با انتشار گزارش سالانه مشخص شد؛ رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی در سال 2020 اخباررویدادها

با انتشار گزارش سالانه مشخص شد؛ رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی در سال 2020

به رسم هر سال، با برگزاری یک نشست خبری و با حضور خبرنگاران بین‌المللی، گزارش سالانه هواوی خود را ارائه کرده است. این کنفرانس در تاریخ 31 مارس مصادف با 11 فروردین به شکل پرسش و پاسخ برگزار شد و در آن «کن هو» (Ken Hu) جانشین مدیرعامل هوآوی و «یانلی شی» (Yanli Shi) جانشین مدیر مالی هوآوی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی در سال 2020 نیز ادامه داشته است.
در ابتدای این نشست خبری گزارش سالانه هوآوی، «ژو یومنگ» (Zhou Yumeng) از روزنامه چینیShenzhen Special Zone Daily با اشاره به شرایط کاری هوآوی که در 2 سال گذشته بسیار سخت پیش رفته است، سوالاتی را مطرح کرد. بزرگترین علامت تعجب برای وی، موفقیت مالی هوآوی درسال 2020، با وجود تمام مشکلات به وجود آمده بود.
گزارش سالانه هوآوی
«کن هو» ضمن اذعان به وجود مشکلات در سال 2020 طبق گزارش سالانه هوآوی، عنوان کرد که میزان رشد درآمد هوآوی در مقایسه با سال گذشته، با رشد کمتری روبرو بوده است. در پنج سال گذشته، همواره هوآوی رشدی 14 درصدی در میزان درآمد و سود خالص خود تجربه کرده است. میزان رشد این دو شاخص در سال گذشته کمتر از این میزان بوده اما هوآوی همچنان موفق به کسب درآمد بیشتری نسبت به سال قبل شده است.
او افزود، باید اعتراف کرد که فشار همه جانبه آمریکا در این مدت، دلیل اصلی کاهش رشد درآمد هوآوی بوده است. این تحریم‌ها بیشترین تاثیر خود را روی بخش مصرف‌کنندگان هوآوی و به صورت ویژه بر روی کسب‌و‌کار گوشی هوشمند آن گذاشته است. اما هوآوی با وجود این مشکلات، باز موفق به ثبت رشد درآمد مثبت در سال 2020 شده است.
طبق گزارش سالانه هوآوی، از جمله دلایل رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی می‌توان به چند نکته اشاره کرد. در وهله اول، هوآوی تلاش زیادی انجام داده تا در زنجیره تامین قطعات خود از تولیدکنندگان متفاوت و متنوعی استفاده کند. این مهم تضمینی برای رسیدن قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید، به کارخانه‌های هوآوی، در زمان مناسب و تعداد کافی بوده است.
یکی دیگر  دلایل رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی، سرمایه‌گذاری عظیم هوآوی در بخش نوآوری است. در سال گذشته نیز هوآوی به سنتی چندساله ادامه داد و 15 درصد از درآمد خود را به بخش تحقیق و توسعه تخصیص داده است. این میزان، درصد بزرگی از درآمد کل هواوی است. در کنار این عوامل، دست یافتن به این موفقیت بدون تلاش همه کارکنان و اطمینان شرکا و مشتریان امکان‌پذیر نبوده است.

گزارش رشد هوآوی در سال 2020

نمودار فراوانی میزان درآمد هوآوی در مناطق مختلف

باید به این نکته نیز اشاره کرد که هوآوی در سال گذشته با تصمیم‌های اساسی و تمرکز روی تجارت‌های جدید موفق شده تا به رشد خود ادامه دهد.
یکی از این موقعیت‌ها حوزه خدمات‌‌دهندگان (Carrier) بوده است. شیوع بیماری کرونا باعث افزایش نیاز بازار به شبکه اینترنت و حجم بیشتر این خدمات شده است. در سال گذشته بسیاری مجبور به کار در منزل شدند که هنوز هم ادامه دارد. در این شرایط خدمات‌دهندگان شبکه موبایل نیاز زیادی به افزایش ظرفیت، پوشش و خدمات شبکه خود داشته‌اند و به همین علت کسب‌و‌کار هوآوی در این بخش از رونق خوبی برخوردار بوده است.
اگر به بخش Enterprise (خدمات رایانش ابری، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده) هوآوی نگاهی داشته باشیم متوجه رشد دورقمی این بخش در سال‌های اخیر می‌شویم که شامل سال گذشته نیز می‌شود.

طبق گزارش سالانه هوآوی، رشد 65 درصدی درآمد در حوزه محصولات تجاری غیر موبایل را شاهدیم

گزارش سالانه هوآوی نشان می دهد، در بخش مصرف‌کنندگان هوآوی، بخشی از درآمد مربوط به حوزه گوشی هوشمند کاهش پیدا کرده است اما محصولات تجاری غیر موبایل هوآوی (8+N) رشد 65 درصدی را تجربه کرده است. فروش بخش 8+N به هوآوی کمک کرد تا از تاثیرات منفی به وجود آمده روی فروش گوشی هوشمند خود بکاهد.

رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی

میزان درآمد هوآوی از سه بخش اصلی خود مخابرات، Enterprise و بخش مصرف‌کنندگان

اگر بخواهیم عملکرد هوآوی در مناطق مختلف از دنیا را بررسی کنیم، باید از چین شروع کنیم که در آن هر سه بخش خدمات ارتباطی موبایل (مخابرات)، Enterprise و مصرف‌کنندگان، عملکردی عالی داشته و 65.6 درصد از درآمد هوآوی در این سال را رقم زده‌اند. در چین، اولین فاز راه‌اندازی اینترنت موبایل 5G با موفقیت در سال گذشته اجرا شده و همچنان به رشد سریع خود ادامه می‌دهد.
صنایع و موسسات بسیاری در چین تصمیم به تغییر ساختار خود و استفاده از ساختار هوشمند و دیجیتال گرفته‌اند. حتی در مقایسه با شرکت‌های بین‌المللی که کار چندانی در این زمینه نکردند، می‌توان این شرکت‌ها را رهبران تغییر ساختار و هوشمندسازی در دنیا قلمداد کرد. این تغییر ساختار باعث افزایش تقاضا برای راهکارها و دستگاه‌های دیجیتال و همچنین خدمات ابری در بازار چین شده است. خدماتی که هوآوی یکی از تامین‌کنندگان اصلی آن در بازار چین است.
در ادامه این نشست خبری گزارش سالانه هوآوی، «گائو یوآن» (Gao Yuan) از رسانه معتبر و بین‌المللی بلومبرگ اشاره به کمبود قطعات اصلی گوشی ‌هوشمند هوآوی و به ویژه پردازنده کرد. او پرسید، اگر به نیمه دوم سال 2020 نگاهی داشته باشیم، هوآوی با میزان زیادی کاهش در ارسال گوشی هوشمند به فروشگاه‌ها روبرو بوده است که حتی در خود چین نیز شرایط به همین گونه بوده است. هوآوی آینده بخش مصرف‌کنندگان خود، خصوصا کسب‌و‌کار گوشی هوشمند خود را چگونه ارزیابی می‌کند؟ هوآوی چه برنامه‌ای برای مقابله با این کمبود و به صورت کلی مشکلات بخش گوشی هوشمند خود دارد؟
«کن هو» در پاسخ به این خبرنگار با اشاره به گذشته درخشان شرکت در بخش گوشی هوشمند و رشد ادامه‌دار درآمد هوآوی، افزود: «بخش مصرف‌کنندگان هوآوی توجه بسیاری را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده و بخش گوشی هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. در همین مدت هوآوی به عنوان یکی از رهبران بازار گوشی هوشمند خود را مطرح کرده است و تا به حال صدها میلیون کاربر از گوشی‌های این شرکت استفاده کرده‌اند. اما به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده در چرخه تامین قطعات، این کسب‌و‌کار هوآوی ضربه دیده است.»
او از پیش‌بینی دقیق شرایط در سال جدید خودداری کرده و اعلام کرد هوآوی توان ادامه حضور قدرتمند در بازار گوشی هوشمند در سال‌های پیش‌رو را دارد. طبق گزارش سالانه هوآوی نشان می دهد، هوآوی به عرضه سالانه محصولات جدید خود در سال جدید نیز ادامه خواهد داد و محصولات پرچم‌دار و برتر هوآوی نیز بر اساس همان برنامه اعلام شده معرفی خواهند شد. هوآوی اخیرا از نسل دوم گوشی هوشمند تاشو خود یعنی هوآوی Mate X2 رونمایی کرده است که پس از ورود به بازار، یکی از بیشترین میزان تقاضاها را داشته است.

 

حرکت به سوی اکوسیستمی هوشمند و متصل

نکته مهم در مورد بخش مصرف‌کنندگان هوآوی اینکه گوشی هوشمند فقط بخشی از آن است. هوآوی برای این بخش برنامه‌های زیادی در سر دارد. در بیانی ساده، هوآوی کاربران را در مرکز توجه خود قرار داده است که نمود آن در پروژه زندگی فراگیر مبتنی بر هوش مصنوعی یا Seamless AI Life دیده می‌شود. در این پروژه هوآوی در پی خلق نوآوری‌های بسیار در پنج حیطه مختلف است که سیستم عامل هارمونی، اکوسیستم HMS و هوش مصنوعی تنها بخشی از آن هستند. این پروژه از چند سال گذشته آغاز شده و در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

علاوه بر آن، هوآوی در حال ترکیب اکوسیستم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود با یکدیگر است. یک ساختار قدرتمند که در آن هر کاربر فقط با یک شناسه کاربری می‌تواند به دستگاه‌ها و خدمات بسیاری دسترسی داشته باشد. هوآوی، کاربران و تجربه مثبت آنها را در مرکز توجه بخش مصرف‌کنندگان خود قرار داده است. این موضوع استراتژی راهبردی هوآوی در همه زمینه‌ها از جمله گوشی هوشمند بوده و خواهد بود.
این استراتژی در پی سال‌ها استفاده، در واقع می‌توان گفت بهینه نیز شده است. سال گذشته با کاهش فروش گوشی هوشمند، هوآوی به کمک همین استراتژی در باقی محصولات مصرفی موفقیت بزرگی کسب کرده است. به زبان ساده، گوشی هوشمند بخشی از راهبرد آینده هوآوی خواهد بود، اما تمام آن نیست و هوآوی به توسعه دیگر بخش‌ها نیز خواهد پرداخت.
گزارشکر شبکه BBC آقای «گوردون کوررا» (Gordon Corera) سوالی در مورد آینده رابطه هوآوی با ایالات متحده آمریکا پرسید. او می‌پرسد، «به نظر می‌رسد که طوفان کنونی که به واسطه تحریم‌های آمریکا آغاز شده بود، توسط هوآوی مدیریت شده است، اما به نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها ادامه‌دار خواهد بود و حتی تیم جدید مدیریتی در ایالات متحده نیز تمایل به تغییر سیاست‌ها در برابر هواوی ندارد. اولا تاثیرات بلندمدت این موضوع چیست؟ و ثانیا برنامه هوآوی برای تولید پردازنده رده بالا، مثلا با قابلیت 5G در آینده چیست و آیا برنامه‌ای برای استقلال در این زمینه نیز وجود دارد؟
بدون شک مناسبات ژئوپولوتیک بین قدرت‌های جهانی نظیر آمریکا و چین تاثیرات مهمی روی بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی از جمله هوآوی داشته است. این موضوع ضرر گسترده‌ای برای همه بازیگران چرخه تامین قطعات داشته و همچنان که هوآوی قسمتی از درآمد خود را از دست داده، تعداد زیادی از تولیدکنندگان نیز درآمدهای خود حاصل از خرید هوآوی را از دست داده‌اند.
کسی نمی‌تواند منکر اهمیت خریدسالانه 10 تا 20 میلیارد دلاری هوآوی از تولیدکنندگان آمریکایی شود. همچنین یافتن شرکتی جایگزین که بتواند شکاف حاصل از نبود هوآوی را پر کند نیز آسان نخواهد بود. البته هوآوی نیز بخش زیادی از نیازهای خود را از تولیدکنندگانی غیر آمریکایی تامین می‌کند.
نکته مهم این محدویت برای هوآوی متوجه کل صنعت گوشی هوشمند نیز شده است و به نوعی برای آن هزینه‌زا بوده است. حالا که آمریکا استفاده از قطعات آمریکایی را در برخی محصولات ممنوع کرده، بسیاری از تولیدکنندگان برای حفظ مشتریان خود در پی تغییر ساختار تولید خود و کاهش سهم قطعات آمریکایی در محصولات خود هستند که این کار نیاز هزینه‌های بیشتر برای طراحی و تغییرات جدید خواهد بود.
«کن هو» با اشاره به این نکته که بسیاری از تولیدکننده‌های بالادستی مانند شرکت‌های آمریکایی، بسیاری از تولیدکنندگان پائین دستی و شرکت‌هایی مانند هوآوی از این تصمیم آمریکا متضرر شده‌اند، این سوال را مطرح کرد که وقتی یک تصمیم تاثیرات منفی بسیاری روی تعداد زیادی از بازیگران یک صنعت داشته باشد، آیا نباید به درستی این تصمیم شک کرده و نسبت یه اصلاح آن بر آمد؟
هوآوی هم‌اکنون موفق به خرید تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز خود در تعداد بالاشده تا بتواند از خطرات احتمالی کمبود قطعات در امان بماند. اما با وجود حرکت سریع جهان به سمت دیجیتالی شدن، نیاز به پردازنده‌ها باز هم رشد خواهد داشت. برای مثال تا چند سال آینده همه خودروها مجهز به چند پردازنده برای مدیریت بخش‌های مختلف خواهند شد.
به عقیده هوآوی برای رسیدن به تولید کافی پردازنده در سطح جهان با توجه به نیازهای روزافزون، یک همکاری بین‌المللی بین تمامی کشورهای دنیا باید صورت بگیرد و عملا هیچ کشوری به تنهایی قادر به رفع نیاز جهان به پردازنده نخواهد بود.

نتایج گزارش سالانه هوآوی

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نشست خبری، «دیوید کریتون» (David Kirton) از رویترز بود که این سوالات را مطرح کرد. تا چه زمانی روند کاهش درآمد هوآوی در بازار خارج از چین ادامه خواهد داشت؟ و آیا در سال‌های آتی، هوآوی تکیه بیشتری بر درآمد خود از بازار چین خواهد داشت؟
«کن هو» در پاسخ به این خبرنگار افزود، صحبت در مورد درآمد در یک منطقه جغرافیایی از عوامل زیادی متاثر است و نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی روی این مسئله داشت. در مورد درآمد ترکیبی و کل نیز به همین صورت است و در کل این‌گونه مسائل به صورت کلی قابل پیش‌بینی نیست. اما آنچه محتمل است این است که رفته رفته باید منتظر برگشتن شرایط به حالت عادی پس از کاهش خطرات فراگیری کرونا و افزایش دوباره تقاضا در بازار باشیم.
سوال بعدی این نشست در باب ورود هوآوی به صنعت خودروسازی و احتمال عرضه اولین محصول هوآوی در این حوزه بود. صنعت خودروسازی توجه بسیاری را در سال‌های اخیر به سمت خود معطوف کرده و عملا بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و فعال در حوزه دیجیتال نیز علاقه خود را برای ورود به این حوزه نشان داده‌اند. صنعت خودرو سابقه زیادی دارد، اما با موج جدید خودروهای الکترونیک و دیجیتال، این صنعت در شرف تغییری بزرگ قرار دارد.
در طبق گزارش سالانه هوآوی عنوان شد، هوآوی این تغییر را پیش‌بینی کرده بود و سرمایه‌گذاری خود در این بخش را از سال‌ها پیش آغاز کرده است. جایگاه هوآوی در این صنعت مشخص است که به عنوان ارائه‌دهنده قطعات و راهکارها برای خودروهای هوشمند خود را مطرح کرده است. اصولا هوآوی بیشتر علاقه‌مند به ارائه فناوری های خود به خودروسازان در سال‌های آتی خواهد بود و علاقه‌ای به ارائه مستقیم یک خودرو به بازار را ندارد. خدماتی که در حوزه‌های رانندگی هوشمند، سرویس‌های ابری خودروهای هوشمند و ارتباط هوشمند خواهند بود.
در حال حاضر هوآوی فقط به عنوان یک ارائه‌کننده قطعات، فعالیت می‌کند و به صورت همزمان در این حوزه و البته حوزه محصولات مصرفی خود سرمایه‌گذاری کرده است. این موضوع دو منفعت بزرگ برای هوآوی داشته است. یکی امکان استفاده از تجربه و دانش هوآوی در صنعت خودرو است. تجربه‌ای که در پس سال‌ها فعالیت قدرتمند در حوزه مصرف‌کننده به دست آورده است.
همچنین هواوی بخش طراحی، محصول قدرتمند نیز دارد که در تحکیم حضور هوآوی در بازار قطعات صنعت خودرو کمک زیادی خواهد بود.

به عنوان سوال آخر در گزارش رشد هوآوی در سال 2020، «لی برت» (Lee Barret) سوالی در مورد شرایط فعلی هوآوی در حوزه پردازنده مطرح کرد. زیرشاخه شرکت هوآوی یعنی HiSilicon تاریخچه قدرتمندی در طراحی پردازنده داشته است. اما با وجود شرایط جدید، آیا این بخش از شرکت هوآوی به سمت تولید پردازنده و ورود مستقل به این بخش از بازار خواهد رفت؟
در پاسخ به این پرسش، «کن هو» هوآوی را یک شرکت مخابراتی و ارائه کننده خدمات دانست که هنوز اتکا زیادی به قطعات تولیدی دیگر شرکت‌ها دارد. هوآوی همچنان بر ایده اصلی خود مبنی بر رشد جهانی برای همه بازیگران و همکاری جهانی بین آنها تاکید می‌کند.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!