بررسی عملکرد تراشه قدرتمند Kirin 9000 در دنیای بنچمارک‌ها مقاله و آموزش

بررسی عملکرد تراشه قدرتمند Kirin 9000 در دنیای بنچمارک‌ها

با بررسی چیپست Kirin 9000 هواوی و مقایسه قدرت پردازنده کایرین 9000 به عنوان تراشه اختصاصی و قدرتمند هوآوی با شما هستیم. تراشه‌های پردازشی در دنیای موبایل هر ساله ارتقا و افزایش توان پردازشی مشهودی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند ولی در این میان هر شرکتی مدعی آن است که تراشه تولید شده توسط آنها بیشترین سرعت را دارد. اما در این میان اینکه کدام شرکت دارای بیشترین سرعت است همواره جای سوال بوده است. شاید بنچمارک‌ها بتوانند بهترین راهکار برای شناسایی سریعترین و قدرتمندترین تراشه‌ها باشند. در این مطلب قصد داریم از زبان اعداد و ارقام به بررسی میزان توان پردازشی تراشه Kirin 9000 به عنوان جدیدترین محصول بخش تراشه‌سازی شرکت هواوی بپردازیم.

مقدمه

وقتی در رویداد معرفی گوشی‌های سری Mate 30 هواوی به بخش معرفی سخت‌افزاری این گوشی رسیدیم چشممان برای اولین بار به جمال اولین تراشه پردازشی 5 نانومتری این شرکت روشن شد. چیپست Kirin 9000 5G را باید حرکتی رو به جلو و بسیار هیجان‌انگیز از شرکت هواوی دانست که با مجتمع کردن 15.3 میلیارد ترانزیستور دریک پکیج، پیشرفته‌ترین سیستم پردازش هوش مصنوعی دنیای موبایل را درون خود جای داده و در هر دو بخش پردازشی CPU و GPU نیزبا قدرتی بسیار بالا قرار است مغز پردازشی پرچمداران آتی شرکت هواوی باشد.

چیپست Kirin 9000

اما همانطور که در مقدمه این مطلب گفته شده هدف آن است که از حال و هواوی استفاده از عبارت‌های بهترین و برترین خارج شویم و عنان کار را به دست اعداد و ارقام معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک بسپاریم تا به ما نشان دهند که این تراشه در مقابل دیگر رقبا چه قدرت پردازشی را ارائه می‌کند.

چیپست Kirin 9000 در بخش پردازنده مرکزی (CPU) از یک هسته پرقدرت Cortex-A77 در فرکانس 3.13 گیگاهرتز استفاده کرده و برای بخش میانی خود همین هسته‌ها را در ساختار سه‌تایی و فرکانس 2.54 گیگاهرتز به خدمت گرفته است. برای بخش کم‌مصرف نیز 4 هسته Cortex-A55 را خواهیم دید که در فرکانس 2.05 کلاک می‌خورند.

در بخش پردازش گرافیکی نیز ساختار 24 هسته‌ای Mali-G78 استفاده شده که جهش مشهود نسبت به نسل قبلی بوده و بنابر اعلام آمار و ارقام شرکت ARM به صورت پایه می‌تواند قدرت پردازش گرافیکی تراشه را تا 60 درصد افزایش دهد.

جدای از این دو واحد پردازشی، شرکت هواوی مانند سالیان گذشته واحد پردازش عصبی یا همان NPU را نیز در دل پردازنده کایرین 9000 اما این بار با ساختار خلاقانه سه هسته‌ای شامل دو هسته کوچک و یک هسته بزرگتر برای انجام عملیات هوش مصنوعی طراحی کرده که تأثیر بسیار زیادی بر انجام فرایندهای پردازش هوش مصنوعی تراشه خواهد گذاشت.

پردازش محاسباتی و عملیات عمومی تراشه Kirin 9000

در ادامه با هم نگاهی به عملکرد چیپست Kirin 9000 در مقایسه با رقبای دیگر در امتیازات کسب شده در بنچمارک‌های مختلف می‌اندازیم که می‌تواند با نگاهی دقیق‌تر برتری آن را به تصویر بکشد.

چیپست Kirin 9000

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید تراشه کایرین 9000 5G که در دل گوشی هواوی میت 40 پرو قرار گرفته با کسب امتیاز 1020 در بنچمارک گیک‌بنچ 5.1 در بخش تک‌هسته‌ای توانسته عنوان قدرتمندترین پردازنده فعلی دنیای اندروید را به خود اختصاص دهد. این عملکرد در مقایسه با نسل قبلی تراشه تا 30 درصد بهتر بوده و هسته Cortex-A77 آن در مقایسه با هسته Kryo 585 موجود در تراشه اورکلاک شده Snapdragon 865+ هم عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

چیپست یا تراشه Kirin 9000

با بررسی بخش چند هسته‌ای اما اختلاف بسیار بیشتر می‌شود تراشه Kirin 9000 می‌تواند به راحتی همه رقبای اندرویدی خود را شکست داده و حتی بر تراشه A13 Bionic نیز فائق آید. در مقیاس عدد می‌توان گفت که این تراشه نسبت به نسل قبلی خود تا 22 درصد و نسبت به تراشه تقویت شده Snapdragon 865+ نیز تا 10 درصد بهتر عمل کرده است.

پردازش گرافیکی چیپست Kirin 9000

در بخش دیگر این بررسی به مقایسه عملکرد پردازش گرافیکی Kirin 9000 خواهیم پرداخت. در حالت کلی با ارتقایی که در بخش هسته‌های پردازش گرافیکی این تراشه به وجود آمده انتظارها از عملکرد گرافیکی این تراشه بسیار بالا رفته که در ادامه به بررسی آنها و مقایسه با رقبای سرسخت دیگر می‌پردازیم.

تراشه Kirin 9000

آزمون‌های انجام شده در بنچمارک 3D Mark SSE در بخش OpenGL ES 3.1 نشان می‌دهد که پردازنده کایرین 9000 جهشی بسیار بزرگ را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده و نزدیک به 106 درصد از آن قدرتمندتر است. اما در مقایسه با تراشه‌های دیگر مانند Snapdragon 865+ که از پردازشگر گرافیکی Adreno 650 استفاده می‌کند نیز برتری نزدیک به 20 درصد را مشاهده می‌کنیم که در برخی محصولات می‌تواند تا 30 درصد نیز افزایش پیدا کند.

پردازنده Kirin 9000

در انجام عملیات پردازش گرافیکی مبتنی بر APIهای Vulkan نیز این عملکرد درخشان تکرار شده و 98 درصد ارتقا نسبت به نسل قبل و مجدداً 20 درصد برتری نسبت به Adreno 650 را شاهد هستیم. برای اینکه عملکرد نرخ فریم‌دهی پردازنده کایرین 9000 هم مشخص شود بهتر است سری به بنچمارک‌های GFX بیندازیم.

پردازنده Kirin 9000 هواوی

پردازنده Kirin 9000 هوآوی

این بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که به صورت متوسط با استفاده از تراشه پردازشی و صرف قدرت خام تراشه کایرین 9000 می‌توان به پردازشی تا 27 درصد قدرتمندتر از Adreno 650 رسید و نکته جالب‌تر آن است که با فعال شدن حالت مدیریت مصرف توان و استفاده از توان متعادلی از تراشه پردازشی هم همچنان توانایی فریم‌دهی چیپست Kirin 9000 تا 5 درصد از قدرتمندترین رقبای اندرویدی بیشتر است. نکته جالب این است که هواوی در این بخش توانسته با نسل قبلی خود فاصله‌ای 53 درصدی ایجاد کند که یکی از بهترین فواصل ایجاد شده بین دو نسل از محصولات اندرویدی در توان پردازشی طی سالیان اخیر است.

پردازش هوش مصنوعی پردازنده کایرین 9000

بخش دیگری که در این بررسی قصد داریم به عملکرد آن بپرداریم عملکرد هوش مصنوعی تراشه است که یکی از بهترین و جذاب‌ترین این عملکردهاست و  نشان می‌دهد که هواوی تا چه حد در توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی عالی عمل کرده است.

پردازنده کایرین 9000

همانطور که در جدول فوق از معیارهای بررسی AI Benchmark مشاهده می‌کنید در این بنچمارک گوشی هواوی Mate 40 Pro با در اختیار داشتن تراشه Kirin 9000 به امتیاز هیجان‌انگیز 216.6K دست پیدا کرده که با دومین رقیب خود فاصله فاحش 81.3 هزار امتیازی دارد. این بدان معناست که چیپست Kirin 9000 در عملیات هوش مصنوعی از پرچمدار مدیاتک Dimensity 1000+ به میزان 60 درصد و از Snapdragon 865+ نیز 3 برابر قدرتمندتر است. جالب است بدانید که حتی تراشه‌های نسل قبلی هواوی یعنی Kirin 990 نیز از بسیاری از رقبای جدید قدرتمندتر بوده‌اند ولی هواوی با استفاده از ساختار سه‌هسته‌ای و تغییر سبک طراحی توانسته در Kirin 9000 توان پردازش عملیات هوش مصنوعی آنها را تا 184 درصد افزایش دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

در انتها نیز می‌توانیم به بررسی عملکرد کلی تراشه در بنچمارک‌های عمومی مانند AnTuTu بپردازیم که حاصل آن نمودار زیر است:

تراشه کایرین 9000

در نمودار فوق نیز مشاهده می‌کنید که همچنان تراشه کایرین 9000 در مقایسه با رقبای دیگر در صدر قرار داشته و به امتیاز هیجان‌انگیز بیش از 686 هزار رسیده است.

جمع‌بندی

هواوی با اتخاذ یک تصمیم صحیح در استفاده از هسته‌های قدرتمند در هر سه بخش CPU، GPU و NPU توانست نسبت به کلیه تراشه‌های تولید شده در سال 2020 برتری مثال زدنی را رقم بزند. هسته‌های قدرتمند Cortex-A77 در بخش پردازش CPU، هسته‌های قدرتمند Mali-G78 در بخش GPU و هسته‌های بهینه‌شده سه‌تایی در بخش NPU نشان دادند که همراه با ساخت تراشه در لیتوگرافی 5 نانومتری می‌توان به توان پردازش بسیار بالایی دست یافت که نتیجه آن قدرت بیشتر دستگاه در اجرای بازی‌های سطح‌بالا و ارائه قابلیت‌هایی است که پیش از این محدودیت سخت‌افزاری دستگاه مانع آنها می‌شد و حالا به لطف تولید تراشه کایرین 9000 5G که قدرتمندترین تراشه پردازشی دنیای اندروید است می‌توان به راحتی از پس آنها برآمد.

مطلب مرتبط: سازگاری اپلیکیشن‌های محبوب ایرانی با گوشی‌های HMS‌ هواوی

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!