چرا هواوی نوآورترین است؟ نگاهی به بودجه تحقیق و توسعه هواوی + مقایسه بودجه با رقبا اخبار

چرا هواوی نوآورترین است؟ نگاهی به بودجه تحقیق و توسعه هواوی + مقایسه بودجه با رقبا

اگرچه در بسیاری مواقع برای رتبه‌بندی شرکت‌ها به ارزش سهام و ارقام فروش اشاره می‌شود اما یکی از مهمترین مواردی که در یک دوره مالی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد میزان بودجه‌ای است که هر کدام برای بخش‌های تحقیق و توسعه (R&D) خود اختصاص می‌دهند. در ادامه با هم نگاهی خواهیم داشت به بودجه‌ای که شرکت بزرگ هواوی برای بخش تحقیق و توسعه خود در نظر می‌گیرد تا ببینیم جایگاه این بودجه در ابعاد کلان چه جایگاهی در نمودارهای مالی مقایسه‌ای شرکت‌ها و حتی دولت‌ها دارد.

بودجه تحقیق و توسعه هواوی چه‌قدر است؟!

بنابر اعلام نشریه گلوبال تایمز از چین، شرکت هواوی تنها در سال 2019 بودجه‌ای به ارزش 131.7 میلیارد یوآن معادل 19.3 میلیارد دلار را در نظر گرفته که معادل 13.9 درصد از کل درآمد شرکت در همین سال بوده است. این آمار وقتی جالب‌تر خواهد شد که بدانید این رقم قریب به 6 درصد از کل هزینه های تحقیق و توسعه در سراسر کشور را نشان می دهد که بر اساس داده های اداره ملی آمار چین ، از 25 استان این کشور نیز فراتر رفته است.

در واقع اگر هواوی به تنهایی به مثابه یک استان با ساختار اقتصادی مستقل فرض می‌شد می‌توانستیم آن را هفتمین استان سرزمین پهناور چین از بعد بودجه سالیانه بدانیم که تنها برای واحد تحقیق و توسعه این شرکت هزینه شده است.

بودجه تحقیق و توسعه هواوی، از سامسونگ، اپل و مایکروسافت بیشتر است!

رقم در نظر گرفته شده برای بودجه هواوی تنها در بعد داخلی قابل توجه نیست و بنابر آمار ثبت شده توسط پایگاه IdeaToValue که مستند به داده‌های موسسه EU Industrial R&D Investment Scorboard است، در سال 2018 این شرکت با اختصاص بودجه 13.6 میلیون دلاری، ششمین کمپانی بزرگ دنیا از حیث بودجه تحقیق و توسعه بوده که آن را به دومین شرکت آسیایی در این زمینه تبدیل می‌کند.

بودجه تحقیق و توسعه هوآوی

بودجه تحقیق و توسعه هواوی بیشتر از کل درآمد بسیاری از کشورها

در یک معیار جالب توجه دیگر می‌توانیم بودجه R&D هواوی را با بودجه دولتی بسیاری از کشورها نیز مقایسه کنیم. با در نظر گرفتن معیارهای مختلف نقل شده از رویترز، در سال 2019 شرکت هواوی با بودجه 20 میلیارد دلاری خود بیشتر از بودجه 120 کشور در دنیا هزینه کرده است.

بودجه 20 میلیارد دلاری هواوی برای تحقیق و توسعه از بودجه «کل» 120 کشور بیشتر است!

جالب است بدانید که این رقم نزدیک به 7 درصد از کل درآمد کشورهای سوئیس، نروژ و اتریش، 11 درصد از درآمد فنلاند، 16 درصد از درآمد کل کشور پرتغال، 19 درصد از کل درآمد ایران، 28 درصد از کل درآمد کویت، 35 درصد از کل درآمد مصر، 42 درصد از کل درآمد اوکراین، 75 درصد از کل درآمد ازبکستان، 92 درصد از کل درآمد صربستان و بیش از 2 برابر درآمد بولیوی، ماکائو و پاناما بوده است.

مرکز تحقیق و توسعه هواوی در فنلاند

نتیجه این بودجه‌گذاری کلان چیست؟

نکته بسیار مهم در خصوص برنامه‌های جاری هواوی آن است که بنابر آمار غیررسمی و تخمینی، شرکت هواوی از ابتدای ثبت داده‌های خود تا پیش از سال 2018 (نزدیک به 15 سال) به صورت جمعی در حدود 639.3 میلیارد یوآن را در بخش تحقیق و توسعه خود هزینه کرده ولی در سال 2018 میزان بودجه در نظر گرفته شده تنها برای یک سال و برای اولین بار به بیش از 100 میلیارد یوآن افزایش یافته که توجه ویژه مدیران و سیاست‌گذاران این شرکت به فرایندهای تحقیق و توسعه را نشان می‌دهد.

در همین حال بنابر قانونی نانوشته شرکت هواوی هر ساله بودجه بخش R&D خود را بیش از 20 درصد افزایش می‌دهد و طی دو سال اخیر و با وجود تحریم‌های اعمالی دولت آمریکا علیه این شرکت نیز این سیاست دستخوش تغییر ملموسی نشده است. در این حال آقای رن ژنگ فی، بنیان‌گذار هواوی طی مصاحبه اخیر خود با وال استریت ژورنال اعلام کرده که در سال 2020 میزان بودجه تحقیق و توسعه این شرکت با رکوردشکنی مجدد به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده که می‌تواند آن را به اولین شرکت آسیایی که تا به امروز به این میزان در بخش تحقیق و توسعه خود توجه داشته تبدیل کند.

هواوی با این سرمایه‌گذاری عظیم، از یک شرکت پیرو در زمینه تکنولوژی به یک شرکت نوآور و پیشرو در زمینه‌های مختلف به خصوص موبایل‌ رسیده است که سال‌هاست جایگاه بهترین دوربین را در امتیازدهی DxOMark کسب می‌کند.

شرکت هواوی در صدر جداول ثبت اید ه‌ها و ابداعات

همین سرمایه‌گذاری عظیم موجب شده تا بتوانیم هواوی را در صدر بسیاری از جداول ثبت ایده‌ها و ابداعات قرار دهیم. جالب است بدانید که تنها در نیمه اول سال 2020 شرکت هواوی موفق به ثبت 2772 پتنت در چین شده که یک درصد از کل اختراعات و ابداعات ثبت شده در سراسر این سرزمین است. بنابر آمار موسسه آمریکایی Harrity، هوآوی در سال 2019 نیز موفق به ثبت 2938 پتنت شده بود که این شرکت را در جایگاه هفتم در بین همه شرکت‌های فناوری قرار داده و تعداد پتنت‌ها کلی این شرکت را به بیش از 85،000 پتنت در سراسر دنیا قرار می‌دهد.

 

بودجه تحقیق و توسعه هواوی

سخن‌پایانی

توجه ویژه به بخش تحقیق و توسعه لازمه اصلی حیات یک شرکت فعال در لبه‌های فناوری است و هر چه برای این بخش بودجه بیشتری در نظر گرفته شود می‌تواند شرایط را به نحوی تغییر دهد که طی سال‌های آینده، میزان درآمد شرکت افزایش یابد.

در واقع هواوی با علم به این موضوع و آینده‌نگری، طی هر سال نزدیک به 20 درصد از کل درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کند که موجب شده طی 4 سال گذشته همواره جزء 10 شرکت با بیشترین بودجه در بخش R&D بوده و طبعاً نتایج آن را نیز در افزایش نوآوری و آمار فروش خود کسب نموده است.

مطلب مرتبط: هرآنچه باید از اکوسیستم N+8+1 هواوی بدانیم: از ارتباط مستمر تا ادغام در محصولات متفاوت

با عضویت در خبرنامه هوآوی به روز بمانید!