مقایسه لپ‌تاپ‌های هواوی MateBook D14 2020 و Asus ZenBook 14 UM433DA

مقایسه لپ‌تاپ‌های هواوی MateBook D14 2020 و Asus ZenBook 14 UM433DA

گاهی اوقات در بازار محصولاتی را می‌توان یافت که قیمت‌هایی نزدیکی داشته و شاید در اولین برخورد تفاوت خاصی بین آنها احساس نشود. در این حالت اگر نگاهی ریزبینانه و دقیق داشته باشیم می‌توان محصول با ارزش خرید بالاتر را انتخاب کرد. لپ‌تاپ‌های هواوی میت بوک دی 14 و ذن بوک 14 نسخه UM433DA دو محصول از این دسته هستند این دو محصول شاید به ظاهر قیمت مشابهی داشته باشند اما از نظر امکانات و کاربرد بسیار متفاوت عمل می کنند. از آنجایی که شاید به دلیل قیمت مشابه آن های بسیاری از افراد در فرایند خرید خود سردرگم شوند؛ در این مطلب ما به مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 خواهیم پرداخت.

در رنج قیمت بین 20 تا 22 میلیون تومان می‌توان لپ‌تاپ‌های متعددی را از برندهای مختلف در بازار امروز ایران پیدا کرد. اما اینکه هر لپ‌تاپ برای چه فردی مناسب‌تر بوده یا در نگاه کلی، ارزش خرید بالاتری دارد، سوال سخت و تعیین‌کننده‌ای است.

دو لپ‌تاپ هواوی MateBook D14 2020 و ایسوس ZenBook 14 UM433DA را باید دو محصول در این بازه قیمتی بدانیم که با اختلاف قیمتی اندک، در بازار عرضه می‌شوند.

لپ تاپ هواوی میت بوک D14

قبل از شروع این بررسی در نظر داشته باشید که لپ‌تاپ هواوی میت بوک D14 2020 در بازار ایران همراه با یک هدفون بی‌سیم FreeLace و موس بی‌سیم Swift به قیمت حدودی 21 میلیون و 200 تومان به فروش می‌رسد. لپ‌تاپ ایسوس ZenBook 14 UM433DA نیز با قیمتی نزدیک به 22 میلیون و 300 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

در ادامه با هم نگاهی به مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 و بررسی بخش‌های مختلف آنها می‌اندازیم.

مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 از نظر سخت‌افزار

در مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 از نظر سخت افزار، ایسوس در ساخت لپ‌تاپ ذن بوک 14 مدل UM433DA از پردازنده AMD Ryzen 5 3500U استفاده می‌کند. هواوی نیز پردازنده اینتل نسل دهم Core i5-10210U را در دل میت‌بوک دی 14 به خدمت گرفته است.

همانطور که می‌دانید پردازنده نسل 10 اینتل به مراتب قدرت بیشتری را در اختیار دستگاه قرار می‌دهد. در واقع با تکیه بر بنچمارک‌های پردازشی باید گفت که پردازنده Core i5-10210U در میت بوک دی 14 می‌تواند تا 22 درصد سریعتر از پردازنده Ryzen 5 3500U ذن بوک 14 باشد.

پردازنده MateBook D14 تا 22 درصد و کارت گرافیک آن تا 40 درصد قوی‌تر از UM433DA است.

از سوی دیگر هواوی در کنار پردازنده دستگاه یک کارت گرافیک مجزا NVidia GeForce MX250 نیز قرار داده است. این کارت همراه با گرافیک مجتمع Intel UHD پردازنده، می‌تواند قدرت پردازش گرافیکی بسیار مناسبی را ارائه دهد. در نظر داشته باشید که لپ‌تاپ UM433DA تنها به گرافیک مجتمع Radeon Vega 8 داخل تراشه Ryzen 5 خود بسنده کرده و فاقد کارت گرافیک مجزا است.

بنچمارک‌های گرافیکی در این بخش نیز به قدرت تا 40 درصد بیشتر گرافیک MX250 در برابر Ryzen iGPU اشاره می‌کنند. مسلماً گرافیک مجزا انویدیا در هنگام اجرای بازی‌ها، نرم‌افزارهای گرافیکی یا حتی تبدیل فرمت‌ها، عملکرد بسیار سریعتری را ارائه می‌کنند.

سیستم عامل

در مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 ما به بررسی سیستم عامل های هریک از آن ها پرداختیم. یکی دیگر از وجوه تمایز دو دستگاه استفاده میت‌بوک دی 14 از سیستم‌عامل اورجینال است. ایسوس مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های فعال در بازار ایران تصمیم به عرضه لپ‌تاپ UM433DA به صورت بدون سیستم‌عامل گرفته است. این بدان معناست که شما باید پس از خرید دستگاه خود اقدام به نصب سیستم‌عامل روی آن کنید. همانطور که می‌دانید بنابر دلایل مختلف، تهیه سیستم‌عامل قانونی و اورجینال برای بیشتر کاربران ایرانی میسر نبوده یا توجیه اقتصادی ندارد.

ویندوز 10 اورجینال از پیش نصب شده روی میت بوک D14 ارزش خرید و راحتی استفاده از آن را دوچندان کرده است

اما در آن سوی میدان با اقدامی ستودنی، هواوی سیستم‌عامل ویندوز 10 اورجینال را روی همه لپ‌تاپ‌های خود نصب کرده که میت بوک دی 14 نیز یکی از آنهاست. این بدان معناست که دیگر دردسرهایی مانند تهیه لایسنس و اقدامات دیگر برای لپ‌تاپ را نخواهید داشت.

مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14

نصب کارخانه‌ای سیستم‌عامل روی لپ‌تاپ هواوی مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به نصب نرم‌افزارهای اختصاصی از قبل، روی دستگاه اشاره کرد. بدین منظور به محض خریداری لپ‌‎تاپ می‌توان از میت بوک دی 14 و امکانات آن به صورت کامل و راحت استفاده کرد.

مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 از منظر نمایشگر و ارگونومی

هر دو لپ‌تاپ مورد بحث در این مطلب از نمایشگر 14 اینچی با وضوح 1920 در 1080 پیکسل استفاده کرده‌اند. اما شاید ویژگی که کمتر به آن توجه شده باشد امکان استفاده به صورت طولانی مدت باشد.

مقایسه لپ تاپ هوآوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14

هواوی با فراهم کردن زمینه‌های مورد نیاز و کسب مجوزهای لازم، موفق به دریافت استانداردهای «مراقبت از چشم در برابر نور آبی» و «مقاومت از چشم در برابر اثر فیلکر» از موسسه معتبر آلمانی TÜV Rheinland شده است. این بدان معناست که با تنظیم صحیح نورهای متصاعد شده از نمایشگر، کاربر در استفاده از آن راحتی بیشتری خواهد داشت. همچنین می‌توان مدت زمان بیشتری را نیز بدون ایجاد پیامدهای مانند خستگی چشم و خون‌افتادگی آنها پشت لپ‌تاپ نشسته و از آن استفاده کرد.

مراقبت از چشم و راحتی استفاده در شرایط متنوع، برگ برنده نمایشگر هواوی میت بوک دی 14 است

اما اگر بخواهید در شرایط مختلف و طول یک شیفت کاری از لپ‌تاپ خود استفاده کنید مسلماً باید بتوانید روی سطوح مختلف یا در شرایط متفاوت آن را جلوی خود قرار دهید.

مقایسه لپ تاپ هوآوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14

لازمه اصلی این کار آن است که درب نمایشگر لپ‌تاپ شما ظرفیت باز شدن گسترده‌ای داشته باشد تا بتوانید از هر زاویه‌ای، محتوای نمایشگر را به راحتی و صحت ببینید.

هواوی با طراحی هوشمندانه بدنه دستگاه امکان باز شدن درب لپ‌تاپ تا 180 درجه را فراهم کرده، در حالیکه درب لپ‌تاپ ذن بوک 14 تا 145 درجه باز شده و در این بخش محدودیت‌های به مراتب بیشتری دارد.

مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 از نظر باتری و سیستم شارژدهی

در مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 از نظر باتری باید گفت که، هواوی از یک باتری 56 وات ساعتی در MateBook D14 استفاده کرده ولی در ذن بوک 14 شاهد به کار گیری باتری 50 وات ساعتی هستیم. این باتری قوی‌تر در بررسی‌ها نیز عملکرد بهتری از خود نشان داده است. میت‌بوک دی 14 می‌تواند شارژدهی تا 13.2 ساعت برای عملیاتی روتین مانند تماشای یک فیلم 1080p را میسر می‌کند. این در حالی است که با استفاده از باتری کاملاً شارژ شده UM433DA و استفاده ترکیبی می‌توان تا 12 ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد کار کرد.

مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14

اما برای شارژ مجدد دستگاه نیز هواوی راهکارهای بسیار راحت‌تر و پیشرفته‌تری را در نظر گرفته است. در بسته‌بندی MateBook D14 شاهد قرارگیری یک شارژر قدرتمند 65 واتی هستیم که با استفاده از درگاه استاندارد USB-C به لپ‌تاپ متصل شده و آن را شارژ می‌کند.

انعطاف بسیار بالای سیستم شارژ در میت بوک دی 14 آن را به بهترین سیستم شارژ لپ‌تاپ ارائه شده تا به امروز تبدیل می‌کند

استفاده از این ساختار مزایای فراوانی دارد. برای مثال می‌توان از شارژر لپ‌تاپ هواوی برای شارژ دستگاه‌های دیگر مانند گوشی هوشمند نیز استفاده کرد. در واقع به دلیل استفاده از استاندارد USB-PD و قابلیت تنظیم خودکار ولتاژ و جریان مورد نیاز برای شارژ دستگاه‌های دیگر این شارژر کاربردی عمومی خواهد داشت. از سوی دیگر زمانی که به شارژر اصلی میت بوک دی 14 دسترسی نداشته باشید امکان استفاده از شارژرهای دیگر، حتی شارژرهای گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های دیگر با رابط USB-C نیز وجود دارد.

در مقابل ایسوس شارژر استاندارد 19 ولتی به توان 45 وات را برای شارژ لپ‌تاپ ذن بوک 14 پیشنهاد داده که آزادی عمل و امکاناتی که در خصوص ویژگی‌های شارژر میت بوک D14 به آنها اشاره شد را ندارد.

امنیت و احراز هویت بیومتریک

هر دو لپ‌تاپ مورد مقایسه در این مطلب توانایی استفاده از قابلیت Windows Hello را به لطف احراز هویت از طریق وبکم دستگاه دارند. اما نکته جالب دیگر این است که وبکم لپ‌تاپ میت بوک D14 تنها زمانی که کاربر بخواهد فعال می‌شود.

بررسی لپ تاپ هواوی میت بوک D14

با استفاده از این ساختار دیگر لازم نیست نگران مسائل امنیتی مانند نفوذ به دستگاه، هک و اخذ تصاویر و ویدئو از طریق فعال سازی بدون اطلاع وبکم بود. علت این امر آن است که وبکم میت بوک دی 14 در زیر یکی از دکمه‌های کیبورد دستگاه مخفی شده و تنها به وقت استفاده، از جای خود خارج می‌شود.

قابلیت مهم دیگر موجود در لپ‌تاپ میت بوک دی 14 استفاده از سنسور اثر انگشت مجتمع در دکمه پاور دستگاه به منظور احراز هویت است. با استفاده از این روش که این روزها جایگاه خود را در گوشی‌های هوشمند به خوبی باز کرده، می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، احراز هویت را انجام داده و وارد لپ‌تاپ شد و دیگر نگرانی بابت لو رفتن رمز عبور دستگاه و ورود غیرمجاز به لپ‌تاپ وجود نخواهد داشت.

در این مطلب به مقایسه لپ تاپ هواوی میت بوک D14 و ایسوس ZenBook 14 پرداختیم. این دو لپ تاپ از نظر معایرهایی چون باتری، سخت افزار، نرم افزار و سایر قابلیت های مقایسه شدند. نظر شما درباره این دو دستگاه چیست؟

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!