مقایسه هدفون فری‌بادز 4آی و ایرپادز 2 اپل راهنمای خرید

مقایسه هدفون فری‌بادز 4آی و ایرپادز 2 اپل

هدفون‌های TWS این روزها به محبوبیت بالایی میان کاربران و خصوصاً قشر جوان دست پیدا کرده‌اند. در این بین شرکت‌های هواوی و اپل از سردمداران این بازار هستند که همواره محصولات پرفروشی را عرضه می‌کنند. حال قصد داریم در ادامه این مطلب به مقایسه ایرپاد 2 با فری بادز 4 آی بپردازیم و تفاوت‌های بین میان‌رده امروز هواوی با پرچمدار روزهای پیشین اپل را آشکار سازیم.

هواوی هدفون فری بادز 4آی را در ماه مارس (فروردین) سال جاری عرضه کرد و از آن سو، ایرپادز 2 اپل نیز دقیقاً دو سال پیش در سال 2019 به عنوان پرچمدار نسل دو هدفون‌های اپل به بازار راه یافت.

مقایسه ایرپاد 2 و فری بادز 4 آی

نکته قابل توجه نخست در مقایسه ایرپاد 2 و فری بادز 4 آی، قیمت این دو محصول است؛ جایی که هدفون FreeBuds 4i هواوی به عنوان یکی از جدیدترین محصولات این شرکت تنها حدود 80 دلار قیمت دارد و این در حالی است که پرچمدار کهنه‌کار اپل پس از دو سال اکنون به حدود 130 دلار رسیده است.

این مورد سبب شد تا در مقایسه ایرپاد 2 و فری بادز 4 آی با نگاهی به مشخصات فنی دو دستگاه، ارزش خرید هر یک را بررسی کرده و گزینه مقرون به صرفه برای خرید از بین یک میان رده جدید و یک پرچمدار قدیمی را به شما پیشنهاد دهیم.

مقایسه ایرپادز 2 و فری بادز 4 آی از نظر طراحی

گوشی‌های ایرپادز 2 اپل دارای ارتفاع 40.5 میلی‌متر، پهنای 16.5 میلی‌متر، عمق 18 میلی‌متر و در آخر وزن 4 گرمی هستند. این اعداد در فری بادز هواوی به ترتیب در ابعاد 37.5، 21 و 23.9 میلی‌متری خلاصه می‌شود و وزن هر یک از ایربادها نیز 5.5 گرم است.

مقایسه ایرپادز 2 و فری بادز 4 آی

این موضوع نشان می‌دهد که ارتفاع گوشی‌ها در هدفون میان رده فری بادز 4آی به طور چشمگیری نسبت به پرچمدارهای نسل‌های قبل کاهش یافته و نوید یک طراحی کارآمد و به‌روز را به کاربر می‌دهد.

از آن سو علی‌رغم بهره‌گیری از فناوری‌های روز و قطعات سخت‌افزاری بیشتر، در ساختار فری بادز هواوی تنها شاهد افزایش وزن 1.5 گرمی نسبت به هدفون پرچمدار ایرپادز 2 اپل هستیم که مهر تأییدی بر طراحی بهینه این محصول می‌گذارد.

البته باید گفت حضور سَری‌های سلیکونی در بالای ساقه‌های هدفون فری بادز، در بالا رفتن وزن گوشی‌های آن بی‌تأثیر نبوده است؛ حال آنکه ایرپادز 2 اپل به طور کل فاقد سَری‌های سیلیکونی است و شاید برای برخی افراد با ارگونومی خاص گوش، مناسب نباشد.

مقایسه ایرپاد 2 با فری بادز 4 آی از منظر، کیفیت صدا و میکروفون

یکی از اصلی‌ترین نکات در خرید هدفون‌های TWS، کیفیت و کارایی آن در بازپخش صدا است. در این بخش شاهد هدفون FreeBuds 4i هواوی با درایورهای 10 میلی‌متری دینامیک هستیم. اما در طرف دیگر مقایسه ایرپاد 2 و فری بادز 4 آی، از مشخصات درایور ایرپادز 2 اپل اطلاعات چندانی در دست نیست.

مقایسه ایرپاد 2 اپل با فری بادز 4 آی

با این حال نکته‌ای که در کیفیت شنیداری صدا تأثیر بسزایی دارد، قابلیت حذف نویز (ANC) است؛ فناوری که برخلاف ایرپادز 2 اپل در فری بادز هواوی شاهد آن هستیم. استفاده از فناوری حذف نویز فعال با توانایی خنثی سازی نویز تا شدت 15dB سبب می‌شود تا بتوانید جدای از افزایش کیفیت صدا در محیط‌های خلوت، در جاهای شلوغ نیز صدای شفاف‌تری را بشنوید.

در کنار این مورد، قابلیت Awareness نیز برای فری ‌بادز 4آی هواوی در نظر گرفته شده است که موجب می‌شود بتوانید در هنگام پخش موسیقی، درک بهتری از صدای محیط اطراف خود نیز داشته باشید.

جدای از قابلیت‌های حذف نویز صدا، در بررسی و مقایسه ایرپاد 2 با فری بادز 4 آی می بینیم که ویژگی حذف نویز مکالمه نیز در FreeBuds 4i هواوی وجود دارد که در کنار قابلیت دیگری تحت عنوان «Wind Reduction» یا کاهش صدای باد بهترین عملکرد از حیث کاهش صداهای پس‌زمینه را به ارمغان می‌آورد. همه این‌ها در حالی است که هدفون هوشمند ایرپادز 2 اپل از هیچ‌یک از فناوری‌های مذکور برخوردار نیست.

باتری و شارژدهی

هدفون فری بادز 4آی هواوی به کیس شارژ 215 میلی‌آمپرساعتی  و گوشی‌های 55 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است. در طرف دیگر، ایرپادز 2 اپل دارای کیس با ظرفیت 398 و گوشی‌های 93 میلی‌آمپرساعتی است. هر چند از نظر اعداد و ارقام، هدفون Airpods 2 اپل پیش می‌افتد اما این میزان شارژدهی دستگاه است که عملکرد آن را مشخص می‌کند.

هواوی FreeBuds 4i قادر است بدون استفاده از قابلیت حذف نویز فعال، با یک بار شارژ تا 10 ساعت متوالی دوام بیاورد که این زمان به هنگام مکالمه صوتی به 6.5 ساعت می‌رسد.

از طرفی ایرپادز 2 اپل علی‌رغم داشتن ظرفیت باتری بیشتر با یک ساعت شارژ دستگاه می‌تواند تنها 5 ساعت بازپخش محتوا را به همراه آورد و از حیث شارژدهی هنگام مکالمه نیز به 3 ساعت تماس صوتی اکتفا می‌کند. همان طور که پیداست شارژدهی ایرپادز 2 اپل تنها نصف مدت زمانی است که می‌توانید با هواوی فری بادز 4آی به طور متوالی کار کنید.

علاوه بر آن بهره‌مند شدن هدفون فری بادز 4آی هواوی به فناوری شارژ سریع این امکان را فراهم می‌سازد تا تنها با 10 دقیقه قرار دادن ایربادها در آن، به حدود 4 ساعت شارژدهی برسید. اما باید گفت ایرپادز اپل به چنین قابلیتی مجهز نشده است.

کنترل پخش

مورد دیگر در مقایسه ایرپاد 2 با فری بادز 4 آی هواوی این است که، میان این دو محصول، کنترل و نحوه عملکرد سنسورهای لمسی روی ایربادهاست. از مصاعب حاضر در هدفون بی‌سیم Airpods 2 اپل، عدم تنوع ژست‌های حرکتی لمسی است. در این هدفون تنها می‌توان با دوبار ضربه زدن روی ساقه ایربادها اقدام به پخش-توقف موسیقی، رفتن به آهنگ بعدی و رد یا پاسخ دادن به تماس کرد.

اما علاوه بر امکان دوبار ضربه روی سنسورهای لمسی ایربادها، با هدفون فری بادز 4آی می‌توان با نگه داشتن طولانی مدت انگشت روی بدنه هر ایرباد، حالت پخش موسیقی را تغییر داده و برای مثال روی ANC قرار داد.

این در حالی است که اپلیکیشن اختصاصی HUAWEI AI Life به شما این اجازه را می‌دهد تا بسیاری از ژست‌های حرکتی موجود را برای خود شخصی‌سازی کنید.

جمع‌بندی

مقایسه مشخصات هدفون FreeBuds 4i هواوی و اپل Airpods 2 در بخش‌های مختلف به وضوح نشان داد هدفون میان‌رده جدید هواوی قادر است پرچمدارانی نظیر ایرپادزهای اپل را نیز پشت سر بگذارد و علاوه بر قیمت پایین‌تر، کارایی بیشتری را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!