینامیکی وسیع در فضاهای داخلی با نور زیاد صحت‌سنجی شد. با این حال، هوآوی میت 50 پرو از نظر بافت/نویز به ویژه در نور کم تا حدودی از بهترین‌ها عقب مانده است.

 

بالاترین امتیاز در ثبت عکس‌های گروهی

در این زمینه، Mate 50 Pro یک امتیاز بالاتر از Google Pixel 7 Pro و دو امتیاز بالاتر از Apple iPhone 14 Pro کسب کرده است. همانطور که در بالا ذکر شد، برتری قابل توجه هوآوی در حوزه عکس‌های گروهی با دیافراگم قابل تنظیم جدید است. رنگ‌های پوست عمدتاً به خوبی رندر می‌شوند، اما تغییر رنگ‌های صورتی یا نارنجی در شرایط خاص قابل مشاهده است. آزمایش‌کنندگان همچنین دریافتند که میت 50 پرو نسبت به برخی از رقبای خود کمی کمتر می‌تواند لحظات تعیین‌کننده را ثبت کند. به خصوص در نور کم، Pixel 7 Pro در گرفتن عکس سریع‌تر بوده و در جلوگیری از تاری هنگام حرکت سوژه بهتر است.

شایان ذکر است که میت 50 پرو با سیستم تصویربرداری لایکای موجود در P50 Pro عرضه نمی‌شود. در عوض، به سیستم XMAGE خود هوآوی مجهز شده است که به کاربر این امکان می‌دهد تا از بین سه پیش‌تنظیم رندر تصویر: Vivid، Bright، و Original یکی را انتخاب کند. Vivid کنتراست را افزایش می‌دهد، Bright روشنایی را در حین متعادل کردن نوردهی افزایش می‌دهد، و Original تلاش می‌کند تا رنگ‌ها را به همان صورتی که توسط چشم کاربر دیده می‌شود، نمایش دهد.

Huawei Mate 50 Pro رنگ طبیعی قابل توجه؛ عمق زیاد، فوکوس را روی همه سوژه‌ها حفظ می‌کند

بالاترین امتیاز در شرایط کم‌نور

هنگام تست دستگاه در شرایط کم‌ نور، هوآوی میت 50 پرو جزئیات را به وضوح و کاملا طبیعی، با طیف وسیعی نشان می‌دهد که در مجموع بهترین امتیاز در نور کم را تا به امروز به دست آورده است. تصاویر با رنگ‌های درخشان، زنده، متعادل و با کنتراست بالا ارائه می‌شوند. به نظر می‌رسد مهندسان هوآوی سعی کرده‌اند حال و هوای صحنه‌های کم نور را با ورود رنگ‌های گرم به خوبی به نمایش درآورند. در نور کم، دوربین دیافراگم را تا فوکوس f/1.4 باز نگه می‌دارد تا بتواند تا حد امکان نور بیشتری را جذب و به تصویر بکشد.

Apple iphone 14 Pro

سفید متمایل به سبز – زرد

Google Pixel 7 Pro

تعادل نور آبی و سفید

 

Huawei Mate 50 Pro

کنتراست بالا و حفظ اصالت رنگ سفید

هنگام استفاده از زوم تله در نور کم، Mate 50 Pro همچنین توانست جزئیات بیشتری را حفظ کند و در اکثر تنظیمات زوم، سطح نویز کمتری نسبت به رقبای خود داشت. از طرف دیگر کیفیت فیلمبرداری در نور کم نسبت به رقبا پایین‌تر بود، به خصوص در مقایسه با آیفون 14 پرو. بافت نامناسب و نویز زیاد از مهمترین ایرادات آن هنگام ضبط ویدیو در شرایط کم نور بودند.

امتیازهای دوربین هوآوی میت 50 پرو در مقایسه با سایر گوشی‌های فوق پریمیوم

 

جمع‌بندی

به طور کلی، Mate 50 Pro ضعف‌های ویدئویی رایج را به خوبی کنترل می‌کند، اما برخی از این ضعف‌ها، از جمله aliasing و ghosting، هنوز در آن قابل توجه هستند. همچنین در نرخ فریم 30 فریم در ثانیه (30fps) امتیاز کمتری نسبت به رقبا کسب می‌کند. ویدیوهای Huawei Mate 50 Pro در مقایسه با سایر دستگاه‌ها با 60 فریم در ثانیه، روانی کمتری دارند؛ به‌ویژه هنگام متحرک بودن سوژه‌.

برای مطالعه جزئیات بیشتر در خصوص دوربین گوشی هوشمند هوآوی میت 50 پرو به آدرس https://www.dxomark.com/huawei-mate-50-pro-camera-test/ مراجعه کنید.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!